مدتی قبل مرکز تدوین فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد واژه هشتگ (Hashtag) را که در میکروبلاگ ها و شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد، به مجموعه لغات خود اضافه کرد و در توضیح آن نوشت: «هشتگ در حالت اسم (در سایت های اینترنتی شبکه های اجتماعی و ابزارها) یک کلمه یا عبارت است که قبل از ترکیب علامت گذاری می شود تا پیام های مرتب یا مشخص با این موضوع شناسایی شود؛ (همچنین) زمانی که به صورت مجزا به کار می رود، نماد # نیز مورد استفاده قرار می گیرد».
این مرکز همچنین به یک پست منتشرشده در شبکه اجتماعی توییتر در آگوست ۲۰۰۷ اشاره کرد و آن را نقطه تولد هتشگ خواند. اگر بخواهیم معنی دقیق تری از هشتگ داشته باشیم، آن را کلمه یا عبارتی متشکل از حروف و اعداد می دانند که بین آنها فاصله ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می شود تا امکان شناسایی این موضوع برای دیگر اعضای شبکه اجتماعی آسان شود.
هشتگ دقیقا نوعی برچسب است که در شبکه های اجتماعی فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، VK و… روی موضوعات مختلف زده می شود تا هر زمان که نیاز باشد، بتوانیم مجموعه ای از اطلاعات را در مورد موضوع به خصوصی در اختیار بگیریم. برای مثال اگر قرار باشد نام هفته نامه «عصر ارتباط» در شبکه های اجتماعی علامت گذاری شود، آن را این گونه می نویسند: AsreErtebat#
با این اتفاق زمانی که کاربران مختلف مطلبی را به نقل از هفته نامه «عصر ارتباط» منتشر می کنند یا در مورد این نشریه توضیح می دهند، با کلیک کردن روی هشتگ مذکور می توانید همه آنها را به صورت یکجا در اختیار داشته باشید.
اولین هشتگ
علامت # که از ابتدا متعلق به حوزه فناوری اطلاعات بود، در ادوار مختلف معانی و کاربردهای متفاوتی به خود گرفت. برای مثال در ابتدای دهه ۱۹۷۰ این علامت برای آدرس دهی سریع در زبان برنامه نویسی PDP-11 استفاده می شد. در سال ۱۹۷۸، برایان کرنیگان و دنیس ریچی از # در زبان برنامه نویسی C استفاده کردند تا کلیدواژه های خود را به کمک آن مشخص کنند. پس از گذشت مدتی این علامت در دستگاه های تلفن برای خاتمه دادن به پیام های صوتی مورد استفاده قرار گرفت و سپس به صورت رسمی وارد شبکه IRC شد تا تمام کانال ها و موضوعات این شبکه با علامت مذکور شناسایی شوند.
شبکه IRC باعث شد # بین مردم جهان محبوب تر شود و کریس مسینا یک برنامه نویس حوزه نرم افزارهای متن باز به این نتیجه رسید که می تواند از آن در شبکه اجتماعی توییتر استفاده کند تا موضوعات مختلف را با آن علامت گذاری کند. او نخستین موضوع با این علامت را در ۲۳ آگوست ۲۰۰۷ با این مضمون نوشت: «نظر شما در مورد اینکه از # برای مشخص کردن گروه ها استفاده کنیم چیست؟»
این نقطه آغاز ورود هشتگ به شبکه های اجتماعی بود و اگرچه در ابتدا توییتر آن را به صورت تخصصی مورد استفاده قرار می داد، اما طولی نکشید که دیگر پلتفرم ها نیز از آن استفاده کردند تا کاربرانی که هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند، آسان تر بتوانند پیرامون یک موضوع با همدیگر صحبت کنند.
ایجاد هشتگ
اگر شما هم یکی از اعضای شبکه های اجتماعی هستید، به طور قطع با هشتگ برخورد کرده اید. پلتفرم های اجتماعی از این کاربرد برای آگاهی بخشی بیشتر در مورد موضوعات مختلف استفاده می کنند و نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داده است که در ۲۵ درصد موارد موضوعی که هشتگ گذاری شده، به اشتباه در زمینه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل بهتر است که نحوه ایجاد هشتگ به درستی آموخته شود.
یک هشتگ می تواند کلمه معمولی، مخفف، اصطلاح، ترکیبی از عدد و حروف یا عبارت باشد. اگر قرار است یک جمله یا عبارت را در زمینه خاص هشتگ گذاری کنید، توجه داشته باشید که ین کلمه از هیچ فاصله ای نمی توان استفاده کرد. تمامحروف و اعداد باید پشت سر هم نوشته شوند و به جز علامت # که در ابتدای موضوع مورد نظر قرار می گیرد، می توان داخل آن نیز علایم دیگر را به کار برد. تمامی هشتگ ها در شبکه های اجتماعی مختلف با علامت # آغاز می شوند و پس از آن بدون هرگونه فاصله عبارت موردنظر با قانونی که گفته شد، آورده می شود.
تمامی کاربران اجازه دارند انواع هشتگ ها را با موضوعات متفاوت ایجاد کنند و شما نیز می توانید یک یا چند هشتگ در زمینه های مختلف داشته باشید. اما مهم ترین کاری که پیش از این اتفاق باید انجام دهید، تفکر در مورد موضوعی است که آن را با علامت # متمایز می کنید. عبارتی که به این صورت برچسب گذاری شده است می تواند بخشی از یک متن باشد که شما آن را نوشته اید و از این طریق می کوشید موضوع موردنظر را پررنگ تر جلوه دهید.
به هر حال، هنوز هیچ مرکز پلیس اینترنتی راه اندازی نشده است تا اوضاع هشتگ ها را ساماندهی کند و به همین دلیل از نظر فنی هیچ محدودیتی برای ایجاد موضوعات مختلف در این زمینه وجود ندارد. اما بهتر است برای این کار مطمئن شوید که موضوع موردنظر شما قبلا هشتگ گذاری نشده باشد و به عبارت دیگر، موضوعی را با علامت # برچسب بزنید که اختصاصی و واحد باشد و کاربران دیگر را دچار گمراهی کند.
با توجه به اینکه هشتگ می تواند مخفلف یک عبارت یا چند کلمه پشت سر هم باشد، سعی داشته باشید که این کار را به دقت انجام دهید و موضوعی را درنظر بگیرید که کاربران برای خواندن آن با مشکل مواجه نشوند. خوانا بودن هشتگ ها از مهم ترین مواردی است که می تواند خوانندگان زیادی را جمع کند و اطلاعات مختلف پیرامون آن جمع آوری شود.
به هر حال در بسیاری از موارد به جای آنکه موضوع جدیدی را برچسب گذاری کنید، می توانید هشتگ های موجود را مورد استفاده قرار دهید. در برخی موارد با یک جست و جوی ساده مشخص می شود که قبل از شما دیگر کاربران موضوع موردنظر را برچسب گذاری کرده اند و در چنین شرایطی به راحتی می توانید مطلب موردنظر خود را به آنچه دیگر کاربران نوشته اند، اضافه کنید.
در برخی شرایط یک هشتگ برای اتفاق خاصی به وجود می آید که پس از گذشت مدتی اهمیت خود را از دست می دهد و دیگر مطلبی پیرامون آن نوشته نمی شود که امکان از بین بردن آن وجود دارد. همچنین برخی مطالب می توانند دو یا چند هشتگ را شامل شوند که البته گفته می شود این اتفاق خواندن مطلب را دشوارتر می کند و مخاطب را با مشکلات فراوان مواجه می کند.
هشتگ های ارزشمند
نتایج حاصل از آخرین مطالعات نشان داده است ۷۰ درصد هشتگ های موجود در شبکه های اجتماعی مختلف را کاربران موبایلی ساخته اند و ۳۰ درصد بقیه نیز از طریق رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها ایجاد شده است.
در توییتر، مطالبی که هشتگ گذاری شده اند، ۵۵ درصد بیشتر از دیگر مطالب بازنشر می شوند و بیش از ۵۰ درصد کاربران اگر مطلع باشند که هشتگ موردنظر از طرف شرکت های تبلیغاتی ارایه شده است و برای آنها منفعت دارد، به صورت مجدد آن را انتشار می دهند. این بررسی که در مرکز Online Circle انجام شده است، نشان می دهد که کاربران به ترتیب در کشورهای آمریکا، برزیل، بریتانیا، هلند، مکزیک، کانادا، استرالیا، ژاپن، شیلی و اندونزی بیش از دیگران از هشتگ استفاده می کنند و موضوعات خود را در شبکه های اجتماعی یا دسته بندی و علامتگذاری ارایه می دهند.
کارشناسان مرکز Online Circle در بررسی های خود متوجه شدند که چرا کاربران شبکه های اجتماعی تا این حد به هشتگ گذاری علاقه دارند و ترجیح می دهند موضوع موردنظر خود را با اتیکت های مجازی متمایز کنند. دلایل این اتفاق در شش بخش زیر آورده شده است:
– از این فرایند استفاده می کنند تا یک موضوع را داغ کنند یا آغاز یک گفت و گوی اینترنتی را باعث شوند. این اتفاق می تواند در زمینه های مختلف صورت بگیرد. برای مثال، در جریان حمله تروریست ها به نشریه فرانسوی «شارلی ابدو»، هشتگ بیشترین تاثیر را در داغ شدن این موضوع روی شبکه های اجتماعی برجا گذاشت.
– از آن برای رقابت هرچه بیشتر استفاده می کنند. زمانی که یک موضوع با # متمایز می شود، افراد مختلف می توانند در زیرمجموعه آن نظرات خود را اعلام کنند. این کار باعث می شود تا مشترکان شبکه های اجتماعی در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و با انجام بحث های مختلف، به طرف مقابل ثابت کنند که نظر آنها درست تر است. این هشتگ ها می توانند در جست و جوگرهای اینترنتی هم شناسایی شوند.
– فضایی برای میزبانی از گفت و گوهای اینترنتی به وجود می آورند. این فضا را می توانند شرکت های تبلیغاتی با مراکز ارایه محصولات مختلف به وجود آورند تا شما پیش از خرید کالا، تمام سوالات خود را بپرسید و در کوتاه ترین زمان، بهترین پاسخ ها را دریافتکنید. کاربرانی که از هشتگ شما استفاده می کنند نیز می توانند از طریق ابزارهای موجود در شبکه های اجتماعی گفت و گوهایی را انجام دهند.
– می توان از این طریق اطلاعات دریافت کرد. با این اتفاق اگر در شبکه اجتماعی به دنبال موضوع خاصی هستید و قصد دارید پیرامون آن اطلاعات کسب کنید، هشتگ در کوتاه ترین زمان شما را به مقصد می رساند و اطلاعاتی را که از منابع مختلف منتشر شده اند، به صورت یکجا ارایه می دهد.
– برای سازماندهی توییت ها و مطالب منتشرشده در شبکه اجتماعی از آن استفاده می شود. هشتگ به شما کمک می کند پست هایی را که با دیگران به اشتراک می گذارید ساماندهی کنید و به آسان دریابید در زمینه فعالیت تخصصی تان چه موضوعات دیگری منتشر شده است. شما همچنین می توانید هشتگ های مشابه را که دیگر کاربران منتشر کرده اند برای آگاهی بیشتر در اختیار بگیرید.
– افزایش تعداد هواداران یا دوستان در شبکه های اجتماعی را باعث می شود. این کار به شما کمک می کند موضوعات موردنظر کاربران را برچسب گذاری کنید تا آنها به راحتی بتوانند شما را پیدا کنند و ارتباط نزدیک تری با شما داشته باشند. با این اتفاق می توانید برند یا محصول خود را به صورت گسترده تر معرفی کنید و مشتریان بیشتری را پوشش دهید.
به هر حال، از زمان تولد هشتگ در شبکه های اجتماعی کمتر از هشت سال می گذرد و با این وجود ۵۷ درصد ویدیوهای یوتیوب، ۳۰ درصد اخبار جهانی و ۶۵ درصد مطالب منتشرشده از سوی کاربران عمومی با برچسب # به انتشار می رسند و کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که در تولد ۱۰ سالگی هشتگ می توان شاهد آن بود که بیش از ۸۰ درصد مطالب منتشرشده در شبکه های اجتماعی را هشتگ ها به اطلاع عموم برسانند.