پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:12:49 - سه شنبه 17 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سَراب تز توسعه برون‌زا هزینه‌های کشور را می‌بلعد
جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن تشریح دلایل ناکارآمدی تز توسعه برون‌زا که توسط غرب‌گرایان داخلی دنبال می‌شود، گفت: یکی از پیامدهای منفی تز توسعه برون‌زا ایجاد تغییر در هویت ملی و شخصیت فرهنگی ایران و ایرانی است.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از تسنیم ،حسن مرادی جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به ترویج تز توسعه برون‌زا از سوی غرب گرایان داخلی در کشور اظهار داشت: درباره الگوی توسعه و پیشرفت دو نگاه کلان وجود دارد که این دو نگاه پیش فرض‌ها، تجربه‌ها و پیامدهای متفاوتی دارند.

وی با اشاره به پیش فرض‌های این دو نگاه کلان افزود: نگاهی که توسعه و پیشرفت را ذیل وابستگی تعریف می‌کند، در قالب مرکز – پیرامون مسائل جهانی را فرض می‌گیرد و می‌گوید غرب مرکز است و هر کسی می‌خواهد به پیشرفت دست یابد، باید پیرامون این سُفره بنشیند و هر کس خود را به مرکزیت این سُفره نزدیک‌تر کند، از پیشرفت بیشتری برخوردار می‌شود و با این نگاه هزینه‌های بعدی را نیز می‌پذیرد.

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور  ادامه داد: غربی‌ها ۲۰۰ سال است که نگاه خود به توسعه و پیشرفت را تئوریزه کرده و سعی کرده‌اند نظریه پردازی کنند که انسانی که قابلیت و توانایی پیشرفت دارد، فقط انسان غربی است، جامعه‌ای که می‌تواند پیشرفت کند، جامعه غربی است و فرهنگی که می‌تواند پیشرفت تولید کند، فرهنگ غربی است و در ادامه در این زمینه استاندارد سازی کرده‌اند و به نیروهای پیرامونی گفته‌اند که اگر می‌خواهید به جایی برسید، باید خود را با مسیر مورد نظر ما منطبق کنید چراکه شما اصلاً صلاحیت فکر کردن در این حوزه‌ها را ندارید.

مرادی با بیان اینکه افراد عاشق و شیدای پیشرفت غرب به دلیل محبت، احساس و علاقه‌ای که به پیشرفت و فرهنگ غرب پیدا کرده‌اند، پیش فرض‌هایی شکل داده‌اند، گفت: در میان جهان سومی‌ها نیز پیش فرضی شکل گرفته که‌ می‌گوید مدل ارائه شده، تجربه شده است و مدل‌های دیگر تجربه جهانی ندارند. همچنین مشاهده می‌شود که فرهنگ ما نمی‌توانیم در جهان سوم از طرف آنها اشاعه پیدا کرده است. یعنی مقدمات پیش فرض‌های ارائه شده از طرف غرب باعث این شده که روحیه و نظر بنیادین “ما نمی‌توانیم” در میان مردم جهان سوم ایجاد شود و آنها این جمله را در حوزه فرهنگ، اقتصاد، علم، امنیت و نظامی و دفاعی تسری داده‌اند.

وی با تأکید براینکه اگر ما “ما نمی‌توانیم” را بپذیریم، آرمان‌های‌مان وابسته به آرمان‌های آنها می‌شود، تصریح کرد: در این صورت آرمان‌ها بر بنیادها، قابلیت‌ها، توانایی‌ها و ظرفیت‌های خودی متکی نخواهد شد و اگر این مقدمات در فضای روشنفکری و سیاستمداران کشور اشاعه پیدا کند، با وجود روحیه عاشقی و وابستگی روحی و احساسی به پیشرفت‌های غربی، ذهن فرد قفل و از قدرت ابتکار خارج می‌شود و مسیر دیگری را نمی‌تواند فرض کند، چه برسد به اینکه درباره آن فکر کند.

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: کسانی که این مسیر را دنبال می‌کنند و به تز توسعه و پیشرفت غربی‌ها دل بسته‌اند، به خودشان توهین می‌کنند؛ چراکه معتقدند ما نمی‌توانیم، ما بلد نیستیم و ما نمی‌فهمیم.

مرادی اظهار داشت: تئوروسین‌های غربی در این تز پیشرفت و توسعه تاجایی پیش رفته‌اند که خلاقیت، ابتکار و نوآوری را جزو ذات انسان غربی فرض کردند و انسان غیر غربی را یک یا دو درجه پایین تر از انسان غربی به لحاظ ذاتی و ژنتیکی مطرح می‌کنند. یعنی نژادپرستی فوق‌العاده‌ای در این بحث وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که باید پرسید آیا تجربه‌های پیشرفت در چند صد سال گذشته در قالب وابستگی بوده و آیا به صورت مصداقی هر جا انسان پیشرفت کرده با نگاه وابسته این اتفاق افتاده است، گفت: زمانی که مائوئیست‌ها بر چین حاکم شدند، غرب سرمایه‌داری سعی کرد اجازه ندهد آنها پیشرفت کنند؛ ولی چینی‌ها با توجه به توانایی، ظرفیت‌های داخلی و نیروی انسانی سعی کردند به مدل‌هایی برسند و لفظ این کار که “ما می‌توانیم پیشرفت کنیم” به آنها کمک کرد و مائو نیز جمعیت انبوه چین را به عنوان فرصت تبدیل کرد.

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: مشاهده می‌کنیم که تجربه‌های متعددی در طول تاریخ وجود دارد که کشورها در قالب “وابستگی” پیشرفت نکردند و با تکیه بر توانمندی خود، همت و باور اینکه می‌توانند به پیشرفت دست یافتند. فرمول این موضوع در حوزه دفاعی پیاده شد و با شرایطی که غربی‌ها در دوران دفاع مقدس برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کردند، فرض‌شان براین بود که نظام جمهوری اسلامی در مدت کمی باید از داخل و خارج فروپاشد. اما چرا این اتفاق نیفتاد و در نهایت در معادله دفاع مقدس موفقیت ایران و شکست عراق اتفاق افتاد؟

مرادی ادامه داد: علت این بود که در کشور ما فرمولی وجود داشت که پیش فرض‌های آن با پیش فرض‌هایی که آقایان (غرب‌گرایان) مدعی آن هستند، متفاوت است و در این پیش فرض گفته می‌شود که خدا به من به عنوان جامعه انسانی ظرفیت‌هایی داده است که اگر این ظرفیت‌ها را باور کنم و به شکل انسانی، منطقی و علمی به کار ببرم، نصرت و عنایت خدا کمک می‌کند که به هدفم برسم.

وی درباره پیامدهای تز توسعه برون‌زا گفت: الگوهای مختلفی وجود دارد که براساس تئوری مرکز – پیرامون حرکت کردند ولی به جایی نرسیدند؛ یکی از این الگوها مصر است که وابسته‌ترین حکومت محسوب می‌شود؛ این کشور الگوهای توسعه‌ای که سازمان‌های بین المللی و کشورهای غربی توصیه می‌کردند، را اجرایی کرد ولی الان در چه نقطه‌ای است؟

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تأکید کرد: یکی از اساسی ترین پیام جوهره انقلاب اسلامی ایران این است که هر جامعه‌ای می‌تواند پیشرفت کند منوط براینکه شروط خود را رعایت، ظرفیت خود را فعال، همت خود را بالا ببرد، اولویت‌های خود را به خوبی تشخیص دهد و عقلانیت بومی خود را به کار گیرد.

مرادی با طرح این پرسش که الگوی وابستگی در امنیت در تمام کشورهای منطقه پیاده شد ولی چرا آنها به امنیت نرسیدند و چرا شرایط ایران مانند این کشورها نشد، افزود: به دلیل اینکه الگو، پیش فرض‌ها و مُدل ایران متفاوت است؛ بنابراین تجربه ما در حوزه‌های مختلف، نقض حرف‌هایی است که آقایان(غرب گرایان) می‌گویند.

وی با بیان دلایل طرح تز توسعه برون‌زا از سوی غرب‌گرایان داخلی ادامه داد: برخی از این افراد به لحاظ نظری دچار کاستی‌های فکری هستند و ذهن‌شان قفل کرده است و برخی دیگر به دلیل اینکه به لحاظ شخصی، روحی و روانی دچار مشکلات گوناگون شده‌اند، کم می‌آورند. یعنی گروه اول در حوزه عقلانیت و گروه دوم در حوزه تمایلات، احساسات و گرایشات مشکل دارند.

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور یادآور شد: افرادی در کنار برخی آقایان هستند که مسائل را به گونه‌ای تئوریزه می‌کنند که آقایانی که از آنها انتظار نمی‌رود، حرف اطرافیان خود را مبنای کار خود قرار می‌دهند؛‌ در واقع تفکرات این افراد وابسته و التقاطی است و بومی و اسلامی نیست.

مرادی درباره خطرات تز توسعه برون‌زا گفت: اولاً به لحاظ هویتی باید در هویت جامعه ایران تغییراتی اتفاق بیفتد و یکی از پیامدهای منفی تز توسعه برون‌زا این است که هویت ملی و شخصیت فرهنگی ایران و ایرانی باید تغییر کند، چنانکه در کشورهای مختلف این اتفاق افتاده و نمونه آن ترکیه است. دوماً با اجرای تز توسعه برون‌زا هیچ تضمینی برای رسیدن به نقطه مثبت در بخش اقتصادی که آقایان مدعی آن هستند، وجود ندارد، بلکه تجربه‌های عکس آن وجود دارد.

وی ادامه داد: سوماً اگر به فرض مثال ما بپذیریم حتی در حوزه اقتصاد، تضمین‌های مختلف تز توسعه برون‌زا درست شود، پیامدهای منفی این طرح در حوزه استقلال و آزادی زیاد است؛ یعنی وقتی استقلال به تبعیت از این قضیه مضمحمل می‌شود، آزادی که متکی بر هویت است، دیگر وجود نخواهد داشت و آزادی و تصمیم گیری در چارچوب منافع کشورهای غربی اتفاق می‌افتد و این آزادی دیگر آزادی نیست؛ چراکه ما باید کارگر آنها شویم و در نهایت به استقلال و آزادی کشور و مردم لطمه می‌خورد.

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در پایان خاطرنشان کرد: تز توسعه برون زا سَرابی بیش نیست؛ سَرابی که هزینه‌های کشور را می‌بلعد و بعد از ۴۰ سال کسانی که این تِز را مطرح می‌کردند، نیستند که جوابگو باشند.

انتهای‌پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi