به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا:غلامعلی افروز در مراسم رونمایی از کتاب دست نامه شهاب که در ساختمان شهید بهشتی مرکز ملی استعدادهای درخشان برگزار شد، افزود: هوش، ذاتی است اما خلاقیت آمیزه ای از هوش و خصیصه های ذاتی شخصیتی است.
وی اضافه کرد: خصیصه های والای شخصیتی تبسم، دیدن وضع موجود، احساس اندیشه به وضع مطلوب، احساس تلاش مداری، توکل و افکار مثبت است که به خلاقیت منجر می شود اما آفت آن استرس و افکار منفی و ناامنی است.
افروز گفت: قدرت اصلی جهان در حوزه منابع اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورهایی است که مغزهای هوشمند و خلاق دارند. رهبران فهیم و بصیر و مدیران ارشد، توانا و بلند فکر همواره به دنبال این بستر هستند که زمینه ای در کشور فراهم کنند که محل زندگی هوشمندان و خلاقان باشد.
وی افزود: در پیش دبستانی ها و مدارس غیرانتفاعی ذهن دانش آموزان را با مطالب بیهوده از جمله ساز، رقص و زبان های مختلف پرمی کنند که هیچ کدام به کار دانش آموز آینده ساز نمی خورد.
کارشناس علوم روانشناسی افزود: شناسایی و هدایت صاحبان استعدادهای درخشان اهمیت زیادی دارد و تفکیک یا تلفیق آنها مهم نیست بلکه مهم هدایت و رهبری آنهاست.
افروز گفت: پیوند سازمان استعدادهای درخشان با بنیاد ملی نخبگان باید عمیق تر شود و بنیاد به این سازمان به عنوان نهاد سرمایه ای نگاه کند.
وی با اشاره به اینکه سازمان پرورش استعدادهای درخشان باید از سازمان سنجش مهمتر تلقی شود، افزود: اضطراب و استرس آفت خلاقیت دانش آموزان است. هم اکنون برخی از دانش آموزان تیزهوش دچار ناامنی روانی و اضطراب هستند و این موضوع باعث قربانی شدن خلاقیت آنها می شود.
استاد دانشگاه گفت: بسیاری از والدین نمره گرا هستند و همین امر باعث شده تا دانش آموز وقتی به دوره دبیرستان می رسد فقط دغدغه کنکور و راهیابی به دانشگاه را داشته باشد.
افروز با اشاره به اینکه کنکور آموزش های دوره متوسطه و بچه های دبیرستانی را از نبوغ واقعی آنان تخلیه کرده است، اظهار کرد: در کجای دنیا این همه کلاس کنکور وجود دارد.
وی اضطراب، نمره گرایی و فشار خانواده ها را مانعی برسر راه خلاقیت دانش آموزان و رشد استعداد آنان برشمرد.
در این مراسم معاون علمی رییس جمهوری و تعدادی از معاونین وزیر آموزش و پرورش نیز حضور داشتند.
انتهای پیام/س