به گزارش “دانشجو آزاد“به نقل از ایسنا، دکتر محمدباقر لاریجانی در هشتاد و یکمین جلسه شورای آموزش پزشکی با اشاره به این که در کشور در برخی از بیماریها مثل سرطان ۵ درصد جمعیت ما به نوعی به آن مبتلا هستند، گفت: بیماریهای قلبی- عروقی عامل حدود ۸۰ درصد بیماری و مرگ در کشور است.
به گفته معاون آموزشی، وضعیت کشور از نظر بار بیماریها در حال تغییر جدی است و جزء کشورهایی هستیم که در زمینه بیماریهای غیرواگیر و شیوع آن در شرایط وخیمی قرار داریم.
دکتر لاریجانی بر تمهید برخی رشتههای تخصصی با توجه به بار بیماریها تاکید کرد.
وی افزود: گسترش دانشکدههای پزشکی را در کشورهای توسعه یافته اقتصاد درمان و جایگاه بالای اعتباربخشی بینالمللی را شاهد هستیم در حالی که در کشورهای آسیایی از جمله کشور ما تمایل به تحصیل در خارج از کشور وجود دارد.
معاون آموزشی با بیان این که ارتباط قوی میان توسعه تحصیلات تکمیلی با توسعه کشور وجود دارد، افزود: در حال حاضر سن افرادبه سمت سالمندی میرود و ارتقای سواد فناوری و خود مراقبتی در حال رشد است و هرم جمعیتی نیز در حال تغییر است. بنابراین باید از نظر فرهنگی، اجتماعی و سلامت نگاه جدیدی بکنیم و آموزش پزشکی باید پاسخگوی نیازها باشد.
وی با اشاره به الگوهای موفق جهانی گفت: بر اساس این الگوها ۳۰ هزار ظرفیت تخصصی باید داشته باشیم و میزان ماندگاری پزشکان را افزایش دهیم. به نظر میرسد در کشوری مانند ما بومی گزینی از راهکارهای مفید است.
به گفته دکتر لاریجانی امسال در تمام ظرفیتها، بومیگزینی و اختصاص ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش به آن را طبق قانون پیش میبریم.
معاون آموزشی تصریح کرد: هزینه تربیت رزیدنت در سالهای متفاوت ۱۰۰ هزار دلار است که میزان بالایی است و باید برایش فکری کرد اگر در ۲۰ سال گذشته تغییرات تعداد دستیاران را ببینیم در برخی رشته ها گرایشها به سمت گوش و حلق و بینی و چشم است چرا که به سمت رشتههای درآمدزا رفتهاند البته در کشورهای توسعهیافته هم وضع همین است اما آنها نسبت فوقتخصص را به تخصص افزایش دادهاند.
وی با اشاره به افزایش میزان آگاهی دستیاران از مفاهیم بیماریها در کشورهای توسعه یافته، افزود: آنچه در تحولات آموزش پزشکی رقم میخورد باید در آموزش تخصصی هم باشد ما در ۳ دهه گذشته ۳۰۰ برابر رشد را در آموزش پزشکی تخصصی داشتهایم.
به گفته دکتر لاریجانی، روند تغییرات دستیاری در ۱۰ سال گذشته تغییر کرده، به طوریکه در رشتههای فوقتخصصی رشدمان زیاد نبوده اما روند ثابتی داشته و در تخصصی رشد بهتری داشتهایم.
وی بر توانمندسازی دستیاران و اخلاق حرفهای تاکید کرد و گفت: شایسته گزینی، آموزش بومی، بهبود نظام ارزشیابی دستیاران، ارزیابی خروجیها، نظام انگیزشی دانشجویان و توجه به بینالمللی شدن دانشگاهها برای ارتقای استانداردها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
معاون آموزشی با اشاره به سندهای بالا دستی و برنامه تحول آموزش عالی گفت: تا چه زمانی باید وضعیت این گونه باشد ما هم اکنون ۲۰۰ هزار پرستار کم داریم و در این زمینه جزء کشورهای با آموزش پایین هستیم و باید ظرفیت آن را افزایش دهیم.
دکتر لاریجانی ضمن تاکید بر عدالت آموزشی، گفت: شبکهسازی آموزش عالی اهمیت دارد چرا که بسیاری از اقدامات خوب در دانشگاهها دفع شدهاند و در قالب پایلوت میمانند.
وی همچنین، در خصوص ارتقای منابع انسانی گفت: برای بهبود وضعیت نیرو در حوزه سلامت و آموزش عالی برنامهای در دست داریم و در زمینه تمرکززدایی با توجه به سند آمایش سرزمینی آمادگی آن را داریم که مدیریتها را جابجا کنیم.
معاون آموزشی گفت: تعداد زیادی از برنامههایمان بازنگری نشده و تا پایان سال مورد بازبینی قرار میگیرد همچنین نظام آموزش دستیاری باید متحول شود و بحث ماندگاری و عدالت اجتماعی میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
دکتر لاریجانی همچنین افزود: تغییراتی برای آزمون دستیاری در سال آینده ایجاد میشود به طوری که در دانشگاهها از نظر مهارتها مورد ارزیابی قرار گیرند و آموزش پژوهش محور نیز باید ایجاد شود.
وی در مورد برنامه پزشک خانواده گفت: بسیاری از تخصصها در دنیا در حال کم شدن است اما پزشک خانواده رو به رشد است باید در کشور به فکر این برنامه باشیم این دورنما در حال پیگیری است و امیدواریم بسیاری از دانشگاهها را در این زمینه فعال کنیم.
به گزارش وب دا، دکتر لاریجانی افزود: به تناسب نیازها و شاخصهای سلامت و اجتماع باید به فکر تحول آموزش پزشکی تخصصی باشیم. در تحول سلامت بخش تحول آموزش پزشکی مطرح است که اگر نباشد محقق نمیشود بنابراین برنامه جامع آموزش عالی و سند آمایش از محورهای مهم است و دانشگاهها باید اساس تحول با آن مدون کنند.
انتهای پیام/