پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

14:29:12 - شنبه 16 فروردین 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تخت‌روانچی: انتظار داریم گروه ۱+۵ به تعهدات خود براساس توافق ژنو عمل کند
معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه گفت: نباید در مورد آنچه در ژنو مورد توافق گرفت، بحث و مذاکره کرد؛ ایران آماده است به تعهدات خود دقیقاً براساس توافق ژنو عمل کند و انتظار داریم گروه ۱+۵ نیز به همین صورت اقدام کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم؛ مجید تخت‌روانچی معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ گفت که تلاش بسیار زیادی برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ صورت گرفته است.

معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه ایران درباره دور بعدی مذاکرات هسته‌ای و احتمال دستیابی به یک توافق جامع در مدت زمان پیشِ‌رو گفت: به‌عنوان دیپلمات، همه ما باید خوش‌بین باشیم.

تخت‌روانچی افزود: به هر صورت، موضوعاتی وجود دارد که پرداختن به آنها به‌ویژه موارد مرتبط با مذاکرات نهایی چندان آسان نیست. اما ما بیشترین تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و این دقیقاً کاری است که انجام می‌دهیم.

وی گفت: برداشتی که از گروه ۱+۵ داریم، این است که آنها نیز خواهان برون‌رفت از این معضل و مشکل هستند و ما همگی بیشترین میزان تلاش را به کار بسته‌ایم.

تخت‌روانچی با بیان این‌که پیش‌بینی دقیق نتیجه و سرنوشت مذاکرات هسته‌ای کار آسانی نیست، در عین حال تأکید کرد که تا رسیدن موعد تعیین شده برای توافق در ۲۰ ژوئیه [۲۹ تیر ماه]، همگان باید تمامی تلاش خود را به کار بندند.

139301161724319872468033

خبرنگار فرانس۲۴ در مصاحبه با تخت‌روانچی گفت که برای گروه ۱+۵، یک توافق معنی‌دار شامل محدود شدن سانتریفیوژها است، اما ایران رسماً اعلام کرده است که فعالیت سانتریفیوژها برای غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.

معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه ایران دراین‌باره گفت: چیزی که اهمیت دارد، پایبند بودن به توافق حاصل‌شده در ماه نوامبر در ژنو است و این پایبندی یک ضرورت است.

تخت‌روانچی افزود: نباید در مورد آنچه در ژنو مورد توافق گرفت، بحث و مذاکره کرد. ایران آماده است به تعهدات خود دقیقاً براساس توافق ژنو عمل کند و انتظار داریم گروه ۱+۵ نیز به همین صورت اقدام کند.

تخت‌روانچی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فرانس۲۴ درباره تصمیم “هانس فیشر” رییس جمهوری اتریش برای سفر به ایران و هدف احتمالی او از این سفر، گفت: این یک دیدار دوجانبه است و امیدواریم براساس برنامه ریزی انجام‌شده، محقق شود.

وی افزود: دیدارهای ما با گروه ۱+۵ در پایتخت اتریش صورت می‌گیرد، زیرا وین همچون ژنو و نیویورک یکی از مقرهای سازمان ملل است و بر این اساس سفر رییس جمهوری اتریش هیچ ارتباط مستقیمی با مذاکرات هسته‌ای ندارد.

خبرنگار فرانس۲۴ همچنین درباره احتمال سفر “لوران فابیوس” وزیر خارجه فرانسه به ایران در پرتو سفر هیئت اقتصادی فرانسوی به ایران به‌رغم لحن تند پاریس در ارتباط با برنامه هسته‌ای تهران پرسید که تخت‌روانچی پاسخ داد: “فرانسه به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی یک کشور مهم است و طبعاً دو کشور از گفت‌وگو و تعامل منتفع می‌شوند”.

تخت‌روانچی همچنین همکاری اقتصادی را به‌مثابه یک جاده دوطرفه دانست که در آن هر دو طرف منفعت می‌برند.

وی افزود: امیدواریم که شرکت‌های فرانسوی و دیگر شرکت‌های اروپایی به ایران بیایند و فعالیت تجاری داشته باشند تا از این طریق، دو طرف سود ببرند. تخت‌روانچی ابراز امیدواری کرد که وزیر خارجه فرانسه نیز همچون آن دسته از همتایانش که به ایران سفر کرده‌اند، از تهران دیدار کند.

تخت‌روانچی در مورد مراودات منطقه‌ای ایران نیز گفت که جمهوری اسلامی خواهان بهترین روابط با همسایگان از جمله عربستان است.

وی افزود: نزدیکی زیادی در حوزه‌های تاریخ، فرهنگ و دین بین ایران و عربستان وجود دارد و امیدواریم بهترین روابط را با همسایگان خود از جمله عربستان داشته باشیم.

تخت‌روانچی در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی ایران درباره خروج سوریه از بحران جاری در این کشور، گفت: وضعیت سوریه موجب نگرانی همگان است. کشتار، ویرانی و کاربرد سلاح هسته‌ای مواردی هستند که از سوی همگان محکوم می‌شود. اما نکته این است که ما باید با واقعیت در صحنه (نبرد) روبه‌رو شویم، تروریست‌هایی که نه‌تنها با یکدیگر می‌جنگند بلکه مرتکب جنایات هولناک در داخل سوریه می‌شوند و متأسفانه مورد حمایت تسلیحاتی طرفهای خارجی قرار دارند.

وی افزود: بر این باوریم که در اولین گام و از همه مهمتر باید از رسیدن چنین تسلیحاتی به گروه‌های تروریستی (در سوریه) جلوگیری کرد و سپس از طریق فرآیند تشکیل دولت وحدت ملی، امکان برقراری صلح در سوریه امکان‌پذیر می‌شود.

معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه ایران در ادامه گفت: انتخاب رییس جمهوری در سوریه یک ضرورت است اما مهمترین موضوع این است که نباید به مردم سوریه بگوییم چه فردی را باید انتخاب کنند، تصمیم گیری درباره انتخاب رییس جمهوری به مردم سوریه و نه دیگران مربوط است.

فرانس۲۴ همچنین به انتخاب “حمید ابوطالبی” به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل و امتناع آمریکا از صدور روادید برای وی به‌بهانه مشارکت او در تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد و نظر تخت‌روانچی را درباره هدف واشنگتن از این موضع‌گیری جویا شد.

تخت‌روانچی گفت: ما با این قبیل سخنان واشنگتن آشنا هستیم. ما در گذشته نیز شاهد اظهارات آمریکایی‌ها درباره برنامه هسته‌ای بوده‌ایم و با لفاظی‌های آنها علیه ایران و ایرانیان آشنا هستیم. وی افزود: هم اکنون باید صبر کرد و دید که چه وضعیتی برای انتصاب سفیر ما در سازمان ملل پیش خواهد آمد.

انتهای پیام/*

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi