بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: رتبه بندی تایمز برای رتبه بندی دانشگاه ها از ۱۳ شاخص استفاده می کند. این رتبه بندی برای محاسبه تولیدات علمی و استنادات، اطلاعات مورد نیاز را از پایگاه اطلاعات ISI استخراج می کند.
چهره ماندگار علمی کشور ادامه داد: رتبه های اول تا دهم به ترتیب به دانشگاه توکیو با امتیاز ۷۶.۱، دانشگاه ملی سنگاپور با امتیاز ۷۳.۹، دانشگاه هنگ کنگ با امتیاز ۶۷.۵، دانشگاه پکن با امتیاز ۶۵.۲، دانشگاه ملی سئول با امتیاز ۶۴.۸، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ با امتیاز ۶۴.۷، انستیتو علوم و فناوری پیشرفته کره با امتیاز ۶۴.۵، دانشگاه کیوتو با امتیاز ۶۲.۸ و دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور با امتیاز ۶۲.۶ تعلق دارد.
مهراد خاطرنشان کرد: نخستین دانشگاه ترکیه در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز آسیا که رتبه ۱۲ را بدست آورده است، دانشگاه بوغازچی با امتیاز ۵۱.۱ است. دانشگاه فنی استانبول با رتبه ۱۹ موفق به کسب امتیاز ۴۸.۱ شده است. دانشگاه سابانچی در کشور ترکیه نیز حائز رتبه ۲۱ و امتیاز ۴۶.۹ است. چهارمین دانشگاه این کشور بیلکنت با امتیاز ۴۴ در جایگاه ۳۰ این رتبه بندی قرار گرفته است. رتبه کوچ نیز در این کشور ۴۷ و امتیاز آن ۳۶.۶ است.
این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز افزود: علاوه بر ترکیه و ایران که به ترتیب دارای ۵ و ۳ دانشگاه ممتاز در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا هستند، عربستان سعودی با دو دانشگاه شامل دانشگاه نفت و معدن ملک فهد و دانشگاه ملک صعود به ترتیب با رتبه های ۷۱ و ۷۲ در جمع این دانشگاه ها دیده می شوند. لبنان نیز با دانشگاه آمریکایی بیروت تنها دارای یک دانشگاه ممتاز در جمع دانشگاه های برتر آسیا است. رتبه این دانشگاه ۸۸ و امتیاز آن ۲۷.۴ است.
بنیانگذار ISC خاطرنشان کرد: در حالی که نام دانشگاه توکیو اولین دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر این رتبه بندی است اما ژاپن روی هم رفته جایگاه علمی خود را در مقایسه با دانشگاه های جنوب شرق آسیا به ویژه چین از دست داده است. در این رتبه بندی اقتدار علمی در دست جمهوری خلق چین است. ژاپن در مجموع دارای ۱۹ دانشگاه برتر در جمع یک صد دانشگاه ممتاز است در حالی که چین ۲۱ دانشگاه ممتاز در این رتبه بندی دارد.
وی علت حضور پربار دانشگاه های چین در این رتبه بندی را سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه برشمرد و گفت: ژاپن در سال های اخیر به استثناء های دانشگاه های طراز اول، بودجه های پژوهشی سایر دانشگاه های این کشور را کاهش داده است.
به گفته مهراد، علت تقلیل دانشگاه های ژاپن در این رتبه بندی به این واقعیت مربوط می شود که دانشگاه های ژاپن از فارغ التحصیلان همان دانشگاه برای تدریس و تحقیق در همان دانشگاه استفاده می کنند.