پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

17:54:43 - چهارشنبه 30 آذر 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فراز و نشیب‌های کنکور سراسری؛
مزایا و معایب کنکور دو مرحله‌ای/آیا کنکور از سال ۱۴۰۳ غیرکاغذی می‌شود؟ +جدول
نکته مهمی قابل اجرا و بررسی می باشد و باید با دقت به آن توجه کنید، ۴۰،۵۰ و ۶۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی در صورتی خیلی مهم و حائز اهمیت می شود که دانش آموز به رشته های درجه دوم و سوم فکر کند (یعنی رشته های غیر از پزشکی و دندان و دارو و مهندسی تاپ و حقوق و فرهنگیان و…) پس اگر کسی رشته خیلی خوب می خواهد، باید با تمام وجود برای کنکور وقت بگذارد و رتبه و درصد خوبی را کسب کند در غیر اینصورت معدل هیچ تاثیری برای موفقیت در بهترین رشته ها را ندارد.

به گزارش دانشجو آزاد: در سالهای اخیر طرح ها و پیشنهادهای متفاوتی برای تغییر ساختار کنکور سراسری ارائه شده بود. و در نهایت کنکور دومرجله ای، پیشنهادی بود که مورد موافقت قرار گرفت.

همانگونه که میدانید کنکور امسال در دو مرحله برگزار میشود و داوطلبان در دو مرحله میتوانند سر جلسه کنکور حاضر شوند، مرحله اول انتهای دی ماه و مرحله دوم انتهای تیر ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

کنکور

باتوجه به این که برای اولین سال است که کنکور دومرحله ای در کشور برگزار میشود، قصد داریم تا در این گزارش به بررسی ابعاد مختلف کنکور دو مرحله بپردازیم:

مزایای اجرای طرح کنکور دو مرحله ای

دانش آموزان زمان زیادی را برای آماده سازی خود جهت شرکت در کنکور سراسری صرف می کنند و هزینه های زیادی را نیز برای استفاده از منابع مختلف آموزشی متحمل می شوند اما ممکن است به دلایل زیر عملکرد مطلوبی سر جلسه کنکور نداشته باشند:

  •  کسالت و ابتلا به بیماری در روزهای منتهی به کنکور و عدم شرکت در این آزمون مهم.
  •  از دست دادن اعتماد به نفس و تسلط به واسطه استرس و فشار جو حاکم بر حوزه آزمون.
  •  بروز حوادث اجتماعی برای دانش آموز و قرارگیری وی در شرایط نامطلوب.
  • خواب ماندن در روز کنکور و نرسیدن به جلسه آزمون.

اینها تنها بخشی از دلایلی هستند که می توانند موجب ضایع شدن زحمات یکساله دانش آموزان بشوند، پس لازم است تا سازوکارهایی برای مقابله با آنها در نظر گرفته شود.

دلایل خوب اجرای طرح جدید کنکور در دو مرحله:

  • دانش آموزانی که در کنکور سراسری نتیجه مطلوبی را نگرفته اند می توانند سریعتر از بازه یکساله مجدد در این آزمون شرکت کنند.
  • استرس و اضطراب دانش آموزان و خانواده هایشان کاهش پیدا می کند.
  • فرصت ۴ ساعته کنکور در سال دو یا چند بار در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود.
  • هدر رفت وقت دانش آموزان به حداقل می رسد.
  • ورود به دانشگاه ها نسبت به قبل مقداری ساده تر می شود.

تاثیر سوابق ۶۰ درصدی معدل در کنکور دو مرحله ای به چه صورتی می شود؟

سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ که سازمان سنجش مشخص کرده است ۴۰ درصد است اگر بخواهیم به صورت خلاصه اطلاعیه سازمان سنجش در تاریخ خرداد ماه بیان کنیم به شکل زیر است:

سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سوابق تحصیلی فقط شامل پایه دوازدهم که ۴۰ درصد سهم داره و ۶۰ درصد میشه سهم کنکور

سال ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی شامل پایه دوازدهم و یازدهم که ۵۰ درصد سهم داره و ۵۰ درصد هم میشه کنکور

سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی شامل پایه دوازدهم و پایه یازدهم و پایه دهم که ۶۰ درصد سهم داره و ۴۰ درصد هم میشه سهم کنکور

دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ به بعد حذف خواهد شد و کنکور فقط از اختصاصی های در کنکور ۵ رشته نظری گرفته خواهد شد

در طرح جدید قرار بود که امتحانات نهایی سه سال یعنی دهم و یازدهم و دوازدهم را در کنکور تاثیر بدهند ولی چون نظام آموزش و پرورش ساختار برگزاری دقیق در سه سال را ندارد و همچنین زیر ساخت آن را هم ندارد فعلا در کنکور ۱۴۰۲ سال دوازدهم مد نظر هست و سوابق معدل دوازدهم در اولویت قرار دارد.

نکته مهمی قابل اجرا و بررسی می باشد و شما عزیزان باید با دقت به آن توجه کنید، ۴۰،۵۰ و ۶۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی در صورتی خیلی مهم و حائز اهمیت می شود که دانش آموز به رشته های درجه دوم و سوم فکر کند (یعنی رشته های غیر از پزشکی و دندان و دارو و مهندسی تاپ و حقوق و فرهنگیان و…) پس اگر کسی رشته خیلی خوب می خواهد، باید با تمام وجود برای کنکور وقت بگذارد و رتبه و درصد خوبی را کسب کند در غیر اینصورت معدل هیچ تاثیری برای موفقیت در بهترین رشته ها را ندارد.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

مزیت های خوب برای دانش آموزان کنکور ۱۴۰۲ به بعد :

چون دو کنکور در سال و فقط مخصوص تخصصی ها است تا حدودی استرس دانش آموزان کم می شود اگر کنکور اول خوب نباشد می تواند در کنکور دوم جبران کند.

فقط دروس اختصاصی در کنکور داده می شود و دانش آموزان بدون اینکه همون اول کار خسته شوند سرغ تخصصی ها می روند.

فرصت ترمیم معدل ۱۰ بار است و دانش آموزان به راحتی می توانند معدل شون را به ۲۰ نزدیک کنند.

مزیت های بد برای دانش آموزان کنکور ۱۴۰۲ به بعد :

تقلب در امتحانات نهایی زیاد است درسته در کنکور هم تقلب می شود ولی در امتحانات نهایی تقلب های زیادی وجود دارد

پاسخ برگ های نهایی به صورت الکترونیکی بررسی نمیشه و توسط معلم های آموزش و پرورش تصحیح می شود و همین حالت سلیقه ای در حق دانش آموزان ظلم می شود.

از مزیت های بد دیگر معدل بالای ۱۹ زیاد است چون طبق آمار آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۱۱ هزار معدل بالای ۱۹ تجربی وجود دارد و تقریبا پذیرش برای رشته های تاپ هم ۱۱ هزار است که همین باعث می شود حق خیلی ها ضایع شود پس داشتن معدل زیر ۱۹ ریسکی است

خیلی از دانش آموزان از لحاظ تشریحی خیلی ضعیف هستند و از لحاظ تستی مهارت بالایی دارند.

دانش اموزانی هم هستند تسلط بالایی دارند در حل دروس عمومی که همین امر باعث می شود از این ویژگی مثبت بی بهره میشند.

قدرت مدارس و آموزش و پرورش بیشتر می شود و روی دانش آموزان تسلط بیشتری دارند و مافیای فروش سوالات نهایی و … بیشتر می شود.

پاسخ به چند سوال متداول در خصوص کنکور دو مرحله ای: 

در صورتی که در مرحله اول قبول شویم راهی مرحله دوم خواهیم شد؟ این که سختتر است.

خیر، این طرح اینگونه است که شما در صورت قبولی در کنکور اول وارد دانشگاه خواهید شد، اما اگر در مرحله اول موفق نبودید و قصد شرکت مجدد در کنکور را داشتید دیگر نیاز نیست یک سال صبر کنید، بلکه چند ماه بعد می توانید مجددا در مرحله دوم کنکور شرکت داشته باشید.

هر مرحله از کنکور به یک شکل است و سوالات در یک سطح هستند؟

به طبع اینگونه است و بودجه بندی، میزان سختی و تعداد سوالات تغییری نخواهند کرد و هر مرحله به مانند مرحله قبل استاندارد خواهد بود؛ اجرا کننده این طرح سازمان سنجش و آموزش کشور است که وظایف طراحی سوالات و برگزاری آزمون ها را نیز بر عهده خواهد داشت.

با این کار ظرفیت پذیرش دانشگاه ها کاهش پیدا می کند؟

برگزاری چند مرحله ای کنکور هیچ ارتباطی با کاهش و افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه ها ندارد؛ ظرفیت ها تغییری نمی کنند، بلکه شانس قبولی افراد افزایش پیدا می کند، از طرفی ممکن است قبولی های هر مرحله به دسته های مجزایی تقسیم شوند، برای مثال قبولی های مرحله اول در بهمن ماه و قبولی های مرحله دوم در تیر ماه وارد دانشگاه شوند.

آزمون ها به دو مرحله عمومی و خصوصی تقسیم می شوند؟

خیر، هر آزمون خود کامل و جامع است؛ تنها فاصله زمانی بین برگزاری کنکور کاهش پیدا می کند و به جای سالی یکبار، سالی دو یا چند بار شاهد برگزاری کنکور خواهیم بود البته عمومی ها در کنکور ۱۴۰۲ به بعد حذف خواهد شد.

آیا این شکل از برگزاری کنکور سراسری معایبی نیز دارد؟

تنها عیب اجرایی شدن این طرح این است که دیگر دانش آموزان فرصت کمتری برای آماده سازی خواهند داشت و زمان یکساله آنها به چند ماه کاهش پیدا می کند و باید با جدیت بیشتر و دقت بالاتری به مطالعه دروس بپردازند.

اگر در مرحله دوم کنکور سراسری نیز موفق نشویم چه اتفاقی می افتد؟

هیچ مسئله خاصی پیش نمی آید و می تواند در دوره بعدی که این آزمون برگزار می شود شرکت داشته باشید و باز هم توانایی های خود را بسنجید.

آیا تعداد شرکت کنندگان نصف می‌شوند؟ یعنی بخشی در آزمون اول و بخشی در آزمون دوم مجاز به شرکت هستند؟

این چنین نیست بلکه همه افراد متقاضی می‌توانند در هر مرحله شرکت داشته باشند.

این طرح بر روی مسئله معافیت تحصیلی دانشجویان پسر و خدمت سربازی آنها چه تاثیری خواهد داشت؟

تا به امروز اینگونه بوده است که دانش آموزان پسر در صورت عدم قبولی در کنکور یکسال دیگر نیز مهلت شرکت در این آزمون را داشتند و معافیت تحصیلی برای آنها در نظر گرفته می شد، با اجرای این شکل از کنکور تغییری در این روند ایجاد نمی شود و باز هم فرصت یکساله ای به دانش آموزان داده خواهد شد، با این تفاوت که این بار به جای یکبار شرکت در کنکور می توانند به دفعات در کنکور شرکت کنند و شانس قبولی بیشتری داشته باشند.

ماجرای تقلب حین جلسه کنکور تجربی و انتشار سوالات در فضای مجازی چه بود؟ |  خبرگزاری بین المللی شفقنا

دغدغه دانش آموزان نظام قدیم در طرح جدید سوابق تحصیلی ۶۰ درصدی

یکی از مهم ترین دغدغه های نظام قدیمیا معدل هست، خیلی از دانش آموزان به سامانه پاسخگویی سازمان سنجش پیام می دهند و درخواست دارند تاثیر معدل ۶۰ درصدی برای این دسته از دانش آموزان حساب نشود.

بی عدالتی در طرح احتمالی جدید برای ورود به دانشگاه

همان طور که می‌دانید تقریبا ۶ هزار نفر در رشته های برتر رشته تجربی انتخاب می شوند ولی چیزی که گزارش شده است چندین برابر این تعداد معدل ۲۰ و بالای ۱۹ داریم، آیا به نظر شما همچین چیزی عادلانه و منطقی هست؟ که ۶۰ درصد کنکور این دانش آموزان تضمین شود!

مطلبی که این روزها خیلی داغ هست و آن هم تقلب در امتحانات نهایی و کسب نمره ۲۰ به سادگی در بعضی شهرهاست. این مطلب مهم بذر بی عدالتی را در همه جا پخش کرده است و خیلی از دانش آموزان با ما این مطلب را در میان گذاشته اند و بارها تاکید کردند این موضوع مهم را به گوش وزیر علوم و مقام بالا دست برسانیم.

این موارد چندین سال هست سازمان سنجش کشور و آموزش و پرورش بررسی می کنند و هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده اند.

تنها چیزی که خیلی مهم است و شما باید به آن عمل کنید موفقیت در کنکور و مطالعه خوب و مفهومی برای کسب درصد بالا در کنکور هست و آن وقت شما می توانید وارد بهترین دانشگاه های کشور شوید.

اخیرا رئیس سازمان سازمان سنجش نکاتی نیز در خصوص کاغذی برگزار کردن کنکور گفته است که در صورت اجرای آن میتوان گفت که شاید انقلابی در کنکور وشیوه های ورود به دانشگاه ایجاد خواهد شد.

وی درخصوص حذف آزمون کاغذی در سال ۱۴۰۳ گفت: این کار می‌تواند برای جلوگیری از تقلب در آزمون مؤثر باشد.

باید دید نهایتا سرنوشت کنکور به کجا خواهد رسید و آیا در سالیان آینده شاهد غیر کاغذی شدن کنکور خواهیم بود یا خیر.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi