به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از مهر؛ دکتر محمود صادقی – مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت علوم درباره گزارش عملکرد گروه پاسخگویی به درخواست ها و شکایات وزارت علوم در سال ۹۳ گفت: دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت علوم هر ۶ ماه یکبار گزارش عملکرد ارایه می کند که یک گزارش آن منتشر و گزارش جدید نیز آماده شده و منتشر می شود.
گزارش عملکرد گروه پاسخگویی به درخواست ها و شکایات در سه ماه شهریور، مهر،آبان ۹۳ به شرح زیراست :
براساس اعلام اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این اداره کل به منظور استقرار و اجرای کامل ضوابط، مقررات و کشف نارسائی ها و پاسخگویی صحیح و قانونمند به متقاضیان، کوشیده است تا با ایجاد ارتباط سازنده بین طرفین دعوی و رفع مشکلات و موانع پیش روی هموطنان، به وظایف سازمانی و قانونی خود عمل کند.
بر اساس ساختار تشکیلاتی مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری این اداره کل با دارا بودن دو گروه کاری تحت عناوین گروه بازرسی و گروه پاسخگویی به شکایات، مسئولیت رسیدگی به درخواست ها و شکایات واصله از ستاد وزارتخانه، دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه ها و سایر مراکز و سازمان های تابعه را عهده دار است.
رسیدگی به درخواست ها و شکایات واصله از دانشجویان ارباب رجوعان و همچنین نامه های ارسالی از مراجع ذی صلاح همچون مقام معظم رهبری نهاد ریاست جمهوری سازمان بازرسی کل کشور،واصله ز سیستم سامد(سامانه ارتباط مردم و دولت )مکاتبات ارجاع شده روزمره و پاسخگویی مناسب و هدفمند مناسب به آنها یکی از وظایف اصلی این مجموعه است .
دراین گزارش شرحی درباره انواع درخواست ها، شکایات، پیگیری ها و گزارش های ارایه شده است.
تعداد کل نامه های ثبت شده وارده( شامل تمام ،درخواست ها، انتصابات،بخشنامه ها و…)در سه ماه (شهریور ،مهر،آبان)۲۹۰۲ فقره و تعداد نامه های صادره ثبت شده تعداد ۲۷۷۴ فقره است.
نامه های وارده از سیستم سامانه الکترونیکی ارتباط مردمی ریاست جمهوری۱۶۲ فقره درخواست بوده است که تعداد ۷۴ فقره مختومه و بقیه ۸۸ فقره در دست بررسی است. کل نامه های دفتر اعم از وصولی از سامد ثبت شده در سیستم اتوماسیون اداری ۱۰۱۰ فقره پرونده است.
در جدول شمار ۱ تعداد نامه ها براساس هر ماه تفکیک شده است و همان طور که ملاحظه می شود بعد از نتایج آزمون ها و در ابتدای سال تحصیلی در خواست ها بیشتر بوده است .
جدول شماره ۱
تعداد نامه های دریافتی و ارسالی به تفکیک ماه
ماه | نامه های وارده | نامه های صادره |
شهریور | ۱۱۲۹ | ۱۱۵۴ |
مهر | ۱۰۳۴ | ۱۰۶۰ |
آبان | ۷۰۶ | ۷۴۷ |
در جدول شماره ۲ پرونده ها براساس شغل متقاضیان تفکیک شده ست چناچه ملاحظه می شود بیشترین مراجعان دانشجویان بوده و بعد از آن بیشترین درخواست ها به سایر افراد که عموما دانش آموختگان می باشند اختصاص دارد .
جدول شماره ۲
تعداد نامه های واصله به تفکیک شغل
ردیف | شغل | تعداد نامه ها و درخواست های واصله (فقره) |
۱ | اعضای هیات علمی | ۱۳۹ |
۲ | دانشجویان | ۴۷۲ |
۳ | کارکنان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی | ۶۲ |
۴ | سایر | ۲۱۶ |
در جدول شمار ۳ در مورد شکایت اعضای هیات علمی است که نسبت به قبل کاهش یافته است و موارد اعتراض به بازنشستگی کمتر از سال گذشته است ولی کماکان بیشترین تقاضا و درخواست ها مربوط به مسایل و موضوعات جذب اعضای هیات علمی (بورس،جایابی و..) است و کمترین شکایات مربوط به بازنشستگی است موارد بازگشت به کا رنیز شامل اعضای هیات علمی پیمانی است که تمدید قرارداد نشده اند .
جدول شماره ۳
ردیف | موضوع | تعداد(فقره) | دردست بررسی | مختومه |
۱ | اعتراض به عدم جذب(شامل بورسیه،اعتراض به عدم جایابی،اعتراض به عملکرد مرکز جذب،و عدم رسیدگی به پرونده های استخدام هیات علمی | ۵۲ | ۲۲ | ۳۰ |
۲ | اعتراض به عملکرد روسا و مسوولان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی | ۳۲ | ۱۷ | ۱۵ |
۳ | اعتراض به لغو احکام هیات علمی(شامل رد صلاحیت عمومی،رکود علمی و…) | ۹ | ۴ | ۵ |
۴ | اعتراض به صدور احکام بازنشستگی | ۸ | ۶ | ۳ |
۵ | اعتراض به عدم ارتقاء | ۲۰ | ۱۸ | ۲ |
۶ | بازگشت به کار | ۵ | ۲ | ۳ |
۷ | سایرموارد | ۳۰ | ۱۵ | ۲۱ |
در جدول شماره ۴ درخواست های دانشجویان به تفکیک موضوع نشان داده شده است بیشتر موارد شکایت از نتایج آزمون دکتری (به ویژه آزمون مصاحبه )بوده است و متقاضیان از اختصاص ۳۰ درصد نمره نهایی به آزمون کتبی و ۷۰ درصد مصاحبه (شامل سوابق،آموزشی،پژوهشی،و مصاحبه که تا حدی به سلیقه و اختیار دانشگاه بستگی دارد )ناراضی و به نمره مصاحبه خود اعتراض داشتند
سایر پرونده های دانشجویی مربوط به (تقاضای بازگشت به تحصیل ،نمره استاد،تطبیق واحده های گذرانده ،عملکرد استاد،خوابگاه،صدور مدرک تحصیلی،و….)بوده است .
افزایش شهریه دانشگاه ها اعم از شبانه ،پردیس ها،مجازی،و دانشگاه ها موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی آموزش عالی نیز که امسال با افزایش حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است از یک سو و تعارضات قوانین برای دانشجویان انتقالی یا میهمان و دانشجویی که بعد از ثبت نام انصراف می دهند از سوی دیگر موجب درخواست های فراوان دراین خصوص بوده است به نظر می رسد برای ایجاد وحدت رویه، رفع ابهامات و تعارضات قوانین دراین خصوص تسریع در تصویب و ابلاغ بخشنامه مربوطه از سوی معاونت وزارت حل کننده بسیاری از مشکلات است.
جدول شماره ۴
ردیف | موضوع | تعداد(فقره) | در دست بررسی | مختومه |
۱ | اعتراض به نتایج آزمون دکتری | ۱۴۴ | ۹۰ | ۵۴ |
۲ | اعتراض به شهریه | ۱۰۰ | ۳۹ | ۶۱ |
۳ | اعتراض به نحوه گزینش بدون کنکور استعدادهای درخشان | ۳۸ | ۱۴ | ۲۴ |
۴ | اعتراض به سوءمدیریت و و عملکرد روسا و مسوولان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی | ۵۳ | ۳۲ | ۲۱ |
۵ | اعتراض به نتایج آزمون های سراسری در مقاطع مختلف تحصیلی | ۱۲۴ | ۸۶ | ۳۸ |
۶ | عدم پذیرش به رغم اعلام قبولی از سنجش | ۱۶ | ۱۵ | ۱ |
۷ | سایر موارد | ۱۵۷ | ۶۶ | ۹۱ |
در جدول شماره ۵ اعتراض کارکنان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به تفکیک نوع درخواست (اخراج،تقاضای بازگشت به کار،تبدیل وضعیت،و…)بررسی پرونده آنها نیز به شرح زیرنشان داده شده است .
جدول شماره ۵
ردیف | موضوع | تعداد(فقره) | در دست بررسی | مختومه |
۱ | اعتراض به اخراج کارکنان رسمی و پیمانی | ۵ | ۳ | ۲ |
۲ | اعتراض به اخراج کارکنان قراردادی و شرکتی | ۱۶ | ۰ | ۱۶ |
۳ | اعتراض به احکام صادره در هیات های رسیدگی به تخلفات اداری | ۰ | ۰ | ۰ |
۴ | اعتراض به عدم تبدیل وضعیت استخدامی | ۱۲ | ۸ | ۴ |
۵ | سایر | ۷ | ۱۱ | ۵ |