به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایسنا؛ دکتر مهرعلیزاده، در تعریف صلاحیت حرفهای گفت: صلاحیت حرفهای، مجموعهای از شایستگیها شامل دانش، مهارت و نگرش است که به تناسب هر شغل یا حرفه تعیین و توسط فرد در فرآیندهای آموزشی و تجربی در محیطهای آموزشی، کاری و جامعه کسب شده و تبدیل به رفتار حرفهای میشود.
وی با تاکید بر نیاز به داشتن نظام صلاحیت حرفهای در کشور توضیح داد: این نظام مجموعهای از فرآیندهایی است که زمینههای لازم را برای تحقق سیاستها و استانداردهای صلاحیت مشخص میکند. هدف نظام صلاحیت حرفهای ایجاد ارتباط بیشتر بین محیطهای آموزشی و محیط کار، ارتقای کیفیت فرآیند سنجش و تعیین صلاحیت حرفهای نیروی کار یا اعتباربخشی به تجارب فنی و حرفهای افراد، افزایش توانایی کارفرمایان برای شناسایی و دسترسی به نیروی انسانی مناسب و همچنین کاهش هزینههای اقتصادی و اجتماعی جدایی آموزش از محیط واقعی زندگی توسعهیافته است.
وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی با توجه به ویژگیهایش شرایط خوبی دارد که بحث صلاحیتهای حرفهای را عملیاتی کند، ادامه داد: این موضوع در قانون برنامه پنج ساله پنجم قید شده و قرار بود مراکز متولی به این مساله بپردازند ولی عملیاتی نشد و الان در برنامه پنج ساله ششم موقعیت خوبی است تا مراکزی که در این حوزه صاحبنظر هستند و میتوانند متولی آن باشند به بحث ورود پیدا کنند.
لزوم وجود مراکز آزمون صلاحیت حرفهای
معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به اینکه این دانشگاه ۱۰۵۸ مرکزمهارتی در کشور دارد، تصریح کرد: این مراکز در چند حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی یا فرهنگ و هنر فعالیت دارند. همچنین ۷۸۰ دوره آموزش مهارتی و بیش از ۵۰۰ پودمان مهارتی در دانشگاه جامع برگزار میشود که تصمیم داریم در سال ۹۴ پودمانها را به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ افزایش دهیم.
مهرعلیزاده با تاکید بر لزوم وجود مراکز آزمون صلاحیت حرفهای گفت: درصدی از مراکز مهارتی دانشگاه جامع دارای زیرساختهایی هستند که میتوانند آزمونهایی را برای تعیین صلاحیت حرفهای افراد به عمل آورند. مهمتر از همه باید شبکه بزرگ ارتباطی وجود داشته باشد تا بتواند همه متقاضیانی که از داخل و خارج از کشور میآیند را پوشش دهد.
ارتباط دانشگاه علمی کاربردی با ۱۲ موسسه
وی سپس با اشاره به فعالیت دانشگاه علمی کاربردی در ۳۱ استان افزود: این دانشگاه از طرفی در ۴۰۰ شهرستان نیز مرکز مهارتی دارد و گستردگی شبکه ارتباطی و تنوع و پراکندگی مراکز جامع موقعیت بینظیری برای دانشگاه به وجود آورده که بتواند به طور منسجم و با برنامهریزی به بحث صلاحیت حرفهای ورود پیدا کند.
وی در توضیح مزیت دیگر دانشگاه علمی کاربردی گفت: این دانشگاه با ۱۲ موسسه و دستگاه مانند جهاد کشاورزی، هلال احمر، مدیریت شهری، بهزیستی و … در ارتباط است و تقریبا ۸۰ درصد از اشتغال بخش دولتی کشور درون این ۱۲ موسسه است و بخشی از این موسسات با بخش خصوصی نیز در ارتباط هستند.
مهرعلیزاده ادامه داد: بنابراین افرادی که متقاضی برخورداری از سنجش صلاحیت حرفهای هستند به این موسسات دسترسی دارند و اینها شبکه ارتباطی ما را با استانها برقرار میکنند.
به گفته وی دانشگاه علمی کاربردی دارای شبکه متنوع و متوازنی از امکانات برای پرداختن به مساله صلاحیت حرفهای در کشور است.
وی سپس درباره فعالیت کارگروه صلاحیت حرفهای در دانشگاه توضیح داد: گروهی زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه فعالیت خواهند کرد و آنها برنامهریزی میکنند چه استانداردهایی را تدوین کنیم، چگونه تدوین کنیم و چگونه با مراکز ارتباط برقرار کنیم.
وی ادامه داد: این کارگروه باید استانداردها را پیادهسازی کرده، آنها را آموزش داده و از همه مهمتر آزمونهای استانداردی برگزار کند که وقتی فردی مدعی میشود مثلا صلاحیت جوشکاری یا نجاری را دارد، مراکز بتوانند آزمونی برگزار کنند تا صلاحیت فرد را مورد سنجش قرار دهند.
معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه درحال انجام روند شکلگیری این کارگروه هستیم، تصریح کرد: همچنین بستههای اجرایی و نهادهایی که بعدا از خدمات این صلاحیت حرفهای بهرهمند می شوند توسط کارگروه شناسایی میشود تا با آنها ارتباط برقرار کنیم و مراکز اعلام کنند آزمونی که برگزار شد آیا واقعا مهارتها را سنجیده یا نه.
مهرعلیزاده در پایان اظهار کرد: در صددیم که در برنامه ششم، دانشگاه علمی کاربردی از طریق مجلس بخشی از مسئولیت صلاحیتهای حرفهای کشور را بر عهده گیرد تا بعد از آن به شکل قانونی کارها را دنبال کنیم.
انتهای پیام