حوادث سال ۸۸ تجربه تلخی که برای نظام درس آموز بود
دکتر محمود بابایی در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با تاثیرات فتنه ۸۸ بر جامعه گفت: حوادث سال ۸۸ در عین حال که در عرصه داخلی و خارجی خیلی تلخ بود و مشکلاتی را برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرد اما از زاویه ای شاید بتوان گفت برکات زیادی هم برای نظام داشت؛ در عین حال که برای نظام تجربه تلخی بود اما درس آموز حساب می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان افزود: جمهوری اسلامی از اوایل انقلاب با حوادث مشابه زیادی از این دست مواجه شده بود اما از نظر قرابت زمانی و محتوایی اگر بخواهیم بسنجیم شاید بتوان گفت حوادثی که سال ۷۸ داشتیم شبیه تر بود به سال۸۸؛ اما در عین حال تفاوتهای عمده ای داشت که این تفاوتها مطالب زیادی را به ما یادآوری می کند.
سال ۷۸ فتنه از دانشگاه به جامعه کشیده شد و سال ۸۸ بلعکس
وی با اشاره به تفاوتهای فتنه سال ۷۸ و ۸۸ عنوان کرد: مهمترین نکته ای که وجود داشت این است که در سال ۷۸ مسئله از دانشگاه شروع شد و به سمت جامعه کشیده شد خیابان بندی ها، آتش زدن و تخریب اموال عمومی بعد از آن رخ داد؛ به این معنی که کانون اصلی درگیری ها درسال ۷۸ دانشگاهها بودند اما سال ۸۸ مدلی متفاوت داشت که از انتخابات شروع شد و بعد از آن به سمت خیابانها کشیده شد و تلاش شد به سمت دانشگاهها هم کشیده شود.
استاد علوم سیاسی دانشگاه باهنر در رابطه با هوشیاری بدنه دانشگاه در مقابل حوادث سال ۸۸ اظهار داشت: به نظر من در سال ۸۸ مقاومت دانشگاه در برابر ورود این حوادث موجب شد که اگرچه صدماتی به روند تحصیل و پژوهش و آموزش در برخی دانشگاههای اصلی کشور دریک برهه کوتاهی وارد شود اما مانع از این شد که این حوادث ریشه دارتر شود اگر چه صدماتی هم دانشگاه دید، برخی کلاسها تعطیل شد، تجمع هایی مزاحم برگزاری کلاسها شد، تحصن هایی رخ داد اما همه اینها در سطح محدود بود به نظر من نقطه ضعف حوادث هشت ماهه سال ۸۸ که بعد از انتخابات شروع شد در مواجهه با فضای علمی و فضای آگاهی بخش دانشگاهها بود که نتواسنت بیشتر در جامعه نفوذ کند.
بابایی اذعان داشت: اگر دانشگاه مستقل باشد اجازه ورود مسائل غیر علمی را به داخل خودش نمی دهد علتی که رهبری روی پیگیری جدی و صحیح برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در سطح دانشگاهها تاکید می کنند همین مسئله است البته نه به شکلی که الان ما می بینیم بلکه جدی تر و صحیح تر.
فضای علمی دانشگاه مسائل غبارآلودو شبهه ناک را رفع می کند
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: فضای علمی دانشگاه می تواند خیلی از مسائل غبارآلود و شبهه ناک را رفع کند؛ فضای علمی دانشگاه به خوبی مسائل غیر آکادمیک را روشن می کند و به راحتی پس می زند و اجازه ورود مسائل غیر آکادمیک به دانشگاه را نمی دهد.
فتنه ۸۸ با هوشیاری دانشگاهیان به نتیجه نرسید
وی با تاکید بر مستقل بودن فضای دانشگاهها تصریح کرد: علت اینکه تاکید می کنم روی مستقل بودن دانشگاهها همین است که دانشگاه در سال ۷۸ مستقل عمل نکردند بلکه تحت تاثیر یکسری جریانات خارج از دانشگاه قرار گرفتند و دانشگاه را دچار تلاطم کردند تا عده ای بتوانند فضا را در دانشگاه به دست بگیرند اما سال ۸۸ دانشجویان در حد طیف موافق و مخالف روبروی هم صف آرایی کردند و در نهایت منطق سیاست علمی حاکم شد و اجازه نداد فضای دانشگاه فضای سیاست زده شود البته تلاشهایی شد که با مشابهت سازی هایی شود بین حوادث سال ۸۸ و سال ۷۸ از جمله حمله به کوی دانشگاه که دانشگاهیان را به حیطه درگیری های کشور وارد کنند اما با هوشیاری دانشگاهیان به نتیجه ای نرسید.
تسری آگاهی دانشگاهیان به سطح جامعه ۹ دی را رقم زد
عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان در پایان تشریح کرد: همیشه آگاهی جو دانشگاه به سمت جامعه هم تسری پیدا می کند؛ وقتی این حوادث را مرور می کنیم ما را یاد سخنان امام خمینی می اندازد که فرمودند دانشگاه مبدا تحولات است و اگر یک تحولی بخواهد شروع شود از دانشگاه خیلی بهتر می تواند شروع شود و می توان گفت حادثه ۹ دی و سطح آگاهی که مردم به آن رسیدند به نوعی برگرفته از آگاهی بود که دانشگاهیان در زمان داشتند این مورد را می توان به آینده هم انتقال داد در آینده هم یک دانشگاه آگاه، مستقل و سیاسی و به دور از سیاست زدگی می تواند نوید بخش جامعه ای آگاه، مستقل و سیاسی و به دور از سیاست زدگی باشد که در مقابل تمام مشکلات و آفت ها و حوادث بایستد.
انصافا این سوال ریاضی ایی که برای ارسال نظر گذاشته شده بعضی وقتها سوالات سختی میپرسه
مصاحبه ی خوب و خواندنی ایی بود، دستتون درد نکنه و خدا قوت
خیلیم سخت نیستا!!