پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

18:17:19 - پنجشنبه 27 شهریور 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشجوی رشته مهندسی آب دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان خبر داد؛
اختراع دستگاه سرریز کرتی توسط دانشجویان رفسنجانی
حمیده روشنی گفت: دستگاه سرریز آب در انجمن علمی مهندسی آب دانشگاه رفسنجان ساخته شده و با حمایت معاونت فرهنگی به ثبت رسید.

به گزراش دانشجو آزاد؛ دانشجوی رشته مهندسی آب دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان دستگاه سرریز آب را در دانشگاه رفسنجان ساخت و با حمایت معاونت فرهنگی به ثبت رسانید.

حمیده روشنی، دانشجوی رشته مهندسی آب دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در گفتگو با دانشجو آزاد؛ در خصوص اختراع دستگاه سرریز آبیاری کرتی، گفت: یکی از روش‌های آبیاری سطحی، آبیاری کرتی می‌باشد که این روش مشکلاتی از قبیل هدر رفت آب وسختی کار برای کشاورزان را به همراه دارد و کشاورز مجبور است برای هدایت آب در مزرعه از کرتی به کرت دیگر تمام وقت چه روز و چه شب در زمستان و یا تابستان در مزرعه بماند تا مزرعه آبیاری شود.

وی افزود: در محل زندگی بنده، آبیاری مزارع با روش غرقابی است بدین صورت که زمین ها به صورت کرت مشخص شده و آبدهی می شوند ، در این روش برای هدایت آب از یک کرت به کرت دیگر، بند‌هایی خاکی بین کرت‌ها وجود دارد که کشاورز برای بردن آب از یک کرت کوچک به کرت بعدی باید از مرکز بند خاکی، به کمک بیل خاک را به اندازه ۴۰ سانتی متر بردارد و یک سر ریز پلاستیکی یا گونی نصب کند، به طوری که بین همه کرت‌ها ارتباط برقرار باشد و آب به کمک آن وارد کرت بعدی شود.

دانشجویی دانشگاه ولیعصر خاطرنشان کرد: این سرریز‌های پلاستیکی بعد از برداشت محصول در زمین باقی می‌ماند و باعث ضرر رساندن به محیط زیست می‌شود و در شخم، گیر می‌کند. همچنین ارتفاع آب بر روی این سرریز در همه کرت‌ها استاندارد تنظیم نمی‌شود و بیشتر مواقع بر اثر فشار آب کنده می‌شود و کشاورز مجبور است سر ریز جدیدی را جایگزین کند.

روشنی تاکید کرد: نکته دیگر این است که کشاورز بالاجبار برای کشت بعدی از پلاستیک‌های جدید باید استفاده کند استفاده کند، بدین ترتیب برای هر کشت کلی هزینه صرف خرید این پلاستیک‌ها و پرداخت هزینه‌های کارگری برای نصب آن‌ها در زمین می‌شود و مهمتر اینکه باید کشاورز موقع آبیاری در زمین باشد و طول زمین را برای آبیاری چند بار بپیماید.

وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتم تا دستگاهی را طراحی کنم که مرزعه را به طور خودکار آبیاری کند، بدون اینکه به نیروی کارگر نیاز باشد و مشکلات بعدی را نیز به همراه نداشته باشد. این دستگاه با قابلیت خودکار آبیاری با اعلام به موقع زمان باز و بسته شدن دریچه‌ها و هدایت آب روان شده به داخل کرت ها، هم از هدر رفت آب جلوگیری می‌کند و هم اینکه به حضور تمام وقت کشاورز بر سر زمین برای اتمام آبیاری مزرعه نیاز نیست حتی این دستگاه قادر است به صورت یکنواخت کود و سم‌های محلول را به طور خودکار به مزرعه تزریق کند و به محیط زیست نیز آسیب نمی‌رساند.

روشنی درایان به ثبت این اختراع اشاره و خاطر نشان کرد: این دستگاه در انجمن علمی مهندسی آب دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان ساخته شده و با حمایت مسئول انجمن‌های علمی معاونت فرهنگی دانشگاه، کار ثبت اختراع این دستگاه بعد از دو سال در اوایل شهریور ۹۹ به اتمام رسید و گواهینامه ثبت اختراع آن دریافت شد.

انتهای پیام/طهماسبی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi