پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:26:26 - پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشگاه جامع علمی کاربردی به سازمانی هوشمند تبدیل می‌شود
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: سازمان دانشگاه جامع قبل از پایان سال ۹۴ به سازمانی هوشمند تبدیل خواهد شد.

به گزارش  “دانشجو آزاد “به نقل از ایسنا ، علی عبدالله‌زاده با حضور در مراسم گرامیداشت مدرسان مراکز علمی کاربردی شهرستان اراک که با حضور بیش از ۸۰۰ مدرس مراکز آموزش علمی کاربردی این شهرستان در مجتمع ستارگان اراک برگزار شد، مدرسان را موتور محرک پیش برنده دانشگاه جامع دانست و افزود: استاد مطهری که سالروز شهادتش بهانه‌ای برای گرامیداشت مقام معلم است، همواره در مسیر اسلام حرکت کرد و امام راحل وی را حاصل عمر خود توصیف کرد.

وی که حامل پیام تبریک رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور برای مدرسان علمی کاربردی استان بود، با تاکید براینکه با شناخت اندیشه شهید دکتر مطهری می‌توان درخت انقلاب را مثمر نگاه داشت، به ویژگی‌هایی اشاره کرد که دانشگاه جامع علمی کاربردی از مدرسان خود انتظار دارد و افزود: این دانشگاه به عنوان یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی کشور دارای ویژگی‌های خاصی است که یکی از آنها نوع مدرسان آن است.

عبدالله‌زاده با بیان اینکه از مدرسان خود انتظاراتی داریم که با گذشت ۲۲ سال از عمر این دانشگاه در حال تحقق هستند، اضافه کرد: مدرس علمی کاربردی باید راهنمایی ماهر برای دانشجویان بوده و دانشجویان را به سمت فتح مرزهای مهارت رهبری کند.

وی بر لزوم تغییر فرهنگ مدرک‌گرایی به مهارت‌گرایی تاکید کرد و گفت: یکی از رسالت‌های همگی ما به عنوان اجزای یک پیکر واحد، تغییر مدرک‌گرایی به مهارت‌گرایی است چراکه این کشور نیازمند انسان‌های توانمند است.

عبدالله‌زاده همچنین با اشاره به نگاه ویژه این دانشگاه به مبحث فرهنگ افزود: مدرسان با هر تخصصی مرجع اسنادی دانشجویان هستند و هیچ عاملی به اندازه مدرس نمی‌تواند پیام‌های فرهنگی را به دانشجویان منتقل کند.

وی در ادامه به معرفی کمی و کیفی دانشگاه جامع پرداخت و گفت: اساسنامه این دانشگاه ۲۲ ساله همچنان محوری‌ترین سند دانشگاه جامع است و تمام آنچه ایران ۱۴۰۴ را تعریف می‌کند به عنوان مأموریت ما در این سند ذکر شده است.

عبدالله‌زاده رویکردهای این دانشگاه در سال جاری را تحول‌گرا عنوان کرد و افزود: این رویکردها برای رسیدن به اهداف مکتوب در اساسنامه برنامه‌ریزی شده‌اند و اساسی‌ترین آنها ترویج فرهنگ مهارت‌آفرینی است.

وی با تاکید بر لزوم تلاش تمامی دست‌اندرکاران دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای تولید برند علمی کاربردی گفت: اگر فرهنگ مهارت‌آفرینی ترویج شود نیازی برای تلاش در جهت جلب و جذب دانشجو نخواهد بود.

عبدالله‌زاده با تاکید بر توجه به انجام ماموریت‌های فرهنگی این دانشگاه در کنار ماموریت‌های آموزشی و پژوهشی به عنوان دیگر رویکرد دانشگاه جامع، به فعالیت ۱۰۵۸ مرکز علمی کاربردی کشور اشاره کرد و گفت: گستردگی این دانشگاه به گستردگی ایران است.

وی از قرار گرفتن حاکمیت فناوری اطلاعات در دستور کار این دانشگاه خبر داد و افزود: در گستره وسیع دانشگاه جامع امکان ارائه درست خدمات وجود ندارد مگر اینکه بستر استفاده از فناوری اطلاعات را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان دانشگاه جامع قبل از پایان سال ۹۴ به سازمانی هوشمند تبدیل خواهد شد، از آغاز فرایند رتبه‌بندی مراکز علمی کاربردی توسط دفتر نظارت و ارزیابی این دانشگاه نیز خبر داد و افزود: این رتبه‌بندی با رویکرد تشویقی انجام می‌شود و تمامی مراکز پس از پیاده‌سازی نظام رتبه‌بندی خبرهای خوشی خواهند شنید.

عبدالله‌زاده در ادامه از ایجاد نمایه‌ای همه جانبه با ضمانت اجرایی و اهرم‌های تشویقی برای مراکز آموزشی نیز خبر داد و گفت: خبر خوب بعدی کاهش محدودیت‌های پذیرش در پذیرش مهرماه این دانشگاه تا سقف ۹ رشته برای تمامی مراکز آموزشی است .

وی شرایط اضافه شدن رشته‌های جدید در مراکز را تخصصی بودن رشته‌ها و توجیه‌پذیر بودن تکرارپذیری آنها عنوان کرد.

عبدالله‌زاده در ادامه با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی براساس اساسنامه، مامور به رفع نیازهای آموزشی دستگاه‌های اجرایی اعم از دولتی و خصوصی است، افزود: این نیازسنجی نیازمند فرآیندی مهندسی شده بوده و از اولویت‌های راهبردی دانشگاه جامع علمی و کاربردی است.

وی از رونمایی سند تحول راهبردی این دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مطالعات این سند از سال ۹۳ انجام شده تا سندی همه جانبه برای این دانشگاه تدوین شود و سرمنشاء اثربخشی این سند پویا مدرسین و اساتید این دانشگاه هستند.

عبدالله‌زاده موفقیت سند همه‌جانبه دانشگاه جامع را مبتنی بر انجام درست فرایند نیازسنجی عنوان کرد و افزود: سعی می‌شود نیازسنجی براساس مزیت‌های منطقه‌ای و استانی و با توجه به داده‌های آمایش شده کشور در راستای گسترش دانشگاه جامع صورت بگیرد و اساتید و مدرسان در اجرای فرایند نیازسنجی نقشی تاثیرگذار دارند.

وی با بیان اینکه آینده دانشگاه جامع به سمت تک‌پودمان‌های تجمیع‌شونده است گفت: امید است دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاهی در مسیر توسعه همه‌جانبه ایران باشد.

به گزارش ایسنا، ذوالانواری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت آموزش در قرآن کریم و تاکیداتی که در این خصوص در قرآن و روایات صورت گرفته است، معلمی را شغل انبیا و خداوند دانست و افزود: خداوند متعال اولین و بزرگترین آموزگار بشر است و خود این نکته را در قرآن کریم تذکر داده است.

وی به تبیین ویژگی‌های معلم پرداخت و افزود: براساس آموزه‌های اسلامی تواضع در مقابل متعلمین، شجاعت در اقرار به نادانسته‌ها، ساده‌گویی و احترام کردن، از ویژگی‌های بسیار مهم یک معلم است.

ذوالانواری کار معلم را انسان‌سازی عنوان کرد و افزود: معلمین باید مهارت‌های روز مورد نیاز جامعه را آموخته و به دیگران آموزش دهند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم ۸۳۰ نفر از مدرسان مراکز علمی کاربردی شهرستان اراک تقدیر شدند و هفت نفر از مدرسان برتر این دانشگاه نیز هدایایی را از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور دریافت کردند.

براساس این گزارش، مراسم تجلیل از مدرسان مراکز علمی کاربردی شهرستان‌های خمین، محلات و ساوه به صورت جداگانه در این شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi