پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

20:25:22 - سه شنبه 24 مهر 1403
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان عنوان کرد؛
انعقاد قرارداد نقشه‌برداری رایگان برای ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی راور/ کشاورزان از فرصت استفاده کنند
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به هزینه بالای تهیه نقشه اراضی اظهار داشت: برای کاهش هزینه‌های صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی، قرارداد نقشه‌برداری رایگان برای بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان راور منعقد شده است.

 به گزارش دانشجو آزاد:  به نقل از روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان، صبح امروز سیدمهدی هاشمی در دیدار با فرماندار و دهیاران شهرستان راور گفت: سند مالکیت به منزله شناسنامه اراضی و املاک است و ضرورت دارد اشخاص نسبت به هویت‌بخشی اراضی خود اقدام کنند.

وی افزود: امروزه بخش عمده گرفتاری افراد که موجب پدید آمدن اختلافات و سوء استفاده فرصت‌طلبان گردیده، ناشی از همین وضعیت و فاقد سند بودن بخشی از اراضی و املاک است و برای حل این معظل، صدور اسناد مالکیت کلیه پهنه‌های سرزمینی در دستور کار سازمان ثبت قرار گرفته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه در مسیر پیشبرد حدنگاری با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم، گفت: با توجه به اینکه در گذشته قولنامه‌های عادی در محاکم دادگستری و ادارات دولتی دارای اعتبار بود، اشخاص ضرورتی برای دریافت سند رسمی مالکیت احساس نمی‌کردند که با تصویب و لازم‌الاجرا شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، به تدریج از این قولنامه‌ها سلب اعتبار می‌شود.

عضو شورای قضایی استان تصریح کرد: به موجب ماده ۱۰ قانون الزام، ظرف یک‌سال از لازم‌الاجرا شدن قانون سامانه ساماندهی اسناد عادی راه‌اندازی می‌شود و از این تاریخ، اشخاص ۲ سال فرصت دارند نسبت به ثبت اسناد قولنامه‌ای و ادعاهای خود در سامانه اقدام و ظرف ۲ سال از ثبت مدارک، نسبت به تنظیم سند انتقال رسمی یا طرح دعاوی قضایی یا تشکیل پرونده جهت صدور سند اقدام نمایند.

وی افزود: پس از گذشت این مواعد و عدم ثبت اسناد قولنامه‌ای در سامانه، هیچ ادعایی در خصوص اراضی دولتی و عمومی و نیز ادعا علیه اشخاص ثالثی که بدون اطلاع از وجود معامله معارض، سند مالکیت حدنگار دریافت کرده‌اند، قابل استماع نیست.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال جاری که جهش تولید نام گرفته است، صدور اسناد اراضی کشاورزی که نقش قابل توجهی در رونق تولیدات کشاورزی دارد، در دستور کار قرار گرفته است و تمام ظرفیت‌ها را پای کار آورده‌ایم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه قسمت عمده هزینه‌های صدور اسناد مالکیت حدنگار مربوط به تهیه و تولید نقشه است، برای کاهش هزینه‌ها در استان کرمان برای بیش از ۱۰۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قرارداد نقشه‌برداری رایگان منعقد شده است که ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار از این قراردادها در محدوده شهرستان راور اجرایی می‌شود.

وی در خاتمه افزود: قراردادهای مزبور علاوه بر نقشه‌برداری، جمع‌آوری مستندات و تشکیل پرونده جهت ارسال به ادارات ثبت اسناد را در بر می‌گیرد و به نوعی یک یارانه غیرمستقیم به کشاورزان است که ضرورت دارد کشاورزان محترم در مدت باقیمانده تا پایان سال، از این یارانه غیرمستقیم استفاده کنند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi