به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست هم اندیشی با استادان برجسته دانشگاههای کشور، روز شنبه۱۸ فروردین ماه۹۷، با حضور دکتر غلامی؛ وزیر علوم تحقیقات و فناوری و برخی از روسای دانشگاه های بزرگ کشور برگزار شد.
دکتر غلامی؛ وزیر علوم تحقیقات و فناوری، ضمن تبریک سال نو و آرزوی سالی پربرکت و توأم با سلامتی برای استادان گرانقدر و خانواده دانشگاهیان و ملت شریف ایران و قدردانی از اجابت دعوت از سوی اساتید گرانقدر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور اظهار امیدواری کرد، این حسن توجه و نگاه مثبت به مجموعه آموزش عالی کشور مستمر و مستدام باشد.
وی افزود: وظیفه ما در این شرایط آن است که در راه تحقق اهداف و آرمانهای آموزش عالی کشور تا جایی که مقدورات اجازه میدهد اعم از توان فردی و جمعی و پشتیبانیهایی که دریافت میکنیم، تلاش مضاعف نماییم.
وزیر علوم تصریح کرد: بدون هماندیشی و شنیدن سخنان و دریافت نظرات صاحبان اندیشه و تجربه این راه را نمیتوان با خوبی و دقت به پیش برد؛ لذا در طول دوره اجرای برنامههای پیشرو و در ابتدای سال جدید باید از نظرات صاحبنظران و پیشکسوتان حوزه آموزش و تحقیقات بهرهمند شویم.
وی اظهار امیدواری کرد، چگونگی اجرای این نشست و تعهدی که بر اجرای نظرات داریم، موجب شود که بتوانیم در آینده توجه استادان را به چنین نشستهایی معطوف نماییم؛ چرا که اظهار نظرهای مفید آنها به پیشبرد برنامه ها و اهداف در حوزه اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمک شایانی خواهد کرد.
دکتر غلامی خاطرنشان کرد: آموزش عالی کشور امروزه در شرایط خاصی قرار دارد و نیاز به برنامهریزی و اجرای برنامههای مهمی دارد تا در این برهه زمانی حساس بتوانیم از دستاوردهای آموزش عالی حراست کرده و جهت حرکت خود را به گونهای تنظیم و پیش ببریم تا در روزها و سالهای آینده علاوه بر حفظ دستاوردهای باارزشی که تاکنون آموزش عالی کشور داشته، روند حرکت را همچنان رو به جلو و در جهت انجام وظایف خطیر ملی و بینالمللی دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور حفظ کنیم.
وی همچنین به آغاز طرح ساماندهی آموزش عالی در کشور اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی با افت تعداد جمعیت داوطلبان ورود به دانشگاهها، شاهد خالی شدن و حتی تخلیه کامل برخی مراکز آموزشی پراکنده در کشور بخصوص در شهرستانهای کوچک در اقصی نقاط کشور بوده و هستیم و در برنامههای آتی باید به این امر توجه و دقت بیشتری شود.
به گفته وزیر علوم، در سالهای گذشته به لحاظ بروندادهای پژوهشی در حوزه مستندات علمی، مقالات، نشریات و کتب، دستاوردهای خوبی داشتهایم و رشد علمی بر مبنای شاخصهای مربوط به بروندادهای پژوهشی امیدوارکننده و موجب افتخار آموزش عالی کشور در حوزههای ملی، منطقهای و بینالمللی بوده است.
وی با بیان اینکه “نقدی بر ما وارد بوده و عنایت خاص و هماندیشی بیشتری را طلب میکند و آن، حضور دانشگاهها و مراکز پژوهشی در حل مسائل و مشکلات مبتلابه جامعه کنونی کشور است”، افزود: چالشهایی از جمله مسائل اجتماعی، محیط زیست، اشتغال، عدم توانایی دانشآموختگان دانشگاهی در کارآفرینی و توسعه کسب و کار، مقولههایی است که اندیشههای پژوهشمحور و نتایج پژوهشهای کاربردی و حضور اندیشمندان دانشگاهی، میتواند بر رفع معضلات و همچنین رونق این حوزه ها بیش از گذشته تأثیرگذار باشد.
دکتر غلامی افزود: در شرایط فعلی علاوه بر اینکه در ساختار آموزش عالی گرفتار مباحثی هستیم که نیاز به چارهاندیشی و برنامهریزی دقیق دارد، در مقابلِ مجموعه اجرایی و کل جامعه مورد سئوالهایی قرار گرفتهایم. در این بین، در حوزه آموزش عالی نیز در سالهای اخیر برنامههایی در راستای مأموریتهای ذاتی و آرمانهای آموزش عالی در حال اجراست که نیاز به تقویت و سرعت بخشیدن دارد.
وزیر علوم اظهار امیدواری کرد؛ این نشست علاوه بر نشستهای نخبگان علمی، در سطح دانشگاههای مناطق مختلف نیز در شرایط خاص شکل گیرد تا مجموعه اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور را بتوانیم در پشتیبانی فکری از برنامههای پیش روی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و انجام وظایفی که در این برهه تاریخی دارد، مشارکت داده و انسجام و اتحادی سراسری را در مجموعه آموزش عالی برای یک حرکت قوی، تأثیرگذار، ماندگار، هماهنگ و همافزایی ایجاد نماییم.
دکتر مسعود برومند؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: جایگاهی که هم اکنون در آموزش عالی داریم نتیجه تلاش هایی است که از بدو تاسیس دارالفنون تاکنون انجام شده است ولی باید با حفظ دستاوردهای کنونی به سمت دانشگاه ایدهآل حرکت کنیم.
وی افزود: در حال حاضر آزمایشگاهها و زیرساخت های تحقیقاتی خوبی داریم و با اینکه حدود یک درصد جمعیت دنیا را داریم ۱.۹ درصد (یک و نه دهم) مقالات معتبر و سه درصد مقالات برتر دنیا را منتشر می کنیم.
دکتر برومند گفت: نخستین گام برای ایجاد نظام نوآوری، ایجاد فرآیند نوآوری است که طی آن، دانش کسب شده، زنجیره کامل تبدیل ایده به یک محصول و فناوری را طی کند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: این معاونت دو هدف اساسی برای خود تعریف کرده است که شامل توسعه علم و فناوری به منظور ایجاد نظام توسعه پایدار در ایران و مشارکت نظام علمی در حل چالش ها و مشکلات کشور است.
وی در تشریح برنامه های اجرایی برای ایجاد نوآوری در کشور گفت: اولین گام در این زمینه، تشکیل تیم های کاری پژوهشی کوچک به سرپرستی اساتید برجسته است و مهارت آموزشی به دانشجویان، بازنگری در ساختار اجرایی و تجهیزات آزمایشگاهی و تشکیل سازمانهای پیشرو گام های بعدی در این فرایند به شمار می روند.