پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

1:44:29 - دوشنبه 23 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
صهیونیسم به اسم یهود
صهیونیسم یک جنبش سیاسی و ملی گرایی یهودیست که در اواخر سده ۱۹ میلادی شکل گرفت، عمده ترین هدف جنبش صهیونیسم تشکیل میهنی برای یهودیان بود.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ صهیونیسم یک جنبش سیاسی و ملی گرایی یهودیست که در اواخر سده ۱۹ میلادی شکل گرفت.عمده ترین هدف جنبش صهیونیسم تشکیل میهنی برای یهودیان بود .این جنبش بر منابع تاریخی و مذهبی تکیه دارد که یهودیان را به سرزمین اسرائیل ارتباط می دهد این سرزمین که آن را امروزه اسراییل می نامند قوم یهود از حدود ۳۲۰۰ پیش تا سال ۲۰۰ میلادی (که امپراطوری روم آن ها را پراکنده کرد )در آن سکونت داشتند .صهیونیسم اعتقادات یهودیان سرتاسر جهان را تحت شعاع قرار می دهد و آنها را ترغیب به مهاجرت به ارض موعود می کند .به همین علت در ابتدا یهودیان با هر عقیده ای به این جنبش پیوسته اند .پس از مدتی که اختلافات عقیدتی در آن ها بروز کرد صهیونیسم به شاخه های دیگری مانند (صهیونیسم مذهبی)(صهیونیسم سوسیال)و (صهیونیسم تجدید نظر طلب) تقسیم شد . با این حال تمام این شاخ ها در عقیده پایه یعنی بازگشت یهودیان به اسرائیل و تشکیل دولت یهودی مشترکند

مخالفت های با صهیونیسم در موارد مختلفی چون مخالفت های مذهبی .نحله فکری ملی گرایی رقیب و اختلاف عقیده ی سیاسی که این ایدئولوژی غیر اخلاقی یا غیر عملی می شمارد به وجود آمده است

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۵ قطعنامه ۳۳۷۹ را با ۷۵ رای موافق ۳۵ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع به تصویب رساند که در آن به صورت درست(صهیونیسم شکلی از نژاپرستی و تبعیض نژادی معرفی شده بود در سال ۱۹۹۱همین مجمع در قطعنامه ۸۶/۴۶ با ۱۱۱ رای موافق ۳۲ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع اعلام کرد که قطعنامه ۳۳۷۹ را لغو میکند

واژه صهیونیسم برگرفته از (صهیون)یا صیون نام تپه ای در اورشلیم است ناتان برنبام برای اولین بار این کلمه را به معنایر ملی گرایی یهودی در ژورنال خود-رستگاری به کار برد صهیونیسم در ابتدا از مایه ای مذهبی یهودیان برای اجتماع یهودیان در فلسطین وام می گرفت با این حال صهیونیسم مدرن، بیشتر جنبشی سکولار است که بنا به ادعای خودشان در پاسخ به یهود ستیزی های قرن ۱۹در اروپا فعالیت می‌کند. از زمان پایه ریزی کشور اسرائیل کلمه صهیونیسم عموما به معنای پشتیبانی کردن اسرائیل به عنوان کشوری برای یهودیان به کار می‌رود.

تاریخ قوم اسرائیل

قوم بنی اسرائیل (که خود به ۱۲ قوم تقسیم می شود ) بازماندگان قبایلی هستند که ابتدا در حدود ۴۰۰۰ سال پیش در جنوب بین النهرین ساکن بوده‌اند، بعد به سرزمین کنعانیان(فنیقیه ای ها) و سپس به مصر مهاجرت کرده اند . در مصر مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اند و با ظهور موسی در حدود ۳۳۵۰ سال پیش، به دین موسی گرویدند و طی مهاجرتی معروف توسط وی دوباره به سرزمین کنعان انتقال داده شد ند این قوم در حدود ۳۰۰۰ سال پیش اولین دولت خود را در همان سرزمین بنیان نهادند. بعدها در اثر هجوم بیگانگان و جنگ‌های داخلی ۱۱ قوم دیگر از بین می‌روند و یا به عنوان برده در قوم یهودا ادغام می شوند . افرادی را که امروزه به بنی‌اسرائیل منسوب می‌کنند، در واقع بازماندگان قوم یهودا هستند از سال ۷۰ میلادی و پس از شکست یهودیان در شورش بزرگ و تخریب اورشلیم توسط امپراطوری روم و همچنین شکست دیگر در شورش بارکخبا در سال ۱۳۵ میلادی که به پراکنده شدن بخشی از یهودیان در دیگر نقاط امپراتوری منجر شد، بازگشت این عده از یهودیان مهاجرت کرده به سرزمین مادری پس از حدود ۱۹۰۰ سال، همواره دغدغه این یهودیان مهاجرت کرده به بقیه دنیا٬ به صورت آرزو بوده است به علت نتایج مصیبت بار این شورش‌ها، چنین جنبش‌های مردمی که برای بازپس گیری حاکمیت ملی و بر اساس تأثیرات دینی به وجود آمده بودند. به جنبش‌هایی تبدیل شدند که در آنها توکل به مشیت الهی، با این فرض که خواست خدا بر این است که این سرزمین در نهایت به قوم برگزیده یهود برسد.جایگزین عناصر انسانی (رستگاری توسط مسیح شده است) .با وجود اینکه قوم گرایی یهودی در دوران باستان بیشتر جنبهٴ مذهبی داشته‌است با این حال مطرح شدن دوبارهٴ بازگشت به سرزمین مادری در بین یهودیان را باید مدیون برپایی ایدئولوژیکی و سیاسی صهیونیسم دانست با این حال یهودیان حتی بعد از شورش بارکخبا نیز در اقلیت‌های کوچکی به طور مستمر در سرزمین فلسطین زندگی می‌کرده‌اند و برای این حضور مدارک تاریخی زیادی وجود دارد به عنوان مثال(تلمود اورشلیم) در قرن‌های پس از این شورش تالیف شده‌است ابداع کننده (علامات مصوت‌های عبری) نیز در قرن پنجم، در یکی از اجتماعات یهودی فلسطین زندگی می‌کرده‌است پراکندگی آرام و تدریجی حضور یهودیان در فلسطین به علل گوناگون روی داد. از جمله شکست در شورش بارکخبا توسط آدریان (امپراطوری وقت روم ) گشودن فلسطین در سال ۶۰۰ میلادی توسط اعراب . جنگ های صلیبی در سده ۱۱ و پس از آن . و همچنین بی کفایتی امپراطوری عثمانی از سدهٔ ۱۵ به بعد، که به واسطهٴ آن . زمین، به شدت حاصلخیزی خود را از دست داد و اقتصاد به معنای واقعی صفر شد

مهاجرت یهودیان پس از قرن ها پراکندگی

بازگشت به سرزمین مادری در بین نسل‌های مختلف یهودیان پراکنده همواره موضوعی با اهمیت تلقی می‌شده‌است . این علاقه . مخصوصاً خود را در دعاهای عیور و یوم کیپور نشان می دهد که مطابق سنت حاوی جمله ^ سال بعد در اورشلیم^هستند . مهاجرت به اورشلیم طبق قوانین یهود همواره عملی قابل ستایش محسوب شده‌است و به عنوان یک امر الهی در بیشتر نسخه‌های ۶۱۳ فرمان نیز آمده است . با این که چنین چیزی در نسخه میمونیدز نیامده‌است . اما خود او در نوشته‌هایش ذکر می‌کند که بازگشت به اورشلیم برای یهودیان امری بی نهایت ضروری و مهم است از قرون وسطی و بعد از آن تعدادی از یهودیان مشهور و بعضاً مریدان آنها به فلسطین مهاجرت نمودند

صهیونیسم اولیه

ٴپس از رنسانس فرهنگی یهودیان در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی که هاسکالا نامیده می شود .و در پی انقلاب فرانسه و گسترش عقاید لیبرال میان عده‌ای از یهودیان تازه از سلطه خارج شده برای اولین بار طبقه‌ای از یهودیان سکولار به وجود آمد که دارای عقاید متداولی چون عقل گرایی . رومانتیسیم . و از همه مهم تر ملی گرایی بودن . یهودیانی که یهودیگری را حداقل به معنای سنتی آن کنار گذاشته بودند هویت جدیدی به عنوان یک ملت و بر اساس مصداق اروپایی آن برای یهودیان تشکیل دادند الهام بخش آنها در این فعالیت، فعالیت‌های ملی دیگر کشورها از قبیل یگانگی آلمانی ها و ایتالیایی ها و همچنین استقلال مجارستان و لهستان بود

برخاستن صهیونیسم سیاسی مدرن

تا قبل از سال۱۸۹۰ نیز یهودیان تلاش‌های زیادی در بر قراری منطقه‌ای یهودی نشین در سرزمین فلسطین که در قرن ۱۹ بخشی از امپراطوری عثمانی به شمار می‌رفت انجام داده بودند. در آن سال‌ها ۵۲۰۰۰۰ نفر در این منطقه ساکن بوده اند ۲۰و تا ۲۵ هزار نفر از این مقدار را نیز یهودیان تشکیل می دادند . قابل ذکر است در زمان شکل‌گیری اولیه صهیونیسم مدرن نظریه‌های دیگری برای تشکیل کشور یهودی در کشورهای دیگری همچون آرژانتین نیز شد که در نهایت منتفی گشت.

مخالفت با صهیونیسم

اتحادیه عرب و کمیته عالی عربی طرح جداسازی سازمان ملل (قطعنامه ۱۸۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد ) را که ایجاد دولت یهودی و عربی در فلسطین را می‌پذیرد. رد کرده‌اند و اسراییل را اشغالگر “اراضی عربی” دانسته‌اندو اسراییل را اشغالگر “اراضی عربی” دانسته‌اند . اینشتین معتقد بود که در فلسطین باید دولتی مرکب از اعراب و یهودیان تشکیل شود. او شدیدآ رفتار تروریستی صهیونیستها را که با کشتار دسته جمعی اهالی دهکده‌ها و شهرها در سال ۱۹۴۵ آغاز شد، محکوم می‌کرد، و خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز با اعراب فلسطین بود

صهیونیسم اسلامی

صهیونیسم اسلامی به مفهوم یا تفکری گفته می‌شود که در آن برخی مسلمانان معتقد یا موافق با تشکیل یک حکومت یهودی هستند. این. بازگشت یهودیان به سرزمین‌های مقدسشان، اسرائیل، را شامل می‌گردد

پیشینه

در سال۱۸۷۳ ناصر الدین شاه قاجار در دیدار با بارون موسی حییم مونته‌فیوره و دیگر رهبران یهودی در انگلیس. به آنان پیشنهاد کرد که یهودیان در سرزمینی به خرید اراضی مبادرت ورزیده و تشکیل یک حکومت یهودی برای یهودیان دهند. مسلمانان دیگری نیز در طول تاریخ با حرکت صهیونیسم موافق بوده، از جمله برخی اکراد و برخی از مسلمانان شمال افریقا .فیصل اول پادشاه عراق نیز در سال ۱۹۱۹ اعلام داشت

ایدئو لوژی صهیونیسم

مکتب صهیونیسم در اواخر قرن نوزدهم ایدئولوژی خود را تحت عنوان در به دری دنبال کرده که خود را از بی‌وطنی و جذب‌شدن در سایر اجتماعات برهانند تز آنها بر پایه وحدت بر اساس اصول نژادی بود و تشکیل حکومت یهود به عنوان مرکزی برای تحت نفوذ قرار دادن جهان لذا در سال ۱۸۸۴ میلادی در یکی از شهرهای یهودی‌نشین شوروی به نام پینسک شخصی به نام هواوی زیون طرح بازگشت یهودیان را به فلسطین با شعار سال دیگر در اورشلیم تهیه کرد و سیزده سال بعد تئودور هرتزل روزنامه‌نگار اتریشی با تشکیل اولین کنگره صهیونیستها، از آن طرح یک برنامه عملی ساخت. هرتزل با الهام گرفتن از نوشته‌های هس آلمانی و لئو پینسکر روسی برای تأسیس مکتبی جهت گردآوردن یهودیان پراکنده در جهان و یا محصور در محله‌های کلیمی کشورها، اقدام کرد

اهداف صهیونیسم

هدف آن جذب یهودیان و فراهم کردن زمینه های مهاجرت آنها به فلسطین است تا بدین وسیله دولتی یهودی به عنوان نماد فرهنگ و دین یهود تشکیل دهند و مشخصه بارز آن نژادپرستی یهودی باشد.

یکى از حیرت‏انگیزترین و عجیب‏ترین و خطرناکترین کتابهاى سیاسى که تا کنون انتشار یافته است، کتاب « پروتکلهاى حکماى یهود» می باشد. دستورالعملهای این پروتکل به دو دسته تقسیم می ‏شوند.یک دسته مربوط به طرحها و برنامه‏هایی است که یهود، قبل از برپایی حکومت جهانی خود برای نابودی کشورها و دولتها به اجرا درمی ‏آورد و دسته دیگر مربوط به برنامه ‏هایی است که بعد از استقرار حکومت جهانی یهود، قرار است به اجرا درآیند. بنابراین آنجا که سخن از ترویج آزادی خواهی و یا آزادی مطبوعات است مربوط به برنامه ه‏ای است که از رهگذر آن، کشورها، دولتها و ملتها را دچار تفرقه،بی ثباتی و از هم پاشیدگی می ‏کند اما آنجا که سخن از مبارزه با آزادی است مربوط به زمانی است که حکومت جهانی یهود برپا شده و برای استقرار و صلابت خود، هرگونه صدای مخالفی را خفه می ‏کند

این چنین بود که رژیم صهیونیستی در ۱۵ مه ۱۹۴۸ درست زمانی که نیروهای انگلیس فلسطین را ترک کردند، تشکیل شد . یهودیان معتقدند، همه مردم جهان به آنها ظلم کرده‌اند و به این علت کینه تمام ملت‌ها بویژه اعراب‌ را به دل گرفته‌اند. صهیونیست‌ها بر این باورند که ملت‌های عرب سرزمین آنها را غارت و چپاول کرده‌اند. دکتر مارتا هیلر استاد دانشگاه حیفا درباره باور صهیونیست‌ها می‌گوید حرص و طمع و بلندپروازی خصیصه اصلی اصهیونیست‌هاست، این خوی صهیونیست‌ها را بر آن می‌دارد تا خود را از سایر ملل متمایز سازند

ویژگی های شخصیتی صهیونیست ها

تعصب: عامل تعصب ورزی صهیونیست‌ها نشأت گرفته از اندیشه خودبرتر بینی و مبرا دانستن خود از هر گناهی است. تا جایی که آنها نه تنها خود را نابغه می‌پندارند، بلکه معتقدند، امت برگزیده خداوند هستند

عزلت و انزوا طلبی: مشخصه دیگر شخصیت صهیونیستی عزلت‌گزینی و انزوا‌طلبی و احساس مظلومیت است. همین امر آنها را واداشت که در قالب نابغه و صاحبان مذاهب و افکار و اختراعات و تکنولوژی به جبران گذشته بپردازند

پیمان شکنی :این صفت خصیصه بارز صهیونیست‌هاست. در بیش‌تر کتب آسمانی بویژه قرآن کریم به این نکته اشاره شده و واقعیت‌های موجود نیز بر این گفته تاکید می‌کند. توافقنامه‌های بسیاری با صهیونیست‌ها منعقد شد، اما آنها آن را نقض کردند

از اینجاست که مهم‌ترین هدف رژیم صهیونیستی محافظت از زمین‌های اشغال شده و چنگ زدن به آنها و جنگ ‌برای تصرف هر چه بیش‌تر زمین بود. جامعه صهیونیستی به شدت از زبان عبری و میراث یهود پاسداری می‌کند. صهیونیست‌ها تأکید زیادی روی یادگیری این زبان حتی قبل از رفتن به مدرسه دارند، بگونه‌ای که کتاب‌های درسی به این زبان نوشته می‌شود و جایگاه مهمی در مدارس و مراکز آموزشی به آن اختصاص داده شده است. همچنین نهادهای اجتماعی صهیونیست توجه قابل ملاحظه‌ای به گسترش روحیه نظامی‌گری در میان نوجوانان و جوانان دارند. رژیم صهیونیستی از علم بعنوان وسیله‌ای جهت تحقق هدف مهم و اساسی خود در توسعه و پیشرفت توانایی‌های نظامی خود استفاده می‌کند و با تکیه بر این پشتوانه نظامی همیشه خود آماده نبرد نگه‌می‌دارد

اصول و بنیادهای تفکر تندروی صهیونیستی از کجا نشات می گیرد؟

شکل گیری اکثر این گروه ها مبتنی بر بنیادها و اصول فکری مطرح شده از سوی خاخام ابراهام بن اسحاق کوک بوده است . این خاخام یهودی، در حدود ۲۵ سال پیش از ایجاد کشور جعلی اسرائیل مدرسه ای را تحت عنوان مرکاز هراف به راه انداخت که اولین مدرسه ی تندروی صهیونیستی بود که بیشتر رهبران گروه های تندرو از آن فارغ التحصیل شدند اصول مطرح شده از سوی ابراهام بن اسحاق همان اصولی بود که حزب صهیونیستی کار بر اساس آن شکل گرفت (و گروه های تندروی یهودی جزء اقمار این حزب به شمار می آمدند) ولی بعد از جنگ ۱۹۶۷ شرایط به صورتی دراماتیک تغییر کرد و گروه های تندروی مذهبی در رژیم صهیونیستی به سمت ائتلاف با راستگرایان تندرو در ائتلاف لیکود حرکت کردند، ائتلافی که همچنان پا بر جا است خانم دکتر هویدا عبدالحمید مصطفی دلیل رشد گروه های تندروی مذهبی یهودی را در پیروزی رژیم اشغالگر قدس در جنگ ۱۹۶۷ می داند که البته پیش از مذهبی های یهودی، سکولارها را تحت تاثیر فراوان خود قرار داد ؛ این پیروزی برای آنها مهر تاییدی بر تحقق وعده های دینی بود و همین موضوع باعث شد تا این پیروزی، موتور محرک دیگر حوادث باشد

گرو های تندروی مذهبی صهیونیستی

گروه های افراطی مذهبی یهودی به دو جریان اصلی تقسیم می شوند که در ذیل هر کدام از آنها یک سری گروه ها جای می گیرند. این دو جریان اصلی شامل موارد ذیل می شود

جریان اول.گرو های صهیونیستی * که باورها واعتقادات شان مبتنی بر اندیشه سرزمین موعود و ملت برگزیده ی خداوند است و جمعیت موسوم به مزراحی گروه های قائل به این باورها را در خود جای می دهد. در واقع، مزراحی به مثابه مادر تمامی گروه های تندروی دیگری است که از قلب آن منشعب شده اند. از دیگر گروه های عضو این جریان می توان مفدال. جنبش تامی .موراشا.و میماد اشاره کرد

جریان دوم.جماعت تکفیرکه برخی از آنها همچون جنبش حبد .شاس.ناتوری کارتا . و ساطمر جزء یهودیان غربی یا همان اشکنازی می باشند

برجسته ترین گروه های تندروی مذهبی یهودی کیستند و چه کسانی زعامت و رهبری آنها را عهده دار می باشد؟

گروه های تندروی مذهبی یهودی با توجه به تعداد اعضا و تنوع اهداف شان متفاوت هستند که در اینجا مهم ترین این گروه ها، اهداف و زعمای آنان را مورد اشاره قرار می دهیم

الف.احیای معبد

یک گروه یهودی است که در تندروی و افراطی گری گوی سبقت از بقیه ربوده است این گروه تلاش می کند تا گروه های یهودی که هدف شان تخریب مسجد الاقصی است در قالب یک گروه جمع کند این جماعت پیشگام اکثر سازمان ها و گروه های موسوم به کوه معبد است و رهبری آنان را هلیل وایز بر عهده دارد

ب .نگهبانان معبد

این گروه از چندین سازمان و گروه یهودی تشکیل شده است که شامل موارد ذیل می باشد

انستیتو معبد

این مرکز در سال ۱۹۸۳ توسط خاخام های یهودی به نام های یسرائیل ارییل. موشه نیمان و مایکل بن حورین در محله ی یهودی قدس تشکیل شد. مقامات این مرکز معتقدند که بنای معبد نه از طریق معجزه بلکه با انجام اقدامات موثر عملی امکان پذیر است

این انستیتو حمایت دولت صهیونیستی و برخی گروه ها و سازمان های ملی گرای صهیونیستی را با خود دارد( ضمنا گروه های رادیکال مسیحی نیز از آن حمایت می کنند) یسرائیل ارییل از مقامات این مرکز به خاطر فتاوی ویژه اش که در آن به توجیه تخریب دارایی های عرب ها نسل کشی و قتل آنها و نیز پایان بخشیدن به موجودیت شان در فلسطین می پرداخت شهرت داشت

جنبش پیش به سوی کوی حامور *یک گروه آکادمیک است که بیشتر به کارهای نظری و تئوری پردازی اقدام می ورزد. اعضای اصلی این گروه از شهرک صهیونیست نشین یتزهار هستند که از جمله ی آنها می توان اسحاق شابیرا . دودی دودا کیویچ. شای داوییم .ویوسی بلای اشاره کرد این گروه فعالیت هایی در زمینه ی راه اندازی برنامه های مستمر اهانت به مسجد الاقصی و حرکت یهودیان به سمت این مکان مقدس دارند این گروه همچنین آموزش هایی نیز برای همین هدف (حملات مستمر به مسجد الاقصی ) به دانش آموزان مدارس دینی یهودی می دهند

جنبش.برای ایجاد معبد

ریاست این جنبش را یوسف البویم در اختیار دارد و در میان هواداران خویش این تفکر را گسترش می دهد که هدف این جنبش یهودی سازی حرم شریف قدسی و ایجاد معبد کذایی بر روی ویرانه ها است

جمعیت نگهبانان معبد در هنگام اعیاد و مراسم های یهودیان به ویژه آن مراسم مرتبط با معبد-همچون سالروز تخریب معبد کذایی در ۹ آگوست-اطلاعیه ها وبیانیه هایی تحریک آمیز صادر می کنند

آنها همچنین به صورت دوره ای، اقدام به برگزاری راهپیمایی می نمایند و بستر را ورود هواداران خویش به حرم شریف قدسی فراهم می آورند

گروه هیئت امنای معبد

یکی از سازمان های تندروی یهودی است. دأب این گروه ایجاد وحشت در میان شهروندان فلسطینی و انجام انواع اقدامات تروریستی و تجاوز است که هدف از آن، واداشتن فلسطینیان به مهاجرت و ترک سرزمین های آبا و اجدادی شان است اسرائیل است دست به اقدامات وحشیانه می زنند این گروه، با بهانه ی اینکه فلسطین جزئی از سرزمین
این گروه با همکاری دیگر جنبش ها و سازمان های تندروی صهیونیستی در راه اندازی راهپیمایی ها و حمله به شهروندان بی پناه فلسطینی و املاک آنها در الخلیل و دیگر شهرهای کرانه باختری وقدس همکاری می کنند

ریاست این گروه را گیرشون سالمون بر عهده دارد که پیش از این، از اعضای فعال در انجمن یهودی آمریکایی دفاع بوده است وی مدیر اجرایی مدرسه ی دینی کوه معبد می باشد . از وی، مقادیر گسترده ای سلاح، مواد منفجره و نقشه کشف شده است که نشان می دهد این چهره در پی انجام اقدامی مجرمانه برای به راه انداختن انفجار در فلسطین بوده است

وی بر ضرورت انتقال دیوان عالی رژیم صهیونیستی به کوی معبد تاکید دارد و می گوید که رئیس این رژیم باید در آنجا سوگند بخورد. وی خواستار مانور نظامی و مسلحانه ارتش صهیونیستی در صحن های مسجد الاقصی می باشد

گروه شوفوبانیم

یکی از گروه های وابسته به شهرک نشینان صهیونیست است که خواستار استیلا بر اراضی عربی می باشند. در سال ۱۹۸۴ که روند مصادره ی اراضی شدت یافته و تب احداث شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری بالا گرفته بود، این جماعت نقشی برجسته در وارد آوردن لطمه به املاک و زمین های فلسطینیان داشت

اقدامات اعضای این گروه کینه توز باعث بر هم خوردن امنیت و آرامش فلسطینیان در اراضی اشغالی گردید. از مهم ترین فعالیت های خصمانه این گروه، می توان به حملات مستمر به فلسطینیان مقیم مناطق همجوار مسجد الاقصی اشاره کرد اعضای این گروه شبانه روز و با ایجاد سر و صداهای فراوان، خواب و آسایش را از خانواده های فلسطینی می ربودند و هنگامی که مسلمانان مشغول ادای نماز در مسجد بودند، آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دادند

گروه . شهروندان برای یهودا، سامره و غزه موسوم به ییشع

این گروه را الیاکیم یعتسینی در سال ۱۹۸۵ راه اندازی کرد. او که یک وکیل بود، از تندروترین ملی گرایان پیشاهنگ رژیم صهیونیستی به شمار می آمد. وی که از ساکنان شهرک یهودی نشین کریات اربع از تندروترین شهرک نشینان به شمار می آمد. یکی از فعالیت های مهم این گروه، بسیج اپوزسیون جهت مقابله با هر گونه سازش احتمالی میان صهیونیست ها، فلسطینیان و عرب ها و البته به طور مشخص طرح صلح حسین پرز بود که در آن برهه، عرضه شد

گروه.سازمان مبارز یهودی موسوم به آیال

دانشگاه بار ایلان یکی از مشهورترین دانشگاه های دینی در رژیم صهیونیستی به شمار می آید و یکی از برجسته ترین مراکز گسترش افراطی گری صهیونیستی و مهم ترین منبع آن می باشد. شماری از دانشجویان این دانشگاه در سال ۱۹۹۲ گروهی را با عنوان سازمان مبارز یهودی ایجاد کردند که به نام آیال نیز شناخته می شود

اگر بخواهیم چارچوب فعالیت های این گروه و میزان تحول آن را درک کنیم، کافی است که عملکرد دو گروهی را مورد بررسی قرار دهیم که از تندروترین، خشن ترین و متخاصم ترین جماعت های تروریستی یهودی به شمار می آیند. این دو گروه عبارتند از*کاخ و جنبش کاهانا حی این گروه همچنین دیگر گروه های تروریستی و رادیکال یهودی قائل به قدسیت سرزمین اسرائیل است و هر کس که به خود جرات عقب نشینی از این حق غیر قابل چشم پوشی توراتی را به خود می داد، کافر می دانستند و او را فردی مرتد و مهدور الدم می دانستند

گروه .فرزندان یهودا

گروهی از یهودیان تندرو با عادات و اطوار عجیب و غریب هستند. از جمله عقاید عجیب این جماعت آن است که هنگام پیاده روی همیشه صورت خود را به سمت خورشید می گیرند و فرقی نمی کند که خورشید در کجای آسمان باشد این گروه عجیب و غریب خرابه های روستای عربی لفتا که در غرب شهر قدس قرار دارد برای اعتکاف انتخاب می کنند که دلیل آن نیز وجود چشمه های آب است این جماعت در این چشمه به انجام مراسم طهارت یهودی می پردازند اعضای این گروه خود را نمایندگان حضرت مسیح می دانند

اسرائیل جوان

رهبری این گروه را خاخام لخمان کاهانا را عهده دار است و اخیرا نام خود را به نام جماعت کهانا حی تغییر داده است که همان نام رهبرشان می باشد مرکز نفوذ این گروه در محله ی طریق باب الواد و در منطقه ای است که به نام کولیل جورجیا شناخته می شود و در بخش قدیم قدس قرار دارد این گروه درگیری های خونینی را علیه ساکنان عرب بیت المقدس در سال ۱۹۸۳ به راه انداخت به ویژه وقتی که یک راهپیمایی برای انتقال کتاب تورات به معبد کولیل جورجیا –آن هم در قالب یک جشن دینی _به راه انداختند در جریان این راهپیمایی، آنها از کنار دیوار براق گذاشتند و در صدد حمله به مسجد الاقصی برآمدند که با مقاومت عرب های مسلمان رو به رو شدند که این اقدام را از مظاهر یهودی سازی می دانستند

کاخ

از مشهورترین گروه های یهودی خواستار تخریب مسجد الاقصی است. این گروه در سال ۱۹۷۲ توسط یک خاخام یهودی آمریکایی به نام مائیر کاهانا شکل گرفت و از هواداران این جماعت، می توان به گودمن اشاره کرد که در یازده آوریل ۱۹۸۲ به مسجد الاقصی حمله کرد

بازگرداندن تاج

رهبری این گروه را یک خاخام به نام سرائیل فویختونفر در اختیار دارد مسئولیت این فرد تحریک یک گروه خشن از جوانان متعصب و البته تندروی مذهبی صهیونیستی است که برای استیلا و چنگ اندازی بر بسیاری از منازل و ساختمان های فلسطینیان در شهر قدس نقشه می ریزند آن هم با این بهانه که املاک مذکور یک روزی تعلق به یهودیان داشته است

 

وحید آبیار

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi