به گزارش “دانشجو آزاد” سیدمحسن میرباقری در جمع مسئولان دفاتر فرهنگ اسلامی و مدیران هم اندیشی و اساتید واحدهای استان کرمان که در کارگاه آموزشی با موضوع «عوالم پس از مرگ» شرکت نموده بودند انسان امروز را در معرض آزمون الهی دانست.
میرباقری با اشاره به آیه «کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ ثُمَّ یُمیتُکُمْ ثُمَّ یُحْییکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» چگونه شما به خدا کفر میورزید در حالی که شما قبلاً میّت بودید، خداوند شما را زنده کرد، سپس شما را میمیراند و مجدّداً شما را زنده میکند و نهایتاً به سوی او بازگردانده میشوید اظهار داشت: پنج نکته به طور مشخّص در این آیهی شریفه قابل طرح است، نکتهی اوّل اینکه ما چهار دوران وجودی را باید طی کنیم، یعنی همهی انسانها و این چهار دوران عبارتند از دورانی قبل از دنیا، «کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ» دورهی دوم دورهی دنیا که دورهی حیات ما است، «ثُمَّ یُمیتُکُمْ» دورهی سوم دورهی برزخ ما است، مجدداً میمیریم و به عالم برزخ میرویم، «ثُمَّ یُحْییکُمْ» برای بار دیگری خداوند ما را زنده میکند و در صحنهی قیامت حضور پیدا میکنیم، این دورهی چهارم «ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» سپس به سوی خدا بازگردانده میشوید.
وی افزود: در آیه ۲۸۱ سوره بقره «وَ اتَّقُوا یَوْماً تُرْجَعُونَ فیهِ إِلَی اللَّه »می بینیم که در دورهی چهارم که حیات است در همان دوره ما به محضر خدای تبارک و تعالی ارجاع میشویم و در محضر او از ما پرس و جو و سؤال و جواب میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ما قبل از این دنیا وجود داشتیم و خداوند ما را زنده کرد و به حیات دنیا وارد کرد، دوباره میمیراند میرویم به عالم برزخ، باز در عالم برزخ هستیم امّا میّت هستیم البته عدّهای در عالم برزخ در حال حیات هستند ولی نه همه، اگر همه در حال حیات بودند قرآن کریم با این ابهّت و با این آب و تاب مقتولین فی سبیل الله را جا نداشت طرح کند که نگویید اینها مردهاند، اینها حیّ هستند، پس همه حی نیستند بلکه همه در حال موت هستند در برزخ ولی عدّهای که انبیا، اولیا، مقتولین فی سبیل الله اینها همه در حال حیات خواهند بود، پس «کُنْتُمْ أَمْواتاً» یک دوره، «فَأَحْیاکُمْ» وارد زندگی دنیا شدیم، دورهی دوم، «ثُمَّ یُمیتُکُمْ» خدا دوباره شما را میمیراند میّت میشوید که در سورهی مبارکهی مؤمنون به صراحت این نکته را بیان میکند، همین مسائل را مربوط به خلقت انسان بیان میکند.