به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا:نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس و در بررسی جزییات طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، ماده ۱ که مربوط به تعاریف اصطلاحات است را مصوب کردند.
براساس ماده ۱ تعریف اصطلاحات به کار رفته در این طرح به شرح زیر است:
الف – دانشگاه: به تمامی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی تحت پوشش وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی غیر دولتی اطلاق می شود.
ب – وزارتین: به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آ موزش پزشکی اطلاق می شود.
پ – سنجش: فرآیندی است که با هدف ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در بین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، ایجاد فضای رقابتی یکسان و برقراری عدالت آموزشی برای کلیه داوطلبان تحصیلات تکمیلی از طریق آزمون، مصاحبه علمی، بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی و فناوری انجام می شود.
ت- پذیرش: فرآیندی است که با شرکت داوطلب در آزمون آغاز و با بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری، انجام مصاحبه علمی و سنجش عملی تکمیل و با اعلام نتایج قبولی توسط وزارتین از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجی آموزش وزارت بهداشت، درمان و آ موزش پزشکی پایان می یابد.
ث- تحصیلات تکمیلی: شامل مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، دکترای ناپیوسته و دکترای تخصصی است.
نمایندگان همچنین ماده ۲ این طرح را با درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات برای بررسی بیشتر به این کمیسیون ارجاع دادند.
در ماده ۲ این طرح آمده است که برنامه ریزی، تصویب مقررات، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو با ترکیب مندرج در ماده ۲ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲٫۰۶٫۱۰ است که در این قانون به اختصار «شورا» نامیده می شود.
نمایندگان مجلس همچنین در ماده ۳ وظایف و اختیارات این شورا درخصوص سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی بدین صورت تصویب کردند:
الف- تصویب شیوه نامه اجرایی سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه
ب- تصویب عناوین و تعین ضرایب دروس آزمون مربوط به هر رشته تحصیلی
پ- نظارت بر حسن اجرای فرآیند سنجش و پذیرش و اعلام نتایج پذیرفته شدگان
ت- تعیین نصاب قبولی در مرحله سنجش عمومی برای ورود به مرحله بعدی سنجش
ث- تصویب دروس آزمون متمرکز دوره کارشناسی ارشد در هر یک از رشته های تحصیلی تکمیلی و تعیین ضرایب آنها
ج- تعیین تعداد دفعات برگزاری آزمون متمرکز در هر سال و مدت اعتبار آن
چ- تصمیم گیری در سایر موارد مربوطه سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی
ح- تصویب معیارهای اختصاصی درخصوص رشته های خاص
نمایندگان همچنین با درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات ماده ۵ را برای بررسی بیشتر به این کمیسیون ارجاع دادند.
در این طرح سازوکار سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکترای ناپیوسته برحسب هر یک از شیوه های آموزشی و پژوهشی و پژوهش محور مشخص شده بود.
نمایندگان همچنین در ماده ۶ مصوب کردند که آیین نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ آن توسط شورا تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
انتهای پیام/س