به گزارش ” دانشجوآزاد ” : دکتر سید امیر محسن ضیایی در نشست خبری ششمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور بر شناخت دانشجویان علوم پزشکی از نظام سلامت و استقرار و اجزای آن تاکید کرد و گفت: یکی از اهداف ششمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور تغییر وضعیت آموزش پزشکی از حالت سنتی به مدرن است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود : این المپیاد به نوعی الگوسازی برای آموزش پزشکی است و باعث طراحی در نوآوری در حیطه های علوم پزشکی می شود .
وی تعداد کل شرکت کنندگان در این المپیاد را ۵۱۵ نفر بیان کرد و گفت : از این تعداد ۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد هستند به عبارتی دیگر ۲۷۴ شرکت کننده زن و ۲۴۱ شرکت کننده مرد در المپیاد حضور دارند.
به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت، المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در چهار حیطه استدلال بالینی – مدیریت نظام سلامت – تفکر علمی در علوم پایه و هنر در آموزش پزشکی برگزار می شود.
وی با تاکید بر این که نباید فقط به دانشجوی علوم پزشکی حجمی از اطلاعات در قالب جزوه و کتاب داده شود، افزود: باید افراد بتوانند در قالب آموزش های علمی از آموزش های مهارتی و حرفه ای نیز برخوردار شوند و شیوه آموزش در پزشکی باید از حالت دبیرستان خارج شود که برگزاری این المپیاد تاثیر خوبی در تغییر شیوه های آموزش پزشکی خواهد داشت.
ضیایی افزود: در المپیاد امسال در حیطه استدلال بالینی، حیطه های اصلی پزشکی و در حیطه مدیریت نظام سلامت، پوشش همگانی خدمات سلامت مطرح شده است و از طریق این المپیاد می توانیم استدلال های افراد را تقویت و رشد دهیم.
وی بر شناخت توانمندی های دانشجویان علوم پزشکی تاکیر کرد و گفت: نباید اجازه دهیم که فقط دانش نظری دانشجو سنجیده شود بلکه باید مسائل دیگر مثل مشارکت در جامعه و میزان علاقه مندی دانشجو به جامعه هم سنجیده شود و المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی فرصت مناسبی برای این منظور است.
معاون وزیر بهداشت همچنین از ارزیابی المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خبر داد و افزود: افرادی که در این المپیاد رتبه می آوردند می توانند به عنوان نخبه از مزایای بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند.
در ادامه دکتر سلیمان احمدی رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این که در المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی از ۲۵۳ نفر از اساتید دانشگاه های علوم پزشکی استفاده شده است، افزود: این المپیاد در جهت توانمند سازی اساتید دانشگاه های علوم پزشکی بسیار موثر است.
وی بالاترین تعداد شرکت کننده در این المپیاد را در حیطه تفکر علمی با حضور ۱۴۴ شرکت کننده بیان کرد و گفت: حیطه های استدلال بالینی، مدیریت نظام سلامت و هنر در آموزش پزشکی به ترتیب کمترین تعداد شرکت کننده را دارند.
احمدی با اشاره به رقابت افراد ابتدا در دانشگاه خود و سپس ورود آن ها به المپیاد افزود: امسال در این المپیاد ، اعلام نفرات برتر به ترتیب با اهدای مدال طلا، نقره و برنز خواهد بود، بطوریکه ۱۰ درصد برگزیدگان هر حیطه مدال طلا، ۱۵ درصد از برگزیدگان هر حیطه مدال نقره و ۲۵ درصد مدال برنز می گیرند که خود باعث ایجاد انگیزه هر چه بیشتر در شرکت کنندگان خواهد شد.
ششمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ شهریور ماه با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی ایران و مشهد به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران درسالن همایش های رازی برگزار می شود.