به گزارش “دانشجو آزاد” حسن رحیمپور ازغدی طی سخنانی با اشاره به تطبیقات قرآن با مسائل روز جامعه گفت: در خصوص برداشت از مفاهیم قرآن کریم شاهد برخی آسیبها هستیم که آنها را به اختصار اشاره میکنیم.
وی نگاه گزینشی به آیات قرآن را یکی از این آسیبها برشمرد و گفت: در مباحث گوناگون افراد نگاه و برداشت گزینشی از قرآن کریم دارند، یعنی آیاتی را که به نفع آنها است میخوانند و آیات مقابل را نمیبینند و یا آنگونه که میخواهند تفسیر میکنند، به عنوان مثال اشعری برخی از آیات را میبیند و برخی را نمیبیند و اینگونه فریب میخورد.
رحیمپور با اشاره به اینکه در بسیاری از آیات نکاتی بیان شده و نقطه مقابل آن هم اشاره شده است گفت: در آیات قرآن هم دعوت به جهاد شده و هم دعوت به صلح، هم دعوت به زور شده هم به آسایش، اما متأسفانه برخی افراد نقاط مقابل هم را بیان نمیکنند فقط آیاتی را که برایشان منفعت دارد را اشاره میکنند.
وی فعال قرآنی را کسی دانست که به آیات الهی عمل کند و در این خصوص اظهار داشت: امروزه به کسی که قرآن را بخواند و حفظ کند فعال قرآنی میگویند اما کسی که آیات قرآن را به کار میبندد و به آن عمل میکند فعال قرآنی نیست، پس مراقب باشید قرآنی بودن و تجلیل از قرآن، شما را فریب ندهد، زیرا کسانی که حضرت «علی(ع)» را به خاک و خون کشیدند حافظ قرآن بودند.
دیندارها خود را برای حکومت کردن عرضه نمیکنند
رحیمپور در خصوص ملاکهای قرآنی برای انتخاب دولتمردان گفت: متأسفانه امروز هر که از خیابان فاطمی عبور میکند برای انتخابات نامنویسی میکند، در حالی که کسی که به معنای واقعی دیندار باشد برای عرصههای حکومتی خود را عرضه نمیکند.
این استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه سه گروه همواره خود را برای حکومت کردن عرضه میکنند، گفت: برای حکومت به مردم همواره سه گروه خود را عرضه میکنند که عبارتند از طاغوتیان، شهادتطلبان، فداکاران و احمقها که نمیدانند چه میکنند و چه بر سر آبرو و حقوق مردم میآورند.
وی درخصوص نحوه انتخاب اصلح گفت: اغلب نامزدها سوابقی دارند و برای انتخابات به سوابق آنها مراجعه کنید و به حرفهای انتخاباتی کمتر توجه کنید، البته کسانی هم هستند که برای اولین بار وارد گود میشوند، بنابراین باید دید اینگونه افراد چگونه سخن میگویند آیا از حق مستضعفان دفاع میکنند؟ آیا شجاع هستند؟ زیرا قرآن کریم به افراد ترسو اجازه حکومت نمیدهد، همچنین اگر شعاری میدهد بوی تسلیم و سازش میدهد و یا افراد را به سستی و وهم ارزشها دعوت میکند.
به باندبازها، خودمحورها، افراطیها و غیر انقلابیها رأی ندهید
وی در ادامه در خصوص کسانی که شایستگی حکومت را ندارند گفت: از منظر قرآن کریم، کسانی که به دنبال اشرافیت هستند، امانت در مدیریت را رعایت نمیکنند و به دنبال فامیلبازی و باندبازی هستند، انقلابی و مبارز نیستند، اهل مشورت نیستند، دچار تکبر و استبداد هستند، اینها طاغوتیاند و حق حکومت بر مردم را ندارند، همچنین افرادی که خودمحور و لجباز هستند، زیاد حرف میزنند و کم عمل میکنند و در اظهاراتشان افراط و تفریط وجود دارد، اینها کسانی هستند که اهل بصیرت و عقلانیت نیستند و نباید چنین افرادی را برای ریاست و حکومت انتخاب کرد.
رحیمپور در ادامه در خصوص افرادی که شایستگی ریاست و حکومت بر مردم را ندارند افزود: کسانی هستند که پیش از این انقلابی بودهاند، اما افکارشان فرق کرده، اینگونه افراد هم شایستگی حکومت را ندارند، همچنین کسانی که مردم را تحقیر میکنند و یا برای خدمات منت بر مردم میگذارند، سادهزیست نیستند، علم ندارند، به متخصصان بها نمیدهند، حق حکومت و ریاست بر مردم را ندارند.
افرادی که وحدت جامعه را برهم میزنند حق حکومت ندارند
وی وحدت را یکی از موارد مورد نیاز جامعه دانست و گفت: افرادی که وحدت جامعه را برهم میزنند حق حکومت ندارند، همچنین کسانی که نگاهشان به حکومت غیرالهی و قراردادی است، زیردستان را تحقیر میکنند، اینها مستکبرند و نباید به اینگونه افراد اجازه حکومت و ریاست داد.
این استاد علوم انسانی، رئیس حکومت را فردی دانست که در تمام اعمال آموزههای قرآن را به کار ببندد و در این خصوص اظهار داشت: آموزههای قرآن کریم به هیچ وجه از موضوعات اجتماعی جدا نیست و باید برای همه کارهای جامعه به قرآن رجوع کرد از این رو فردی که قصد حکومت بر مردم را دارد باید در همه اعمال آموزههای قرآن را به کار ببندد و از خدا، رسول خدا و اولیالامر اطاعت کند.
حاکم باید عادل، مقتدر، معتدل، صبور و به دور از ادبیات جدلی باشد
رحیمپور ازغدی در خصوص معیارهای یک حاکم قرآنی گفت: از دیدگاه قرآن کریم فردی میتواند بر مردم حکومت و ریاست کند که به فکر منافع مردم باشد، عدالت را اجرا کند، اقتدار داشته باشد، به امر خدا حکومت کند نه به امر خود، گسترش اعمال نیک و عمل صالح در جامعه را سرلوحه کار قرار دهد، روح نماز را در جامعه احیا کند، با فقر و تبعیض و طبقات اجتماعی مبارزه کند، ادبیات جدلی نداشته باشد، گفتمان صحیح داشته باشد و در صحبتهایش منطق احساس شود، به شعارهایی که میدهد عمل کند و صبر و مقاومت داشته باشد.
وی در ادامه در خصوص سایر شاخصهای انتخاب اصلح در جامعه گفت: فردی که میخواهد بر مردم حکومت کند باید با اخلاص بوده و فقط برای رضایت خدا کار کند، همچنین اعتدال و میانهروی البته نه به این معنی که بین حق و باطل جای بگیرد، باید سرلوحه کار او باشد.
حاکم باید اهل درگیری با ظالم، آیندهنگر و در عین حال اهل عذرخواهی باشد
رحیمپور داشتن روحیه جهادی را از دیگر ملاکهای انتخاب اصلح برشمرد و گفت: درگیر شدن با دشمن از عوامل جهاد است و نباید با ظالم تنشزدایی کرد، از این رو نباید اینگونه افراد را برای حکومت انتخاب کرد. همچنین فردی که میخواهد بر مردم حکومت کند باید آیندهنگر بوده و در برابر اشتباهاتش عذرخواهی کرده و برای جبران آنها تلاش کند.
حاکم باید از صاحبان فنون مختلف و نخبگان استفاده کند
وی در ادامه احترام به عقل ابزاری و محاسبه و فنون را از دیگر معیارهای انتخاب اصلح برشمرد و گفت: باید فردی که قصد حکومت دارد فنون مختلف و نخبگان را در کارها مورد استفاده قرار دهد، همچنین داشتن روحیه فداکاری و ایثار، چینش درست نیروها و به کارگیری افراد در جای مناسب و کار و تلاش فراوان، تداوم کارها تا آخر و به پایان رساندن آنها، کرامت مردم و احترام به آنها، انضباط و دقت در کارها، امید دادن به مردم و مأیوس نکردن آنها، داشتن روحیه توکل و مقاومت، داشتن روحیه اصلاحپذیری و توبه، تکیه بر خدا، ایجاد وحدت اجتماعی و درگیری با ثروتمندان و خوشگذرانان باید سرلوحه کار فردی باشد که میخواهد بر مردم حکومت کند.
مبارزه قاطع با فساد، صلح طلبی، احترام به علما و کمک نگرفتن از افراد ناصالح دیگر ویژگیهای حاکم
رحیم پور در ادامه بیان معیارهای انتخاب اصلح در جامعه گفت: داشتن روحیه صلحطلبی، عزت همه جانبه، امر به معروف و نهی از منکر، راستگو بودن و صداقت، پرهیز از وعدههای پوچ، خودسوزی برای خلق، کمک نگرفتن از افراد ناصالح، رکگویی و پرهیز از محافظهکاری، تواضع واقعی در برابر مردم، احترام به علما، احترام به متخصصان، مبارزه قاطع با فساد باید در دستورکار یک رئیس حکومت باشد.
وی در پایان با اشاره به اینکه باید دولتی را انتخاب کرد که کمتر عیب داشته باشد گفت: ما هیچگاه یک دولت معصوم نخواهیم داشت اما باید تلاش کنیم دولتی را که از بقیه کمعیبتر است انتخاب کنیم.