به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا:وحید احمدی روز یکشنبه در مراسم نکوداشت پژوهشگران برتر دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: در حال حاضر تقاضا برای ورود به دوره های دکتری به میزان قابل توجهی افزایش یافته که با سرمایه گذاری روی دوره های کارشناسی به منظور جهت دهی به دانشجویان برای روی آوردن به نوآوری، می توان میزان زیاد تقاضا برای ورود به دوره های دکتری را کاهش داد.
احمدی اظهار کرد: تاکید ما در وزارت علوم بر ارتقای کیفیت است؛ در حال حاضر کشور ما در منطقه رتبه اول را داراست و حتی از ترکیه در همه زمینه ها جلوتر است اما با این حال لازم است کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های ما ارتقا یابد.
وی افزود: به همین منظور برنامه هایی در وزارت علوم در حال اجراست که از جمله آن می توان به ایجاد فرصت مطالعاتی برای اساتید اشاره کرد؛ براساس این فرصت مطالعاتی اساتید به جای این که به خارج از کشور سفر کنند می توانند وارد بخش صنعت کشور شوند و این فرصت مطالعاتی را در داخل صنعت بگذرانند و در پایان یک سفر به خارج از کشور داشته باشند.
وی افزود: همچنین بورسیه ها را کاهش داده ایم و بخشی از اعتبارات آن را به فرصت های مطالعاتی دوره های ۹ ماهه دکتری اختصاص داده ایم.
وی افزود: همچنین بحث دانشگاه های معین را مطرح کرده ایم که براساس آن صنایع مختلف مانند برق و آب منطقه ای برای توسعه فعالیت های خود ملزم شده اند که با یک دانشگاه معین قرارداد ببندند.
احمدی اظهار کرد: براین اساس بیش از هزار و ۵۰۰ طرح بین وزارت دفاع و دانشگاه ها هم اکنون در حال اجراست و برخی از دانشگاه های کشور نیز با وزارت کشاورزی قراردادهایی در این زمینه منعقد کرده اند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به وضعیت نیروی انسانی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از لحاظ وضعیت نیروی انسانی دانشگاهی (فارغ التحصیل یا تربیت شده دانشگاه) رتبه چهارم و پنجم را در دنیا داریم که رتبه خوبی است و نشاندهنده ظرفیت بالای کشور ما است.
وی توضیح داد: کشور ما با جمعیت ۷۸ میلیون نفر دارای ۴٫۸ میلیون دانشجو است این در حالی است که کشوری مانند ژاپن با ۱۲۰ میلیون جمعیت تنها ۲٫۷ میلیون دانشجو دارد.
احمدی اظهار کرد: این آمار به این معناست که ما حجم زیادی جوان مستعد داریم که می توانیم روی آنها برنامه ریزی کنیم. همچنین اگر برای این تعداد جوان مستعد برنامه ریزی نشود می تواند در آینده برای کشور به دلایلی مانند اشتغال مشکل آفرین باشد و یا اینکه کشور با مهاجرت یا مشکلات دیگری در رابطه با آنها مواجه شود.
وی افزود: به طور کلی رویکرد وزارت علوم این است که فضای کاری دانشگاه ها را به منظور ایجاد محیطی خلاق احیا کند، نظام آموزشی کارآمدتر شود و همچنین توسعه پژوهش و فناوری مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی اظهار کرد: از نظر تعداد مقالات، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، تولید مقاله و حضور در مجامع علمی در منطقه از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار هستیم که این نشاندهنده توانمندی دانشگاه های ما است.
به گفته احمدی، طبق اعلام اسکوپوس ایران در منطقه رتبه اول را در این زمینه داراست، در بین کشورهای غیرمتعهد (۵۲ کشور) بعد از هند قرار دارد و در کل دنیا رتبه ۱۶ را داراست.
وی با بیان این که تعداد ۹۰۰ مرکز پژوهشی در ایران وجود دارد که یک سوم آنها متعلق به بخش خصوصی است، افزود: این آمارها نشاندهنده جهت گیری مناسب ما است و اینکه در افقی نزدیک بسیاری از چالش های پیش رو برطرف خواهد شد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در بخش ارتباط بین المللی نیز وضعیت بهبود یافته است به طوری که تقاضاهای زیادی از کشورهای مختلف دنیا مانند اتریش، کانادا، فرانسه و ایتالیا برای برقراری ارتباطات دانشگاهی ارائه شده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به برخی از آمارهای منتشر شده در رابطه با ثروت و منابع کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: بر اساس این اعلام ، از ۶۶ کشور ثروتمند که حدود ۸۰ درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند ثروت مربوط به منابع نامشهود آنها به طور متوسط ۸۰ درصد است.
وی افزود: همچنین براساس این اعلام، منابع فیزیکی و طبیعی این کشورها نیز به ترتیب ۱۶ و ۳ درصد است این در حالی است که ۴۲ کشوری که تنها یک درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند میانگین منابع نامشهود آنها ۵۰ درصد ثروت آنها را تشکیل می دهد.
احمدی اظهار کرد: بر این اساس ثروت ایران از بخش منابع طبیعی ۵۴ درصد و از بخش نامشهود ۱۲ درصد است که این نشان می دهد که از نرم بین المللی آمار ما پایین تر است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: رتبه ایران در جهان در بخش ثروت طبیعی هفت، ثروت فیزیکی ۲۷ در ثروت نامشهود ۶۳ و به طور کلی ۳۶ است.
وی توضیح داد: منابع ثروتی جهان به سه دسته منابع طبیعی شامل منابع نفتی، طلا، مراتع منابع فیزیکی شامل راه ها، زیرساخت ها و کارخانه ها و منابع نامشهود شامل منابع انسانی که می توانند مالکیت های فکری ایجاد کنند و توانمندی های نوآوری و خلاقیت تقسیم می شود.
وی افزود: در دنیای امروز دسته بندی که برای کشورهای پیشرفته و غنی و کشورهای توسعه نیافته و فقیر صورت می گیرد عمدتا بر مبنای ثروت های نامشهود آنها و توسعه یافتگی و دستاوردهای علمی آنهاست.
مراسم نکوداشت پژوهشگران برتر دانشگاه خوارزمی بعدازظهر امروز با معرفی ۱۵ پژوهشگر برتر و چهار پژوهشگر برگزیده در محل این دانشگاه برگزار شد.
انتهای پیام/س