پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:39:36 - چهارشنبه 27 آذر 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دبیر قرارگاه مطالبه‌گری احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان مطرح کرد؛
تخلف حقوقی، زیست محیطی و میراث فرهنگی در اجرای پروژه هتل بام کرمان
دبیر قرار گاه مطالبه گری احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان گفت: کنار هم قرار دادن اشخاص و تاریخ‌ها ابهامات پروژه هتل بام کرمان را بیشتر کرده است و برخی افراد در فرایند این پروژه جاده صاف‌کن هستند و باید تکلیف آنها مشخص شود لذا در بیش از ۱۰۰ صفحه اسناد موجود است که برای متولیان امر امنیتی و قضایی ارسال خواهد شد و کار در حوزه رسانه و قضایی پیگیری می‌شود.

به گزارش “دانشجوآزاد” محمد علی عسکری دبیر قرار گاه مطالبه گری احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان شامگاه گذشته در نشست خبری بررسی ابهامات هتل بام کرمان گفت: قرارگاه احمدی روشن به عنوان یکی از بازو های  ساختاربسیج دانشجویی در سراسر کشور وظیفه  خود را اینگونه تعریف کرده است که به مطالبه‌گری تخصصی در حوزه خرد، کلان، ملی و منطقه‌ای بپردازد و تاکنون دستاور هایی داشته است.

وی با بیان اینکه این اقدام دانشجویی و داوطلبانه است، تاکید کرد: در دولت و جامعه اسلامی ویژگی مطالبه‌گری و دنبال کردن مسائل توسط تک تک آحاد مردم یکی از ارکان اصلی حاکمیت اندیشه اسلام است.

دبیر قرار گاه مطالبه گری احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان ادامه داد: پس از انجام مطالعات اولیه در خصوص هتل بام کرمان و نتیجه گیری ها احتمال بروز تخلف و کارشکنی وجود داشت که در اولین گام با کسانی که پیش از ما با این پروژه مخالفت کرده بودند نشست هایی جهت جمع آوری اطلاعات برگزار شد.

عسکری ابهامات این پروژه را در سه حوزه حقوقی، زیست محیطی و میراث فرهنگی بیان کرد و گفت: در زمینه حقوقی فرآیند واگذاری مجوزها مطرح است، در خصوص زیست محیطی مسئله تخریب و از بین بردن زیست بوم ها از جمله ابهامات پروژه بوده است و در راستای میراث فرهنگی با توجه به اینکه این پروژه در سایت گردشگری اصلی کرمان قرار دارد برخی آثار حتی تا ۱۰ هزار سال قدمت تخمین زده شده است، مطرح می شود.

دبیر قرار گاه مطالبه گری احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان بیان کرد: کنار هم قرار دادن اشخاص و تاریخ‌ها ابهامات این پروژه را بیشتر کرد و برخی افراد در فرآیند این پروژه جاده صاف‌کن هستند که باید تکلیف آنها مشخص شود؛ لذا در بیش از ۱۰۰ صفحه اسناد موجود است که برای متولیان امر امنیتی و قضایی ارسال خواهد شد و کار در حوزه رسانه و قضایی پیگیری می‌شود.

عسکری در خصوص واگذاری این پروژه به موسسه ملل اظهار داشت: این پروژه در واقع متکی به چهار صورت‌جلسه عادی است که در دفتر استاندار وقت شکل گرفته است که گفتنی است این پروژه بدون مزایده و مناقصه و فرآیند شکل‌گیری به موسسه ملل واگذار شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه اولیه شرکتی که موسسه ملل به عنوان زیرمجموعه خود در سال ۹۴ معرفی کرده ۱۰۰ میلیون تومان بوده است، گفت: این در حالی است که که این پروژه بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است؛ لذا چگونه این شرکت صلاحیت واگذاری این پروژه را داشته است؟

دبیر قرار گاه مطالبه گری احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان خاطر نشان کرد: مستنداتی از مسکن و شهرسازی وجود دارد که حاکی از آن است این پروژه به شهرداری واگذار شده است و این پروژه از نوع قرارداد اجاره به شرط تملیک بوده است و چگونه شهرداری قرارداد مشارکت مدنی امضا می‌کند و در واقع شهرداری آنچه که مالک نیست را به موسسه ملل واگذار می‌کند؛ در صورتی که شهرداری اجازه واگذاری این املاک را در هیچ قالبی حتی مشارکت مدنی به هیچ‌کس ندارد.

وی با اشاره به اینکه متولیان محیط زیست پروژه را ۸ هکتار اعلام کرده اند، تصریح کرد: در قرارداد تنها سه هکتار به شهرداری کرمان واگذار شده است؛ لذا از سوی مسکن و شهرسازی و در آخرین نسخه مشارکت مدنی شهرداری و موسسه ملل درخواست می شود که پنج هکتار دیگر نیز به آنان داده شود.

عسکری در ادامه افزود: در برآورده شهرداری ۵ هکتار و حق استفاده برای موسسه یک ریال حساب نشده است و در کمیسیونی حتی بحث شده متراژ پروژه را ۹ هکتار ثبت کردند و فضایی که ثبت شده در حال حاضر بیش از ۹ هکتار است.

دبیر قرار گاه مطالبه گری احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان با بیان اینکه سهم شهرداری در جاده کشی ۲۵درصد بوده است، عنوان کرد: شهرداری چنانچه پول جاده را ندارد اما سهم ۲۵ درصدی را در احداث جاده از آورده پروژه کم می‌کند که شهرداری با توجه به اینکه پروژه‌های دیگری با موسسه ملل از جمله ساختمان شهرداری، بدهی شهرداری در دیگر پروژه‌ها دارد؛ اما سوال این است که در اجرای این پروژه باید عده‌ای به رانت اقتصادی برسند یا شهرداری به عنوان مدافع عمومی شهر کرمان پروژه را اجرا کند؟

وی خاطر نشان کرد: در قرارداد اجاره به شرط تملیک مسکن و شهرسازی تاکید شده است که زمین رابرای کاربری گردشکری و تفریحی واگذار می‌کنیم و شهرداری موظف است فقط هتل ۵ ستاره بسازد ولی در قرارداد شهرداری با موسسه ملل کاربری تفریحی و … مطرح شده است.

عسکری افزود: یک سال از قرارداد اجاره به شرط تملیک گذشته است؛ چرا اداره مسکن و شهرسازی قرارداد اجاره را فسخ نمی‌کند و در بند یک ماده چهار همین قرارداد شهرداری مکلف است تا حداکثر ۶ ماه پروانه را اخذ کند و تا یک ماه ساخت را آغاز کند.

دبیر قرار گاه مطالبه گری احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان با بیان اینکه محیط زیست برای این پروژه ۱۰ شرط گذاشته است، گفت: بخشی از زمین‌های پروژه جنگل دست‌کاشت است و محیط زیست گفته است که این زمین‌ها در حوزه استحفاظی ما نیست و در پایین پروژه و روی ارتفاعات جنگل دست‌کاشت وجود دارد  و بنابراین طبق قانون، واگذاری این زمین‌ها ممنوع است.

وی در خصوص غیر قانونی بودن پروژه اظهارکرد:در سطح کشور مسئولینی داریم که به صراحت اعلام کردند پروژه بر خلاف قوانین است و باید متوقف شود اما طبق شواهد ۱۰ روز است که در حال پر کردن مخازن آب با بتن ریزی هستند و دیوارکشی‌ها شروع شده و کل پوشش گیاهی روی ارتفاع از بین رفته  است.

دبیر قرار گاه مطالبه گری احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان خاطر نشان کرد: معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی در مصاحبه اعلام کرد که پروژه باید متوقف شود سوال ما این است که چرا متوقف نمی‌شود؟ چرا در سازمان میراث فرهنگی استان کرمان سه نفر انسان دلسوز که علیه پروژه صحبت کردند تنها چند روز پس از مصاحبه گوشی‌هایشان از دسترس خارج شد و استعفا دادند، چرا کارهای ساختارهای دولتی پروژه مختل شده است و فشارهای سیاسی از جانب چه کسی وارد می‌شود و رانت اقتصادی را چه کسی دارد ایجاد می‌کند؟

عسکری ادامه داد: در میان برخی مسئولان در ادوار مختلف عدم باور به کار کارشناسی وجود دارد در استان و به نظرهای کارشناسی توجه نشده است، قبل از اینکه مسکن و شهرسازی قرارداد را با شهرداری تهیه کند با فشارهای سیاسی، زمین به شهرداری بر اساس یک صورت جلسه واگذاری، تحویل می‌شود.

وی در خصوص قانون‌گریزی و عدم باور به قانون اظهارکرد: عده‌ای در میان مسئولان خودشان را فراتر از قانون تصور می کنند که ریشه سوم مسئله است که معتقدیم باید خشک شود، مسئول قانون را می‌شناسد و می‌داند اما به آن عمل نمی‌کند، در مسیر این پروژه چرا برخی اسناد و نامه‌ها و مطالعات باید فوق سری طبقه‌بندی شود و از دسترس مردم خارج شود و این خلاف قوانین است.

دبیر قرار گاه مطالبه گری احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان پیشنهاد کرد: در خصوص زمین‌هایی که در بام کرمان از دست رفت، زیست بوم و پوشش گیاهی و میراث فرهنگی بلافاصله خلع ید صورت گیرد و با متخلفان برخورد و اگر با مفسدان برخورد شود منطقه حداقل به تفرجگاهی برای عموم مردم تبدیل شود.

عسکری در پایان بیان کرد: این قرار گاه تا به امروز از شهردار و استاندار وقت و الان چندین بار درخواست کرده است تادر دانشگاه حاضر شوند و پاسخ گوی مطالبات دانشجویان باشند اما دعوت ها بدون پاسخ باقی ماند؛ لذا مایل هستیم در هر جمع، دانشگاه و خارج دانشگاه و … مسائل را مطرح کنیم و پاسخ‌ها را رسانه‌ای و منتشر کنیم .

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم: هدیه یوسفی

بر چسب ها:
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi