پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:22:46 - یکشنبه 13 اسفند 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بازدید دانشجویان از فیلد کاری پروفسور استفان در گندم بریان
دانشجویان و اساتید بخش جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری از فیلد کاری پروفسور استفان در گندم بریان و کلوت شهداد بازدید کردند

به گزارش “دانشجوآزاد” دانشجویان و اساتید بخش جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمان روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۹۶ از فیلد کاری پروفسور استفان در گندم بریان و کلوت شهداد بازدید کرده و کارگاه تخصصی روش برداشت داده از وضعیت دما، رطوبت، فشار و … از جو و خاک و زیر خاک را در شرایط بیابانی آموزش دیدند.

پس از این بازدید، دانشجویان و اساتید به اتفاق دکتر استفان و راهنمای تخصصی دوم (تسهیلگر محترم منابع طبیعی)، از دو برنامه تحت پوشش پروژه بین المللی ”ترسیب کربن” (پرکژه مشترک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و UNDP) در دو روستای ده سیف و علی آباد مظفری حوزه شهداد بازدید داشتند.

در روستای ده سیف (واقع در حدود ۲۵ کیلومتری شمال شهر شهداد) منابع طبیعی استان با مشارکت مردم اقدام به راه اندازی خانه صنایع دستی نمود که علاوه بر افزایش روحیه همکاری خودجوش، توانمندسازی زنان و مردان روستایی در ایجاد حرفه و شغل، کسب درآمدهای خرد و ارتقای بنیه اقتصادی مردم این روستا را نیز به دنبال داشته است. در این کارگاه تعداد زیادی از زنان روستایی کار می کنند و با کمک هم صندوق قرض الحسنه تعاونی کاملا خودجوش و مستقل راه اندازی نمودند که تمامی امور داده و ستاد (حسابداری) توسط خود زنان روستا انجام می شود. جالب توجه است که مسئول حسابداری پیچیده این صندوق خانمی با تحصیلات پنجم ابتدایی است. از همه مهمتر اینکه در این صندوق بازپرداخت وام ها صد در صد انجام می شود و هیچ بدهکاری اقساط از طرف دریافت کنندگان وام وجود ندارد. مسئول این کارگاه اظهار داشت درصد زیادی از زنان روستای ده سیف با پرداخت بخش کوچکی از یارانه ماهانه خود عضو این خانه و صندوق بوده و از تسهیلات آن استفاده می کنند.

مکان دومی که مورد بازدید قرار گرفت، مزرعه درختان گزی است که در حاشیه روستای علی اباد مظفری (واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب شهر شهداد) تحت پوشش پروژه ترسیب کربن و با مشارکت مستقیم خود مردم احداث است. این مزرعه سالانه چندین تن انگبین طبیعی از درخت گز تولید می کند که در صنایع شیرینی سازی و گزسازی از آن استفاده می شود. مردم روستای علی آباد در موقع برداشت با همکاری هم محصول درخت گز را جمع آوری نموده و هر کس به اندازه برداشت، از عواید اقتصادی آن بهره مند می شود. انگبین به استان های یزد و اصفهان صادر می شود.

یاداوری می شود، ترسیب کربن به معنای رسوب دادن کربن موجود در هوا به اندام های گیاهی است. گیاهان و مراتعی که به دست خود مردم توسعه داده می شود. در این فرآیند که از صفر تا ۱۰۰ ان را مردم و با سرمایه خود اداره می کنند، هم کربن موجود در هوا را کاهش می یابد، هم مراتع تحت پوشش منابع طبیعی افزایش می یابد، هم مردم روستا توانمند شده و اشتغال در بین آنها افزایش می یابد و هم اینکه توسعه نواحی روستایی که مد نظر UNDP است اتفاق می افتد و مهمتر از همه آنکه آلودگی هوایی ناشی از ریزگردها و خصوصا CO2 موجود در هوا با کمک مردم دنیا آرام آرام کاهش می یابد. پروژه ترسیب کربن هدف بزرگ کار با مردم را در مناطق خشک و نیمه خشک دنبال می کند که صحنه مشارکتی بسیار فعال و خوبی را در منطقه پایلوت شهداد استان کرمام به دنبال داشته است.
قرار است در سال های پیش رو، این پروژه موفق در بخش های دیگر خشک و نیمه خشک استان نیز اجرا شود. هر ساله در این پروژه، اعتبارات بسیار خوبی از UNDP به مناطق تحت پوشش این آن اختصاص می یابد.
در این دو برنامه ترسیب کربن، آقای استفان نیز نتایج آنها را بسیار خوب ارزیابی نمود و اظهار داشت حتی در برخی کشورهای در حال توسعه دیگری نیز که حضور داشتند و دیدند، این پروژه در نواحی روستایی آنها در حال انجام است و تاکنون ثمراتی خوبی برای مردم و بهبود وضعیت هوای جهان داشته است.
ایشان گفتند تجربیات و نتایج ایران را در این دو پروژه به دست اندرکاران کشورش (آفریقای جنوبی) منتقل خواهد کرد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi