به گزارش “دانشجوآزاد”
زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری
ستاره اسکندری در پاسخ به اینکه چرا مدتی است هم در حوزه سینما هم تئاتر و تلویزیون کم کار شده است، بیان کرد: برای هرکدام از این سه رشته دلایل مختلفی دارم که باید هرکدام از آنها را جداگانه توضیح دهم. در ادامه این مطلب زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری را از زبان خودش خواهیم شنید.
ستاره اسکندری درباره دلایل حضور کمرنگش در سینما، تلویزیون و تئاتر توضیح داد و از کمتوجهی مسئولان به حذف بازیگرانی که روزگاری سریالهای پرطرفدار و باکیفیت با حضور آنها پخش میشد، گله کرد.
درباره تئاتر باید بگویم که سختگیری بیشتری در انتخاب نقش دارم که کارنامه کاریام نیز این مساله را به خوبی نشان میدهد.
کارنامه من در تئاتر نشان میدهد هیچگاه به کمیت توجه نداشتهام و با توجه به اینکه تعریف تئاتر نسبت به سینما و تلویزیون متفاوت است به همین دلیل سعی کردهام در این حوزه گزیده کار باشم.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشغول تمرین برای تئاتر “سعادت لرزان مردمان تیره روز” به کارگردانی محسن علیخانی هستم؛ تئاتری که ۱۵ سال پیش نیز در آن بازی کردم. باید بگویم از اینکه بار دیگر فضا در تئاتر برای من مناسب شده بسیار خرسندم ولی از اینکه نمیتوانم در تلویزیون کار کنم ناراحت هستم.
بازیگر فیلم سینمایی “نزدیکتر” توضیح داد: نقش من در این تئاتر از آن نقشهایی است که خیلی آن را دوست دارم و از طرف دیگر آشنایی با علیرضا نادری در مقام یک نمایشنامهنویس باعث میشود نگاه انسان به زندگی تغییر کند.
“سعادت لرزان مردمان تیره روز” به کارگردانی محسن علیخانی از آن نمایشهایی است که حرفی برای گفتن دارد. بازخوانی و بازتولید اینکار اگر بتواند دل ۲۰ نفر را بلرزاند، توانسته رسالت خود را انجام دهد.
علاقه من به حضور در این نمایش تنها به دلیل بار نوستالژیک آن نیست، بلکه نوع نگاه این نمایش نسبت به سالهای گذشته بسیار تغییر کرده که این خود قابل توجه است.
نقشهایی که به من پیشنهاد نشد
اسکندری با اشاره به حضور خود در سینما بیان کرد: در سینما فیلمهای بسیاری هستند که دوست داشتم در آن حضور داشته باشم اما هرگز بازی در این فیلمها به من پیشنهاد نشد،
به همین دلیل میتوان گفت بخش کمی از حضور کمرنگ من در سینما خودخواسته و بخش اعظم آن به دلیل پیشنهادهای کم بوده است.
البته طی دو سال گذشته پیشنهادهای مختلفی در حوزه سینما و در ژانرهای مختلف به من شده و بخشی از بازیهایی که در سینما داشتهام مانند فیلم “فردا” به کارگردانی مهدی پاکدل و ایمان افشاریان بوده که در گروه سینمایی “هنر و تجربه” اکران شده است.
بازیگر سریال تلویزیونی “فاکتور هشت” توضیح داد: با توجه به پیشنهادهایی که در حوزه سینما به من میشود، فکر میکنم جنس بودن من در هنر هفتم به فضای فیلمهایی از جنس “فردا” نزدیکتر است.
نمیتوانم مانند برخی از همکارانم بگویم که در سینما پیشنهادهای زیادی به من شده اما به دلیل ضعف در فیلمنامه آن را نپذیرفتم بلکه واقعیت این است که من جایی در آن بخش سینما نداشتم
و زمانی که میخواستم در این هنر گام بگذارم سیاستهای سینما به سمت دیگری چرخید که چندان جایی برای ستاره اسکندری وجود نداشت.
اسکندری گفت: من راه دیگری جز تکیه به تخصص بازیگری بلد نیستم و دوست هم ندارم که بلد باشم، اگر هم جایی حضور داشتم صرفا برای تخصص بازیگری بوده و هیچگاه از رابطه برای حضور در پروژهای استفاده نکردهام.
وی ادامه داد: نزدیک به ۳ سال است با تلویزیون همکاری نداشتهام و علت آن کاملا مشخص است. متاسفانه در برخی مقاطع منتقدان دلسوز و خودی را هم برنمیتابند و در چنین شرایطی انتقادها تبدیل به دشمنی میشود.
من هم در چنین شرایطی ترجیح میدهم، همانطور که مدتی از تئاتر فاصله داشتم و طی چند سال اخیر تنها یک بار با علی رفیعی روی صحنه تئاتر رفتم، از تلویزیون نیز فاصله بگیرم.
وی با گلایه از مدیران تلویزیون بیان کرد: متاسفانه در این مدت هیچگاه از من پرسیده نشده که چرا در تلویزیون حضور ندارم، این درحالی است که به عنوان یک بازیگر در موفقیت برخی از سریالهایی که در گذشته پخش میشد سهیم بودم.
این سالها خیلی راحت یاد گرفتهایم که از کنار هم رد شویم و این برای من عجیب است که یک هنرمند از عرصه تلویزیون و سینما میرود و هیچکس از آنها نمیپرسد که چرا رفتهاند.
بازیگر سریال “تعبیر وارونه یک رویا” ادامه داد: متاسفانه اهالی رسانه و مدیران تلویزیونی نیز چندان در این مورد پیگیری نمیکنند. به خاطر دارم رضا رشید پور یک بار در برنامه “مثلث شیشهای” از من پرسید که شما از سکوی پرتاب سریال “نرگس” میتوانستید برای ورود به سینما استفاده کنید،
چرا این کار را نکردید و چرا در سینما موفق نبودید و بعد من گفتم من یک بازیگر هستم و باید به من پیشنهاد شود، این سوال را باید از تهیهکنندگان و کارگردانان بپرسید که چرا بازیگرانی مانند من در سینما حضور ندارند.
ستاره اسکندری: کسی از هنرمندان نمیپرسد کجا هستید
وی تاکید کرد: البته طی سالهای اخیر دوباره سیستم بازیگری بر سینما حاکم شده و من از حضور بسیاری از دوستان بازیگر به عنوان متخصصان بازیگری در سینما بسیار خوشحال هستم، اما در بخشی از نبودنها این بازیگر نیست که مقصر است.
بازیگر فیلم سینمایی “قصه پریا” به کارگردانی فریدون جیرانی ادامه داد: سالها در سینما صحبت این بود که این صنعت باید پیشرفت کند، اما این پیشرفت به چه قیمتی است؟
به هر حال من دورهای را در زندگی خود دیدهام که صنعت سینما سرجای خود بود و اندیشه سالاری و متخصص سالاری در سینما حاکم بود.
در این سالها که شامل اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بود، ما به عنوان مخاطبان سینما و تئاتر میرفتیم تا کار کارگردانانی مانند بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، رخشان بنی اعتماد را ببینیم.
چه اتفاقی افتاد که معنی چرخه اقتصادی در سینمای ایران تغییر کرد و بعدها شرایط به گونهای شد که هدفها برای مردم متفاوت شد و سیاستها به سمت دیگری رفت.
تفاوتی میان سینمای تجاری و هنری نیست
وی توضیح داد: ما یک سینمای تجاری و یک سینمای هنری داریم، اما اتفاق بد در ۱۵ سال گذشته این بود که هیچ تفکیکی بین سینمای تجاری و دیگر انواع سینما در کشور وجود نداشت
و ما هرگز نتوانستیم بگوییم یک فیلم تجاری است یا هنری و چرا کارگردانانی که ما به اندیشه آن اتکا میکردیم امروز به سمت تولید فیلمهای تجاری میروند. در چنین شرایطی تعداد بسیاری از متخصصها در حوزه سینما و تلویزیون ریزش کردند. بازیگر سریال “شوق پرواز” بیان کرد:
در چنین شرایطی وقتی فشار زیاد شد کارگردانانی مانند ناصر تقوایی خانه نشین شدند و این یک اتفاق دردناک در سینمای ایران است.
اسکندری در پایان گفت: در تلویزیون این گزیده کاری کمتر بوده است. هرچند تلویزیون به عنوان یک رسانه عامه پسندتر تعریف شده است، اما من به عنوان یک بازیگر تمام تلاش خود را کردهام تا هرگز در این رسانه کلیشه نشوم.
این خطری است که بسیاری از همکاران من در تلویزیون را تهدید کرده است و برخی از آنها نیز دچار این کلیشه شدهاند، به گونهای که در همه سریالها حضور داشتهاند و این حضور باعث یکسان دیده شدن آنها شده است.
به همین دلیل کارنامه کاری من در تلویزیون یک کارنامه متنوعی است و از مثبتترین نقشها تا منفیترین نقشها مانند معتاد و الکلی را بازی کردهام و همیشه سعی کردهام تا سطح سلیقه مردم در حوزه بازیگری را ارتقا دهم.