به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایسنا؛ دکتر محمدرضا فراهانی با اشاره به رونمایی از سند خوابگاه استاندارد، اظهار کرد: سند طراحی خوابگاه استاندارد تقریبا منحصر به فرد و در حد هتل سه ستاره است. خوابگاههای استاندارد دارای یک فضای آرام و دنج بوده و به گونهای طراحی شدهاند که خانمها میتوانند در فضای میانی که حدود ۱۰۰۰ متر مربع است حجاب نداشته باشند و از امکانات این فضا استفاده کنند.
وی از تغییر سرانه خوابگاهها بر اساس سند خوابگاه استاندارد خبر داد و گفت: در گذشته سرانه خوابگاه برای هر دانشجو ۱۰ متر بود که شامل فضاهای مفید و غیرمفید خوابگاهها می شد. اما این سرانه در سند خوابگاه مطلوب تغییر کرده و سرانه خوابگاه هر دانشجو به حدود ۱۷ الی ۱۸ متر افزایش پیدا کرده است،البته این سرانه بدون در نظر گرفتن لابی و سرویس بهداشتی بوده و سرانه ای کاملا بهینه است.برای مثال اگر قبلا راهروی خوابگاهها بزرگ بود و اتاقها کوچک،در خوابگاه مطلوب این امر برعکس شده است.
معاون دانشجویی فرهنگی وزیر بهداشت با تاکید براینکه ساخت ۲۰ خوابگاه بر اساس سند خوابگاه استاندارد از تیرماه آغاز شده است،اظهار کرد:کلنگ ساخت اولین خوابگاه استاندارد در استان یزد زده شد.البته ساخت این خوابگاهها در شهرستان که مشکل کمبود زمین وجود ندارد، آسان تر است، در تهران سه دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و به دلیل کمبود زمین توسعه خوابگاههای آنها با مشکل مواجه است.
توجه به معیشت دانشجو در اولویت وزارت بهداشت
فراهانی در ادامه با تاکید بر اهمیت معیشت دانشجویان،اظهار کرد:من اعتقاد دارم معیشت دانشجوئی مولفهای است که اگر در وزارت بهداشت به آن توجه نشود،با آسیبهای بسیار جدی بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان رو به رو خواهیم شد. یکی از پزشکان در همین راستا به من اعلام کرد هنگامی که در بدترین مکان به دانشجو و پزشک اسکان داده می شود و بعضی ازین افراد تحت فشارهای شدید قرار می گیرند و به عنوان مثال دانشجوی پزشکی که با وجود دو فرزند ۷۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کند، چنین فردی به دلیل فشارهای وارده در زمان تحصیل ممکن است زمانیکه وارد جامعه کاریاش شد بخواهد حق خود را از مردم بگیرد.
تحصیل ۲۸ درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی در وزارت بهداشت
وی با تاکید بر اینکه حوزه آموزش پزشکی مغفول مانده است،اظهار کرد:وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به دلیل اهمیت بهداشت و درمان فقط به عنوان بهداشت و درمان شناخته شده و بحث آموزش پزشکی نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا مغفول واقع می شود. از طرفی وزارت علوم همیشه متولی آموزش عالی در کشور به صورت رسمی بوده و توجهی به وزارت بهداشت در این حوزه نمی شد.
معاون دانشجویی فرهنگی وزیر بهداشت ادامه داد:تصوری که ایجاد شده این بود که گفته می شد تعداد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی ۲۰۰ هزار نفر است درحالی که تعداد دانشجویان کشور چهار میلیون نفر است،بنابراین تعداد دانشجویان علوم پزشکی یک بیستم دانشجویان کشور بود و با یک نقش پنج درصدی به دانشجویان علوم پزشکی نگاه می شد.درحالی که واقعیت این نیست و سال گذشته هم در مجلس اعلام کردم که تعداد دانشجویان علوم پزشکی حدود ۱۸۰ هزار نفر بود در حالی که تعداد دانشجویان وزارت علوم حدود ۴۶۰ هزار نفر بود.
فراهانی با تاکید بر اینکه ۲۷ تا ۲۸ درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی در وزارت بهداشت مشغول به تحصیل هستند،افزود:با وجودی که نقش وزارت بهداشت در قسمت آموزش بزرگ تر از آنچه که تصور می شود است، در کمیسیون آموزش عالی مجلس،آموزش پزشکی جایگاه خاصی ندارد و کسی مسئولین آموزش پزشکی را نمی شناسد.این بی عدالتی در بودجه هایی که اختصاص می دهند نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه بخش دیگر رسالت دانشگاه ها دانش افزایی و تولید دانش است،به سهم وزارت بهداشت در این حوزه اشاره کرد و گفت:سهم وزارت بهداشت در تولید دانش در ایران در حد ۳۷ درصد و سهم عددی دانشجویان در دانشگاه های دولتی علوم پزشکی ۲۷ درصد است،بنابراین وزارت بهداشت حدود ۶ تا ۷ برابر کل دانشجویان دانشگاه های کشور تولید علم داشته است.
تشکیل دبیرخانه شورای مرکزی نظارت بر اتحادیه های تشکل های اسلامی در وزارت بهداشت
فراهانی از تشکیل دبیرخانه شورای مرکزی نظارت بر اتحادیه های تشکل های اسلامی در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: باید در حوزه اتحادیه های دانشجوئی، شورای مرکزی نظارت بر اتحادیه های تشکل های اسلامی که متشکل از شوراهای مرکزی نظارت بر تشکل های اسلامی وزارتین و دانشگاه آزاد اسلامی بود ایجاد می شد که دبیرخانه این شورا در وزارت بهداشت و به ریاست وزیر بهداشت تشکیل شد. دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی نیز با حضور وزارتین،دانشگاه آزاد اسلامی،نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها ،جهاد دانشگاهی، در وزارت علوم تشکیل شد. همچنین پیشنهاد شد دبیرخانه مسائل دیگری مانند مناظره و… که از بخش های جنبی است در جهاد دانشگاهی تشکیل شود تا نقش نهادهای دیگر که در حوزه آموزش عالی فعال هستند دیده شود.
انتهای پیام