به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایسنا:دکتر علی یوسفی با اشاره به آئین نامه کرسیهای آزاداندیشی اظهار کرد: هدف اساسی از برگزاری کرسیهای آزاداندیشی ایجاد فرصت قانونی مناسب برای بیان آزادانه و ناصحانه اندیشهها در دانشگاه است.
وی با اشاره به کارکرد کرسیهای آزاداندیشی گفت: با رونق بخشیدن به کرسیهای آزاداندیشی گفتوگوهای فرهنگی و تبادل آرا در دانشگاه منطقیتر شده و تدریجا روحیه حقیقتجویی و نقدپذیری در دانشگاه رشد بیشتری پیدا میکند.
یوسفی بردباری فکری و آزاداندیشی را لازمه تولید علم و نظریهپردازی دانست و تاکید کرد: تنها از طریق تضارب آراء در یک فضای منطقی و اخلاقی اندیشهها بارور میشود و برخلاف آن در محیط فکری بسته و گرفتار جمود نمیتوان انتظار نوآوری و خلاقیت داشت.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی، جریان آزاداندیشی در چارچوب آئیننامه کرسیهای آزاداندیشی را نیازمند حمایت مسئولین دانشگاه، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانست و اظهار کرد: در آئیننامه جدید کرسیهای آزاداندیشی تا حد زیادی فرصت قانونی، امن و عادلانه برای تضارب آراء در اشکال گوناگون تضمین شده است.
یوسفی با بیان اینکه برنامهریزی برای تحقق اهداف کرسیهای آزاداندیشی و نظارت بر حسن اجرای آن در دانشگاه برعهده هیات نظارت بر فعالیتهای تشکلهای اسلامی است، به مصوبه اخیر هیات نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاه فردوسی اشاره کرد و گفت: برگزاری کرسی آزاداندیشی در دانشگاه طبق مصوبات هیات نظارت بر فعالیتهای تشکلهای اسلامی مستلزم رعایت برخی ملاحظات است.
وی ادامه داد: کرسی آزاداندیشی به یکی از سه شکل مناظره، نقد و نظر و پرسش و پاسخ برگزار میشود و برای برگزاری کرسی در هر سه شکل مذکور، حضور مجری کارشناس با ویژگیها و وظایف مصرح در بند پنج از ماده ۶ آئیننامه الزامی است. مطابق بند مذکور مجری کارشناس بایست نسبت به موضوع کرسی احاطه علمی داشته و از توانایی لازم برای مدیریت جلسه برخوردار باشد. همچنین معرفی طرفین مناظره، اعلام ضوابط اخلاقی در ارائه دیدگاهها، رعایت تقسیمبندی عادلانه وقت جلسه و مراقبت از خارج نشدن مباحث از موضوع تعیین شده و ارائه تذکرات لازم در این خصوص از جمله وظایف مجری کارشناس است.
یوسفی تصریح کرد: در برگزاری کرسیهای مناظره اختلاف دیدگاه طرفین در موضوع مناظره الزامی است و متقاضی برگزاری کرسیهای مناظره مکلف است در فرم درخواست فعالیت علاوه بر معرفی مجری کارشناس، طرفین موافق و مخالف موضوع مناظره را مشخص کند. در صورت عدم معرفی مخالف، دبیرخانه هیات موضوع مناظره پیشنهادی را به اطلاع عموم دانشگاهیان رسانده و در صورت اعلام آمادگی سایر دانشگاهیان یا تشکلها به عنوان مخالف، هیات نظارت بعد از بررسیهای لازم به صدور مجوز اقدام میکند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه متقاضی برگزاری کرسیهای مناظره میبایست در فرم درخواست فعالیت مخاطبین برنامه خود را مشخص کند، یادآور شد: تعیین سطح کمی و کیفی مخاطبان (اختصاصی یا عمومی بودن) کرسیهای مناظره برعهده هیات نظارت است.
یوسفی اضافه کرد: کرسیهای مناظره مربوط به مواردی است که درباره موضوعاتی معین، مناقشه و اختلاف دیدگاه وجود دارد و این اختلاف به یک نوع صفبندی میان موافقین و مخالفین موضوع انجامیده است مانند اختلاف دیدگاههای سیاسی و مذهبی در میان دانشجویان.
وی با اشاره به دیگر اشکال کرسیها عنوان کرد: کرسیهای نقد و نظر و پرسش و پاسخ دارای مخاطب خاص بوده و براساس فراخوان یا دعوت برگزارکننده درجلسه شرکت میکنند. لازم است در تبلیغات مربوط نیز به مخاطبین اختصاصی کرسیهای مذکور اشاره شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی افزود: کرسیهای نقد و نظر مربوط به مواردی است که نظریه یا اثر معینی از قبل وجود داشته باشد و توسط ناقد متخصص و مطلع مورد بررسی و نقد قرار گیرد. از جمله مصادیق کرسی نقد و نظر، نقد آراء و نظریات، نقد کتاب، نقد فیلم، نقد عملکرد، نقد سیاست و امثال آن است.
وی تاکید کرد: کرسیهای پرسش و پاسخ نیز مربوط به مواردی است که درباره یک موضوع مهم سوالات یا شبهاتی وجود داشته باشد و از طریق پرسش و پاسخ با افراد مطلع و متخصص در موضوع رفع ابهام شود. از جمله مصادیق کرسی پرسش و پاسخ، پرسش و پاسخ در موضوعات مهم دینی، سیاسی، اخلاقی، حقوقی، عملکردی و امثال آن است.
یوسفی با اشاره به تبصره اول و دوم ماده هفت آئیننامه کرسیها، انعکاس مطالب کرسیها در نشریات و رسانههای عمومی را تابع قوانین مطبوعات کشور دانست و گفت: لکن هیات نظارت در موارد خاص میتواند انعکاس مفاد و محتوای کرسیها در نشریات و رسانههای رسمی کشور را ممنوع کند. ازاینرو متقاضی برگزاری کرسی باید در فرم درخواست فعالیت قصد انتشار یا عدمانتشار مطالب کرسی را از قبل مشخص کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی همه دانشگاهیان به ویژه فعالان فکری و فرهنگی دانشگاه را به مشارکت گسترده در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و رونق بخشیدن به تضارب افکار و اندیشهها در دانشگاه دعوت کرد.
انتهای پیام/س