عمید خطیبی در گفتگو با “دانشجوآزاد” در رابطه با دلایل گرایش قشر جوان به فضای مجازی گفت: اولین مساله پیشرفت تکنولوژی است و بعد از آن حس کنجکاوی و جستجوگری که در بشر وجود دارد؛ زمانیکه گوشی هوشمند، شبکه اجتماعی و اینترنت را در دست اطرافیان می بینیم این اشتیاق در ما هم ایجاد می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر افزود: بحث دوم این است که فضای مجازی سرعت انتشار خیلی بالایی دارد یعنی دیگر مثل گذشته ما برای مطلع شدن از نتایج کنکور در صف روزنامه ها نمی ایستیم برای خبردار شدن از نتایج مسابقه فوتبال نباید منتظر ساعت خاصی برای پخش اخبار باشیم این سرعت انتشار اینقدر زیاد است که الان همه مخاطبین از طریق گوشی های خود تبلت و آیپد به سرعت آخرین اطلاعات را دارند یعنی سرعت انتشار قابل مقایسه با کتابها نیست.
وی تشریح کرد: یکی دیگر از دلایل جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی این است که در این فضا پویایی و هیجان زیادی هست که متاسفانه در کتاب دیده نمی شود یعنی شما در فضای مجازی انواع رسانه از قبیل انیمیشن، ویدیو، صدا و تصویر را داریم همچنین محیط مجازی یک محیط شخصی و دوستانه است یعنی شما در محیط های مجازی آزادی در بیان نظرات و مخالفت دارید.
توهم محبوبیت در فضای مجازی از آسیب های جدی استفاده غیرمعقول از شبکه های اجتماعی است
خطیبی با اشاره به ویژگی های روانی افرادی که بیش از حد معقول از فضای مجاز استفاده می کنند اظهار داشت: کسانی که در فضای مجازی هستند مقداری توهم محبویت و روابط مجازی پیدا می کنند یعنی شخص روابط مجازی که با افراد دارد را با روابط واقعی یکی می بیند و یک توهمی از محبوبیت در آن ایجاد می شود ولی مطالعات نشان داده این مساله اصلا واقعیت ندارد که افرادی که فالورهای بیشتری دارند یا لایکهای بیشتری می گیرند لزوما محبوبیت خاصی در دنیای واقعی داشته باشند.
استاد دانشگاه آزاد کرمان تصریح کرد:من مایلم به این نکته اشاره کنم درست است که سهم سرانه مطالعه ما در ایران ببین ۵ تا ۱۰ دقیقه با احتساب کتب درسی است وخیلی فاصله دارد با کشورهای پیشرفته ای مثل ژاپن که ۹۰ دقیقه سرانه مطالعه دارند اما فضای مجازی را با کتاب نمیشود مقایسه کرد کشورهایی مثل آلمان با اینکه از فضای مجازی استفاده می کنند اما کتابهایی با تیراژ بالای یک میلیون چاپ می کنند و این صنعت در آنجا به هیچ وجه منسوخ نشده است.
وی ادامه داد: با مطالعه دیگری که در کشور ما انجام شده است مشخص شد که قشر تحصیلکرده و اهل دانش به کتاب بیشتر اهمیت می دهند چون کتابها رسمی تر هستند پاسخگو هستند و خط قرمز دارند اما در فضای مجازی اینطور نیست یعنی بدلیل نداشتن ممیزی که اصلا واقعیت ندارند یا بنای علمی ندارند و در واقع information هستند این تمایز بین واژه science و information بسیار حائز اهمیت است؛ از science به عنوان علم یاد می کنند یعنی خروجی دانشگاه و خروجی کنفرانسهای علمی یعنی چیزی که از لابراتورار و مراکز علمی وتحقیقاتی بیرون آمده و تحت آزمایشها وفیلترهای بسیار سخت گیرانه اما زمانی که از information یاد می شود یعنی چیزی که از مجلات شبکه های اجتماعی و سایتها بدست می آید و عموما در حیطه نظر افراد است و خیلی از اوقات این اطلاعات نه تنها علمی نیست بلکه با مطالب علمی کاملا در تضاد است.
در محیط وب افراد اطلاعات دریافت می کنند نه علم
عمید خطیبی در پایان خاطرنشان کرد: این مساله مقداری برای کشور ما که سرانه استفاده از فضای مجازی اش در روز بالای یک ساعت است نگران کننده است یعنی درست است که جوانان و نوجوانان و شهروندان کشور ما خیلی از فضای مجازی استفاده می کنند اما information دریافت می کنند نه science یعنی ما نمی توانیم مدعی باشیم جامعه ما جامعه دانشمند و فرهیخته ای است چون فضای مجازی این امکان را نمی دهد همچنین ما در فضای مجازی انتخابگر مطالب نیستیم بلکه مطالب برای ما راسال خواهد شد اما در انتخاب کتاب خود ما هستیم که موضوع و مساله موردعلاقه مان را انتخاب می کنیم.