وی ادامه داد: جنبه دوم استفاده از کالاهای داخلی، مربوط به کیفیت آنهاست و شما زمانی می توانید در یک سیستم موفق باشید که خلاقیت و نوآوری در آن وجود داشته باشد بنابراین روی آوردن به محصول داخلی، وقتی رایج خواهد شد که کیفیت محصولات داخلی قابل قبول باشد.
فتوحی در عین حال تصریح کرد: انتظار نداریم کیفیت کالاهای داخلی همسطح محصولات درجه یک خارجی باشد ولی باید روند رو به رشد داشته باشد و در اینصورت، مردم به استفاده از محصولات داخلی تشویق خواهند شد.
وی از دانشگاه ها به عنوان مغز متفکر جامعه یاد کرد و گفت: دانشگاه ها در سال های گذشته از طریق ارتباط با صنایع مختلف، موجب ایجاد نوآوری در محصولات کارخانجات و صنایع شده اند و در زمینه رشد کیفیت محصولات داخلی نقش داشته اند.
فتوحی، ایجاد مدرسه اشتغال توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف را یکی از اقدامات این دانشگاه در زمینه شناسایی، پرورش و هدایت استعدادهای جوان ذکر کرد و گفت: این مدرسه، دانشجویان را گردهم می آورد و به آنها در پروراندن ایده هایشان کمک می کند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: علاوه بر این، هرسال یک مسابقه نوآوری در دانشگاه داریم که افراد مختلف می توانند طرح های نوآورانه خود را در مسابقه شرکت دهند و نهایتا به طرح های منتخب کمک می شود تا طرح هایی را که زمینه تبدیل به محصول دارد، با مراکزی که حاضر به سرمایه گذاری هستند مرتبط کنند و نهایتا ایده های نوآورانه به محصولات کاربردی تبدیل شود.
به گفته فتوحی، در شرایط ایجاد شده، دانشجو بعد از فارغ التحصیلی، یک آینده شغلی برای خود متصور است که می تواند از طریق به محصول رساندن ایده های خود به رفع نیازهای جامعه کمک کند.