به گزارش “دانشجوآزاد”دست های عرق کرده، چهره رنگ پریده و قلبی که هر لحظه ممکن است از حلقتان بیرون بجهد، تاپ تپ تاپ تپ… صدای قلب تان را می شنوید؟ همه می شنوند؟ این صدا در تمام سالن پیچیده؟ گوش ها سرخ شده اند واقعا؟ چه کسی حواسش به من است؟ همه حواس شان به من است؟ صدای قلب… عرق کف دست… عرق پیشانی… سایه روی برگه امتحان… بله. من دارم تقلب می کنم!
بعضی از این روشها آنقدر بدیع و خلاقانه است که به نظر میرسد اگر دانشجویان این همه خلاقیت را در مطالعه به کار میبردند، ممتاز میشدند.
روشهای تقلب در امتحانات اما بسیار متنوع هستند به طوریکه تقلب در امتحان هم برای خودش علم پیچیدهای است.
تقلب در دانشگاه و مدارس هم برای خودش علل و انگیزه هایی دارد که در این جا به چند مورد اشاره می کنیم:
۱- ترس از نمره نیاوردن، علی رغم بسیار خواندن.
۲- درس نخواندن و تنبلی و در عین حال علاقه به کسب نمره و قبولی.
۳- نداشتن اعتماد به نفس؛ یعنی درس را می خوانند ولی چون فکر می کنند نمی توانند نمره ی کافی و کاملی بگیرند تقلب می کنند.
۴- ترس از عدم موفقیت.
۵- عدم آگاهی فرد به زشتی عمل تقلب .
۶- بد آموزی اطرافیان؛
۷- نامطلوب بودن روش تدریس.
۸- ترس و سرزنش از پدر و مادر به دلیل نمره ی کم و تنبیه شدن. برخی از والدین به جای دانش فرزندشان صرفاً به نمرات وی تکیه کرده و چنان چه نمره ی ممتاز یا قابل قبولی نگیرد مرتب او را با دیگران مقایسه و وی را سرزنش می کنند.
۹- بعضی از دانش آموزان تقلب می کنند چون نمی خواهند برای مطالعه وقت بگذارند یا آن قدر تنبل هستند که می خواهند بدون صرف وقت و مطالعه نمره ی خوبی کسب کنند.
۱۰- بعضی ها آن قدر ترسو هستند که حس می کنند بدون تقلب اصلا امکان قبولی در امتحان وجود ندارد.
۱۱- عدم خودباوری، نیز می تواند عامل تقلب باشد؛ دانش آموزی که خود را نپذیرفته و یا خود را باور ندارد در شرایطی حاضر است پاسخی که می نویسد با دوستش یکی باشد، حتی اگر مطمئن نباشد که دوستش هم پاسخ صحیح را بداند، او فقط نیاز به همراهی و هماهنگی با فرد دیگری را دارد.
۱۲- افرادی هستند که هم در کلاس و هم در خانه مطالعه می کنند ولی سر جلسه ی امتحان، به دلایل خاصی مثل اضطراب، نگرانی و …
**************
********
عوامل تقلب در امتحان
۱-نمره گرایی بیشازحد |
۲-نداشتن انگیزه برای یادگیری |
۳-امتحانهای خیلی سخت |
۴-عادت کردن به تقلب |
۵-عادی شدن تقلب |
۶-درسهای بهدردنخور |
۷-تنفر از استاد یا معلم |
۸-دانش آموزان یا دانشجوی درس نخوان |
۹-جو رقابتی شدید |
۱۰- حفظی بودن مطالب |
چرا باید از انجام تقلب جلوگیری گردد:
۱- تقلب در صورت آشکار بودن، نوعی بی حرمتی و توهین و تضییع حقوق دیگران است.
۲- در صورت داشتن امید به تقلب دانش آموز یا دانشجو هیچ تلاشی برای یادگیری درس نشان نمی دهد.
۳-دانش آموزی که در پایه های پایین تر از این روش استفاده کرده است در سال های بعد در یادگیری مطالب جدید دچار مشکل می شود.
۴- با دیدن رواج تقلب و دریافت نتایج غیر واقع دیگران با استفاده از این روش، انگیزه ی خود را نسبت به تلاش برای یادگیری از دست می دهد.
* روانشناسان تقلب را یک بیماری روحی شخصیتی میدانند و می گویند وقتی یک پیام روشن و دقیقی در مورد نادرستی تقلب به دانش اموزان نمی دهیم و به اندازه ی کافی ان را آشکار نمی کنیم چگونه می توان انتظار داشته باشیم آنها در مدرسه تقلب نکنند.
تقلب و کمیته ی انضباتی!
شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشتر اعلام کرده بود که بیشترین آمار پرونده های کمیته های انضباطی دانشجویان به تقلب در امتحان اختصاص دارد و در صورت اثبات تخلف، درج نمره ۲۵ صدم یا محرومیت از تحصیل برای دانشجو در نظر گرفته میشود.
تخلفاتی که در حوزه های امتحانی انجام میشود و به نوعی تقلب محسوب میشود، بالاترین آمار پروندههای کمیته انضباطی را به خود اختصاص داده است.
گفتنی است که طبق آئین نامه اگر اثبات شود که تخلفی در امتحان صورت گرفته است، دانشجو در درسی که در آن تقلب کرده نمره ۲۵ صدم میگیرد و راه گریزی از آن ندارد و این نمره هرگز از پرونده اش حذف نمیشود. همچنین اگر دانشجویی سابقه چنین تخلفاتی را داشته باشد، مسئولین دانشگاه میتوانند از یک تا دو ترم محرومیت از تحصیل را برای دانشجو درنظر بگیرند.
استفتاء از رهبری دریاره تقلب
دفتر مقام معظم رهبری نیز چندی پیش نیز با فرارسیدن فصل امتحانات، حکم فقهی درباره تقلب در امتحان را اینگونه اعلام کرد: تقلب کار نادرسی است و اگر حقی از کسی ضایع شود، یا خلاف مقررات نظام کسی مرتکب شود، بله مستحق عذاب است. اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش مینویسد هم راضی باشد این در مسئله تاثیری ندارد. یعنی اگر کسی تقلب میکند، آن فردی که او را کمک میکند، معلم باشد یا از شاگردان باشد، راضی باشد یا نباشد، تاثیری در این مسئله ندارد.