به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایسنا؛ دکتر امیرحسین امامی در مراسم تقدیر از اعضای هیاتعلمی فعال در اجرای بازنگری پزشکی ۹۰ و روشهای نوین آموزشی، که توسط دفتر توسعه آموزش پزشکی و معاونت پزشکی عمومی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت پرداختها ۶۰ درصد است که ما در نظر داریم در طرح پایلوتی که در دانشکده اجرا خواهد شد تا فروردین ۹۴ سقف پرداختها را به ۱۰۰ در صد برسانیم که ۲۵ درصد آن توسط آیتمهای شعاع و کارهای آموزشی اساتید تأمینشده و ۱۵ درصد باقیمانده در قالب همکاری با گروه آموزشی، مدیر گروه و همکاری با دانشکده به ۱۰۰درصد خواهد رسید.
وی بازنگری در کوریکولوم های آموزش پزشکی را امری رایج در دانشگاههای بزرگ دنیا دانست و گفت: کمتر دانشگاهی را میتوان پیدا کرد که به دنبال بروز رسانی برنامه آموزشی خود نباشد.
برنامه های آموزش پزشکی نیازمند بازنگری
وی افزود: ۳٫۵ سال از اجرای برنامه بازنگری پزشکی در دانشکده میگذرد و باید ازاین پس همواره مورد بهروز رسانی و توسعه قرار گیرد چراکه در غیر این صورت دیگر جدید نبوده و قدیمی خواهد شد.
رییس دانشکده پزشکی خاطرنشان کرد: ما امروز با نسل جدیدی از دانشجویان روبرو هستیم که با دانشجویان ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته بسیار تفاوت دارند. این دانشجویان خواستههای جدید با نظرات خاص خودشان را دارند و این هنر ماست که بتوانیم با بهکارگیری روشهای جدید مطالب علمی را با نهایت تأثیرگذاری و جذابیت به آنها منتقل کنیم.
امامی با اشاره به برنامههای دانشکده در راستای اجرای نظام تشویق اعضای هیاتعلمی گفت: حجم عمده کار بازنگری در گروههای علوم پایه بود که از امسال وارد فاز بالینی خواهد شد. در راستای تشویق اعضای هیاتعلمی فعال در اجرای این برنامه تاحدی که در حوزه اختیارات دانشکده است کوتاهی نخواهد شد.
وی افزود: فعالیت اجرایی دوستانی که در بازنگری حضور داشتند در قالب گواهی ساعت کار صادر میشود که در ماده ۴ ارتقاء مؤثر خواهد بود. همچنین فعالیتهای مدیریتی نیز معادل واحد درسی محاسبه میشود که بهزودی در سیستم شعاع گنجانده خواهد شد.
امامی ادامه داد: با رایزنیهایی که با ریاست دانشگاه صورت گرفته وضعیت پرداختی اعضای هیاتعلمی تماموقت بهتر خواهد شد.
تأکید بر ادغام محتوای دروس و هماهنگی میان اساتید
رییس دانشکده پزشکی با تأکید بر ادغام محتوای دروس و هماهنگی میان اساتید در تدریس دروس گفت: مسئولان بلوکها بر این کار همت کنند و در این راستا قدم بردارند. همچنین برگزاری هر چهبهتر آزمونهای بینرشتهای مرهون وقت گذاری و عنایت بیشتر اساتید خواهد بود.
وی ادامه داد: برخی از دروس هم طبق روال سالهای گذشته تدریس میشوند که نیازمند تحول آموزشی و تحول در محتوا هستند.
امامی با ابراز خرسندی از تألیف درسنامه در بخش ریه، خاطرنشان کرد: در برخی از گروهها تألیف درسنامه با تأنی و طمأنینه بیشتری پیش میرود و دانشکده نیز اصراری بر ارائه جزوه ندارد، اما حداقل گروهها رفرنسهای مشخصی را به دانشجویان اعلام کنند.
استفاده از آموزش مجازی به عنوان جایگزین بخشی از آموزش
امامی در ادامه به توسعه آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: استفاده از آموزش مجازی میتواند جایگزین بخشی از آموزش باشد که در برخی گروهها نیز اقداماتی صورت گرفته است.
در ادامه دکتر حمید عمادی معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برنامه ریزی هایی برای برنامه بازنگری پزشکی از سال ۸۴ آغاز شد و تا سال ۹۰، زمان اجرایی شدن به طول انجامید و از این رو به پزشکی ۹۰ موسوم شد.
وی افزود: زمان اجرای برنامه بازنگری با بحث ادغام دو دانشگاه مواجه شد که با وجود تمام سختی ها برای دانشجویان ورودی ۹۰ اجرایی شد که طبق برنامه دوره علوم پایه به مدت دو نیمسال و مقطع فیزیوپاتولوژی(مطب) به یک سال به پایان رسیده و دانشجویان در آستانه ورود به مقطع بالین هستند.
معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی در پایان ابراز امیدواری کرد این برنامه با قدرت هر چه بیشتر ادامه پیدا کند.
در ادامه از اعضای هیات علمی و کمیته های فعال در روند برنامه ریزی و اجرای برنامه بازنگری پزشکی ۹۰ تقدیر به عمل آمد.