پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:50:35 - سه شنبه 17 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با بیان این‌که رویکرد امسال باید توسعه کیفی ایده‌های ثبت‌شده در مراکز رشد فناوری باشد، گفت: با حمایت و فراهم‌سازی بسترها توسط دولت و فضاسازی ایده‌ها…

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از ایسنا:دکتر علی افروز  منطقه خوزستان، با بیان این‌که نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه توسعه دیده شده است، اظهار کرد: دانشگاه می‌تواند به‌عنوان پایگاهی برای تحقق این شرکت‌ها نقشی عمده در اقتصاد مقاومتی داشته باشد، به صورتی‌که مراکز رشد بسترهایی را برای فارغ‌التحصیلان جویای کار ایجاد و ایده‌هایی را طراحی می‌کنند.

وی افزود: برای پیاده‌سازی این ایده‌ها نیاز است که دولت حمایت‌های لازم را فراهم و هزینه‌های لازم را تقبل کند؛ اگر این بسترها فراهم شوند شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند مصداق بارز بیانات رهبر انقلاب در نامگذاری امسال به‌عنوان “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” باشند. باید به این ایده‌ها فضا داده شود؛ با توجه به اقدامات از پیش انجام‌شده و سرمایه‌گذاری دولت، عملی‌شدن فضاسازی برای ایده‌ها مصداق بارز اقدام و عمل در شعار امسال است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با اشاره به این‌که نسل سوم دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های کارآفرین هستند، گفت: دانشگاه باید خود را در برابر فارغ‌التحصیلان خود مسئول بداند. اکنون از جمله راهکارها برای تحقق شعار امسال این است که دولت و بخش‌های متناسب با موضوعات ایده‌های ثبت‌شده در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری،‌ مانند صنایع، نیروگاه‌ها، شرکت‌های آب و برق منطقه‌ای، حوزه‌های بهداشت، غذا و دارو و … با تیم‌هایی با ترکیب عوامل اجرایی دولت در صنعت و کارشناسان خبره دانشگاه‌ها، ایده‌های برتر را حمایت کنند.

افروز تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای ایران شهرک‌های صنعتی وجود دارد که کارخانجات کوچک مستقر در آن‌ها غیرفعال شده‌اند. بخشی از عدم فعالیت این کارخانجات ممکن است به دلیل عدم وجود گردش مالی در آن‌ها یا نداشتن توان رقابت با کالاهای خارجی باشد، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به نوعی این محصولات را به‌روز رسانی کنند یا ارتقاء کیفیت دهند.

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه‌ها به‌تنهایی یا با مشارکت دولت می‌توانند در آن بخشی که نیاز به گردش مالی دارد نقش‌آفرینی کنند و هم در سرمایه‌گذاری و سودآوری ناشی از آن‌ها مشارکت داشته باشند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با بیان این‌که بانک‌های عامل می‌توانند در این خصوص همکاری کنند، گفت: به‌طور مثال بانک کشاورزی می‌تواند در این زمینه با ایده‌های مرتبط با کشاورزی مشارکت کند؛ در همین دانشگاه زمین‌های کشاورزی بسیاری با درجات مختلف کیفی وجود دارد که بانک می‌تواند به صورت مشارکتی در تجهیز این اراضی نقش داشته باشد؛ همچنین بخش‌های صنعتی می‌توانند ایده‌های مرتبط با صنعت در مراکز رشد را حمایت کنند.

افروز با اشاره به وجود آزمایشگاه‌های مجهز و پیشرفته در بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد دزفول، خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند گاهی برون‌سپاری کند و بسیاری از پروژه‌های آزمایشگاهی را که به مراکز بیرون ارجاع داده می‌شوند به دانشگاه واگذار کند.

وی تصریح کرد: شعار امسال، بسیار مطلوب و متناسب و تلاش هرساله مراکز رشد و پارک‌ها تحقق همین شعار است. تا امروز بیشتر رویکردها در جهت کمّی‌بودن و افزایش تعداد شرکت‌های مستقر در مراکز رشد بوده است اما امسال باید به دنبال کیفی‌سازی و حمایت از ایده‌هایی باشیم که می‌توانند به مرحله تجاری‌سازی برسند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با بیان این‌که نباید دچار روزمرگی و شعارزدگی شویم، اظهار کرد: هرچه تعداد این ایده‌ها بیشتر باشد، احتمال استخراج ایده‌های مفید نیز بیشتر خواهد بود اما باید توجه داشت که منابع محدود هستند و باید به جای سرمایه‌گذاری روی تعداد زیادی از ایده‌ها، منابع را به چند ایده مطمئن اختصاص داد تا سوداوری کل مجموعه افزایش یابد.

افروز در پایان گفت: از جمله برنامه‌های دانشگاه برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در تحقق این رویکرد تقویت ارتباط مؤثر بین دانشگاه‌های شمال خوزستان است تا تجهیزات این دانشگاه‌ها به معنای واقعی در اختیار نیروهای جوان قرار گیرد و به اشتراک گذاشته شود؛ همچنین امسال برگزاری مسابقات فن‌بازار در شهرهای شمال خوزستان و کارگاه‌های آموزشی برای شرکت‌های مستقر در مراکز رشد مانند کارگاه‌های تجاری‌سازی ایده، فنون مذاکره و روش‌های بازاریابی در برنامه قرار دارد.

انتهای پیام/س

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi