




به گزارش دانشجو آزاد: کرسی علمیترویجی با موضوع “انتظار فرج کارکرد کرایانه از دیدگاه آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) “روز دوشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۴ به ریاست حجتالاسلاموالمسلمین حسن عسکری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و با ارائه دکتر اکرم باغخانی عضو هیئتعلمی بخش معارف اسلامی دانشکده حقوق و الهیات برگزار شد.
دکتر اکرم باغخانی عضو هیئتعلمی بخش معارف اسلامی دانشکده حقوق و الهیات ضمن خیرمقدم به اعضای جلسه و ناقدان در خصوص انتظار فرج افزود: انتظار تحققیافتن آرمانهای بزرگی همچون عدالتخواهی، اصلاحطلبی و ظلمستیزی است که بر اساس اندیشهٔ حضرت آیتالله خامنهای ماهیت این چنین انتظاری، قبولنکردن وضع جاهلانه موجود و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب است.
دکتر باغخانی با اشاره به شیوه توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش اسنادی و کتابخانههای در پی پاسخ به این سؤال است که آیا انتظار از منظر رهبری دارای مفهومی ذهنی و متواری است یا واقعیتی خارجی و مشکک که باتوجهبه ذومراتب بودن، کارکردها و آثار ویژه خود را دارد تصریح کرد: بر اساس نظام فکری ایشان، انتظار فرج، حقیقتی تشکیکی و ذومراتب است که رسیدن به اعلی مرتبه آن بدون تحقق مراتب قبلی امری محال است.
وی افزود: امید به آینده، خودسازی متعهدانه و ظهور محاسن اخلاق و دگرسازی در جامعه منتظر، عدمپذیرش نظامهای فاسد و عدم تحمل ظلم و ستم مستکبرین دنیا و نجات مستضعفین عالم با تشکیل حکومت دینی در راستای حاکمیت قرآن و اسلام و در نهایت برافراشته شدن پرچم توحید و عدل به رهبری حضرت بقیه الله الاعظم عجلالله تعالی فرجه از جمله مراتب کارکردگرایانهٔ انتظار در منظومه فکری آیتالله خامنهای است.
ارائهدهنده کرسی علمیترویجی خاطرنشان کرد: یکی از ارزشمندترین و جامعترین تفکراتی که از جنبههای مختلف به تبیین صحیح انتظار فرج با رویکرد مراحل مختلف و کارکردگرایی آن پرداخته است، دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای مدظلهالعالی است که از مجموع بیانات ایشان در باب انتظار فرج میتوان به این رسید که انتظار فرج دارای مراتبی تشکیکی است که فرد و جامعهٔ منتظر بنا به حد توان و ظرفیت خویش بایستی در راستای نیل و وصول به این مراتب همت گمارد.
وی اظهارداشت: از پایینترین مرتبهٔ انتظار که ایجاد انگیزه و امید در شخص منتظر هست که خود بسیار ارزشمند بوده و مقام معظم رهبری بارها به اهمیت انگیزه و روح امیدواری در جامعه و بهخصوص جوانان تکیه داشتهاند و از جمله در بیانیه گام دوم انقلاب با تأکید زیاد به آن توصیه نمودهاند، تا گامها و مراتب بعدی از جمله خودسازی و دگرسازی، مبارزه با ظلم و باطل و راضی نبودن به وضع موجود در عرصه جهانی، برقراری حکومت نمونه، الگو و زمینهساز که با انقلاب اسلامی ایران به جهانیان ارائه شد تا آخرین مرحله که حکومت عدل منجی موعود است که هریک از این مراحل انسان را به سعی و مجاهدت در مسیر ظهور فرامیخواند و کارکردهایی را برای فرد و جامعه ایجاد میکند.
عضو هیئتعلمی دانشکده حقوق و الهیات تصریح کرد: بر خلاف آن چه که در تصور غالبی منتظران وجود دارد که انتظار را تنها در نگاه به ظهور حضرت ولیعصر ارواحنافداه خلاصه میکنند، معظم له، نه منحصراً، بلکه بالاترین مرتبه را، انتظار تشکیل حکومت عدل جهانی به دستان مبارک و باکفایت آن امام همام میدانند که در سایهٔ آن همهٔ انسانهای مظلوم و به تعبیر قرآن مستضعفان زمین به نجات و عدالت دست مییابند .
بنابراین مرتبه نهایی انتظار، ما را بینیاز از مراتب پایینتر نساخته و منتظران بایستی مرحلهبهمرحله در راه تحقق فرج نهایی قدم بردارند و از هیچ کوششی در این راه فروگذار ننمایند که هر یک از این گامها و مراتب، خود فرج و گشایشی است.
در پایان دکتر محمدرضا حاتمی عضو هیئتعلمی بخش معارف اسلامی دانشکده حقوق و الهیات و حجتالاسلاموالمسلمین حسن علیدادی سلیمانی امامجمعه کرمان و عضو هیئتعلمی بخش الهیات دانشگاه بهعنوان ناقدان، این کرسی را مورد نقد و بررسی قرار داد