پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

18:40:20 - دوشنبه 16 دی 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در اعتراض به ترور سردار سلیمانی؛
ترور سردار سلیمانی حکم اعلان رسمی جنگ است
دانشجویان کرمان در اعتراض به ترور سردار شهید سلیمانی در اجتماعی عظیم شرکت کردند و با قرائت بیانیه ای ترور سردار سلیمانی را حکم علان رسمی جنگ دانستند.

به گزارش “دانشجو آزاد” دانشجویان کرمان عصر امروز تجمع عظیمی را در میدان آزادی این شهر برگزار کردند که پس از مدتی مردم نیز به آن پیوستند.

این اجتماع برای حرکت به سمت کمیساریای عالی سازمان ملل در کرمان صورت گرفت که با شعار‌های «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر انگلیس» همراه شد.

در آخر دانشجویان در مقابل کمیساریای عالی سازمان ملل در کرمان تجمع کردند و بیانیه ای را خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قرائت کردند.

متن بیانیه به شرح زیر می باشد:

اقدام دولت آمریکا در انجام عملیات مسلحانه تروریستی، ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در منطقه غیر نظامی، در نزدیکی فرودگاه بین المللی شهر بغداد، نسبت به دو خودروی غیرنظامی که سرنشینان آن به دعوت رسمی مقامات دولت عراق، بصورت قانونی و خارج از شرایط جنگی، با هواپیمای مسافربری وارد خاک این کشور شده بودند، موجب شهادت ۱۰ ایرانی و عراقی از جمله فرمانده سپاه قدس، سردار سپهبد قاسم سلیمانی شد.

این اقدام آمریکا، اقدامی غیرانسانی و به ادله زیر، برخلاف اصول و موازین حقوق بین الملل و ناقض صریح حقوق بشر است.

۱- اقدام به ترور مقام رسمی یک کشور در طی سفر رسمی به کشور دیگر توسط یک نیروی ثالث با توجه به ماده ۸ اساسنامه دیوان بین الملل کیفری، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی دولت عراق و تعدی به حاکمیت ایران می‌باشد که مصداق جنایت بین المللی است.

۲- اقدام مسلحانه علیه مقام رسمی یک کشور در خاک کشور دیگر در حالی که کشور میزبان از حضور آن‌ها مطلع بوده است مصداق استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی کشور است که مغایر با بند ۴ ماده ۲ منشور ملل ممتحد است.

۳- اعمال خشونت و وحشت علیه مقامات رسمی به صورت غیر قانونی که منتهی به قتل افراد گردیده، بر اساس قطعنامه الزام آور شماره ۱۳۷۳ مورخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۱ شورای امنیت مصداق تروریسم بین المللی می‌باشد، و برای دولت آمریکا و ترامپ مسئولیت بین المللی و فردی مفروض است.


۴- اقدام نظامی آمریکا در ترور سردار سلیمانی به عنوان رده رسمی نظامی کشور ایران در حکم اعلان رسمی جنگ و نمونه آشکار نقض صلح بین المللی است که مغایرت آشکار با منشور ملل متحد دارد.


ارتکاب ترور‌های هدفمند که پیش از این از سوی آمریکا در افغانستان و رژیم اشغالگر قدس در اراضی اشغالی و لبنان بار‌ها و بار‌ها تکرار شده همواره با سکوت مجامع حقوقی بین المللی روبرو بوده است.


ما حاضرین، عملیات مسلحانه نیرو‌های امریکایی در خاک عراق را نقض آشکار منشور ملل متحد در دخالت در امور ذاتاً داخلی کشورها، منع توسل به زور، نقض فاحش حقوق بین‌الملل به ویژه حقوق بشر، نقض حق حیات و اصل کرامت انسانی دانسته و آن را محکوم می‌کنیم.


جمهوری اسلامی ایران طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد براساس حق ذاتی دفاع از خود براساس قواعد مسلم حقوق بین الملل، تا زمانی که شورای امنیت ملل متحد اقدام جدی و موثری در محکومیت عاملان و آمران این جنایت انجام نداده است، تعقیب کیفری مرتکبان و آمران این عمل تروریستی را برای اجرای عدالت، حق خود می‌داند بر اساس اصول و موازین بین‌الملل به منظور اتخاذ اقدامات لازم و مقتضی استفاده کند.

انتهای پیام/

تمظیم: هدیه یوسفی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi