پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:48:53 - دوشنبه 27 دی 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
راهکار محققان کشور در افزایش بهره‌وری سوخت موتور دیزل با نانوذرات
به گزارش”دانشجوآزاد” به نقل از ایسنا؛ موتورهای دیزل، متداول‌ترین موتورهای احتراق داخلی هستند که به طور گسترده در بخش‌های مختلف کشاورزی، حمل‌ونقل و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موتورها به دلیل ماهیت مخلوط‌ دیزل-هوا و بهره‌وری خوب سوخت نسبت به موتورهای بنزینی، حجم کمتری از مونوکسیدکربن (CO)، هیدروکربن‌ها (HC) و دی‌اکسیدکربن (CO2) تولید می‌کنند. […]

به گزارش”دانشجوآزاد” به نقل از ایسنا؛ موتورهای دیزل، متداول‌ترین موتورهای احتراق داخلی هستند که به طور گسترده در بخش‌های مختلف کشاورزی، حمل‌ونقل و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موتورها به دلیل ماهیت مخلوط‌ دیزل-هوا و بهره‌وری خوب سوخت نسبت به موتورهای بنزینی، حجم کمتری از مونوکسیدکربن (CO)، هیدروکربن‌ها (HC) و دی‌اکسیدکربن (CO2) تولید می‌کنند.

با این حال می‌توان با افزودن مواد مناسب به سوخت آنها، به مزیت‌های دیگری همچون صرفه‌جویی در مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی ناشی از موتورهای دیزلی دست یافت. متداول‌ترین افزودنی‌های مورد استفاده برای سوخت دیزل، افزودنی‌های بهبود دهنده‌ عدد ستان است.

محمدصالح سمیع عادل، دانش‌آموخته دانشگاه آزاد واحد شهرضا و مجری طرح، مطالعاتی را در این زمینه اجرایی کردند. این محقق در این تحقیق تلاش کرده است تا شاخص‌های کیفیت سوخت دیزل شامل شاخص ستان، فراریت، نقطه‌ اشتعال، نقطه‌ ریزش، چگالی و ویسکوزیته را به وسیله‌ افزودنی‌های بهبود دهنده‌ عدد ستان از جمله نانو افزودنی‌ها (نانو اکسید سریم) بهبود دهند.

وی با اشاره به اهمیت افزایش عدد ستان در سوخت‌های دیزلی با تاکید بر اینکه پالایشگاه اصفهان و سایر پالایشگاه‌های کشور از مشکل پایین بودن عدد ستان محصول سوخت دیزل و مشکلات ناشی از آن رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: در واقع افزایش عدد ستان باعث زود روشن شدن موتور و سهولت راه‌اندازی موتور خصوصا در هوای سرد می‌شود، ضمن آنکه صرفه جویی در مصرف سوخت، افزایش عمر موتور، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، کاهش سر و صدای موتور و نیز کاهش آلاینده‌های خروجی را در پی دارد.

سمیع عادل در ادامه افزود: در این پژوهش اثر سه نوع افزودنی مختلف اکسیژن‌دار (ایزوبوتانول و دی متیل اتر)، نیتروژن‌دار (نیترومتان و ۲-اتیل هگزیل نیترات) و نانوذرات اکسید فلزی (نانواکسید سریم) در غلظت‌های مختلف، بر بهبود عدد ستان سوخت دیزل، مورد مطالعه قرار گرفت.

این محقق یادآور شد: بر اساس نتایج به دست آمده، نانوذرات اکسید سریم در ترکیب با سوخت دیزل، به صورت کاتالیزور دهنده اکسیژن عمل می‌کند که اکسیژن را برای اکسیداسیون مونوکسید کربن فراهم کرده و آن را برای کاهش اکسیدهای نیتروژن جذب می‌کند.

به گفته وی، انرژی فعال‌سازی اکسید سریم، به صورت سوزاندن رسوب‌های کربن در سیلندر موتور در دمای دیواره عمل می‌کند و از رسوب گذاری ترکیبات غیر قطبی بر روی دیواره سیلندر جلوگیری کرده که این امر منجر به کاهش قابل توجه در انتشار دوده و هیدروکربن می‌شود.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این نانوذرات صدای انفجار را کاهش داده و بهبود کیفیت سوخت و افزایش کارایی و توان موتورهای دیزلی را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به بهبود خواص احتراقی و کاهش آلاینده‌های ناشی از سوخت در جهت رفع نگرانی‌های زیست‌محیطی، استفاده از نتایج این پژوهش می‌تواند از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد.

این طرح در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد محمد صالح سمیع عادل به راهنمایی دکتر الهام عامری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا و با همکاری پالایشگاه اصفهان صورت گرفته است. این پایان‌نامه در ستاد توسعه فناوری نانو تحت عنوان پایان‌نامه‌ مورد نیاز صنعت به تأیید رسیده است.

انتهای پیام

Comments are closed.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi