پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:28:29 - سه شنبه 25 اسفند 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشجویانی که یک‌ضرب، ارشد و دکتری قبول می‌شوند +آئین‌نامه
پیوسته و ناپیوسته؛ قیدی است که معمولا بعد از قبولی در دانشگاه، بعد از اعلام مقطع تحصیلی می‌آید و احتمالا باز هم فقط جدیدالورودها هستند که معنی آن را نمی‌دانند! مثلا “کارشناسی پیوسته” یا “کارشناسی ارشد ناپیوسته”.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از  «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پیوسته به معنی یکپارچه خواندن از ابتدای تحصیل است در حالی که ناپیوسته یعنی مدرک قبلی متعلق به مجموعه آموزشی، دانشگاه دیگر یا همان دانشگاه محل تحصیل است اما برای قبولی در مقطع تحصیلی بعدی دوباره دانشجو کنکور داده است.

شاید خیلی‌ها ندانند که بعضی از دانشگاهها هستند که در مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته یا دکتری پیوسته دانشجو می‌پذیرند؛ مثلا دانشگاه امام صادق(ع) فقط دانشجویان را در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته پذیرش می‌کند و دانشجویان بعد از شرکت در کنکور سراسری کارشناسی، یک‌ضرب در مقطع کارشناسی ارشد قبول می‌شوند و ۶ سال درس می‌خوانند.

دکتری پیوسته نیز ساز و کاری شبیه به این دارد؛ یعنی دانشجویان بعد از کسب مدرک کارشناسی و شرکت در آزمون سراسری ارشد، یک ضرب برای دکتری قبول می‌شوند و با احتساب دو سال ارشد، حداقل شش سال درس می‌خوانند تا دکتری بگیرند.

شبیه این سیستم آموزشی شاید برای دهه شصتی‌ها بیشتر آشنا باشد؛ دانش‌آموزانی که جزو تیزهوشان بودند معمولا در مقطع ابتدایی یک یا دو سال تحصیلی را به صورت جهشی در تابستان می‌خواندند و به مقطع بالاتر می‌رفتند.

کارشناسی ارشد پیوسته در برخی از دانشگاهها معمول است؛ قانون شاگرد اولی که بدون کنکور در همان دانشگاه خود مشغول به تحصیل در مقطع ارشد می‌شد نیز برگی از همین حکایت است. برای دکتری پیوسته اما شرایط فرق می‌کند.

دکتری پیوسته صرفا برای تیزهوشان یا استعدادهای درخشان است که اخیرا قرار است دوباره به مرحله اجرا بیاید.

مجتبی شریعتی نیاسر به تازگی گفته است: معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به ابلاغ آیین نامه دکتری پیوسته به دانشگاه ها گفت: این آیین نامه با درخواست دانشگاه ها برای دانشجویان استعداد درخشان اجرا می شود.

براساس این آیین نامه دانشجویان استعدادهای درخشان می توانند از دوره کارشناسی به صورت مستقیم وارد مرحله دکتری شوند.

گفتنی است این آیین نامه فقط برای دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه‌ها اجرا می‌شود و باید رشته‌های تحصیلی دانشجویان در مقطع کارشناسی با مقطع دکتری هم راستا و در یک جهت باشد.

محمد فرهادی وزیر علوم نیز پیش از این اعلام کرده بود اجرای آیین‌نامه دکتری پیوسته در دانشگاه‌ها بیشتر مربوط به رشته‌های علوم پایه است تا دانشجویان تشویق شوند و در این رشته ها که بسیار مورد نیاز کشور است اقدام به ادامه تحصیل دهند.

برای اطلاع از کم و کیف پذیرش در دوره دکتری پیوسته دانشجویان متقاضی باید به آئین نامه مراجعه و آن را مطالعه کنند. (از اینجـــــــا دریافت کنید)

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi