پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:10:06 - چهارشنبه 23 فروردین 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حاشیه‌های سخنرانی باقری در دانشگاه شاهد؛
هدیه ویژه دانشجویان به رئیس‌جمهوری که بتن راکتور اراک را بریزد +تصاویر
این تفکر سهم گیری بنای کار دولت یازدهم در سیاست خارجه قرار گرفت و توفق به دست آمد که کار راحتی هم هست. با اختلاف مبنایی نمی توان کنار آمد. شهید بهشتی گفته بود اختلاف ما با بنی صدر مبنایی است و کنار آمدنی نیست. چیزی که در این دولت جا افتاده این است که کسی که دنبال حق هست تندرو است و سهم خواهی عقلانیت است.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛علی باقری، معاون سابق سعیل جلیلی در شورای عالی امنیت ملی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت سابق، با حضور در دانشگاه شاهد، ناگفته‌های زیادی درباره برجام و توافق هسته ای را عنوان کرد.

اظهارات باقری که در برنامه بسیج دانشجویی تحت عنوان «صنعت بتنی بدون روتوش» سخنرانی کرد را در ادامه می‌خوانید.

در این مراسم اما بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد از تندیس جالبی با حضور باقری رونمایی کرد. تندیسی از قلم و چکش برای شکستن بتن راکتور آب سنگین اراک و راه اندازی مجدد صنعت هسته‌ای.

در این برنامه باقری و حجت الاسلام اصغر هاودی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه شاهد از هدیه ویژه بسیج دانشجویی دانشگاه به رییس جمهور آینده رونمایی کردند. این تندیس ویژه هسته ای با عنوان چکش و قلم طلایی برای شکستن بتن ریخته شده درون رآکتور اراک است .

باقری گفت: نمی توانیم منکر واقعیت بشویم. اختلاف ما سلیقه ای نیست. اختلاف از کجا شروع شد؟ ما فعالیت های هسته ای مان را در چهارچوب قانون شروع کردیم. در سال ۸۱ مناففقین در واشنگتن گفتند ایران فعالیت هسته ای غیرقانونی انجام می دهد. بخاطر همین از آژانس به کشور بازرس فرستاده شد برای بازدید. چرا در آن سال تعلیق پذیرفته شد؟

وی با بیان اینکه اروپایی ها دو جمله اساسی دارند اشاره کرد:
۱٫ اگر جمهوری اسلامی میخواهد به سوخت هسته ای در بازار بین المللی دست پیدا کند که بتواند نیروگاه بوشهر و تهران را راه اندازی کند، باید تمامی فعالیت های هسته ای خود را به حالت تعلیق دربیاورد.

۲٫ باتوجه به اینکه تعداد زیادی دانشمند و تکنسین های هسته ای هستند، ما (سه کشور اروپایی) برای آنها در کشور کار ایجاد می کنیم.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: نتیجه این تعلیق پایمال شدن عزت و غرور ملی کشور بود. خود آقای روحانی در کتابشان می نویسد این خلاف عزت ماست.  دلیل صادر شدن اولین قطعنامه این بود که توافق با سه کشور اروپایی شکسته شد.

این دیپلمات عضور شورای عالی امنیت ملی گفت: در عرصه سیاست خارجی دوتفکر وجود دارد: ۱٫ که باید واقیعت های دنیا را بپذیریم، اگر نپذیریم واقعیت خودش را به ما تحمیل می کند و تفکر دیگر اصالت تاریخی، مبنای کاری و تفکر دینی را مبنا قرار می دهد و می گوید ما باید به یک سری دستاورد برسیم که یکی از آنها هسته ای است.

وی تصریح کرد: یک تفکر می گوید حقوق خود را بگیریم، تفکر دیگر می گوید اگر دنبال حقت باشیم کدخدا بلایی سرت میاورد که حتی سهمت از دنیا هم پایمال می شود. پس تدبیر عاقلانه این است که ببینی آنکه زور دارد چه می گوید بروی سهمت را از او بگیری.

باقری یادآور شد: قبل از انقلاب سهم ما این بود که شش میلیون بشکه نفت صادر کنیم و ژاندارم منطقه باشیم. الان سهم ما چیست آقای آمریکا؟ هرچی هست به ما بده ما برویم.

عضو ساب تیم مذاکره کننده هسته ای ابراز عقیده کرد: این تفکر سهم گیری بنای کار دولت یازدهم در سیاست خارجه قرار گرفت و توفق به دست آمد که کار راحتی هم هست. با اختلاف مبنایی نمی توان کنار آمد. شهید بهشتی گفته بود اختلاف ما با بنی صدر مبنایی است و کنار آمدنی نیست. چیزی که در این دولت جا افتاده این است که کسی که دنبال حق هست تندرو است و سهم خواهی عقلانیت است.

وی افزود: در مورد سازو کار حل اختلاف است که باید ظاهرش بی طرف باشد. در برجام چگونه هست؟ بند ۳۶ و ۳۷: اگر ایران قائل به این شد که طرف مقابل ناقض برجام بوده به کمیسونی شکایت می کند که شامل ۸ عضو هست. نمایندگان ۵+۱ و اتحادیه اروپا و ایران!

عضو شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: در بهترین حالت ما و روسیه و چین در برابر ۵ کشور دیگر قرار می گیریم. در همین مورد ISA همین شد حتی روسیه و چین هم طرف ما قرار نگرفتند.

باقری یادآور شد: اگر این کمیسیون جواب ندهد جای دیگر پیگیری می کنیم، نشست وزرای خارجه ۵+۱، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران! این هم همان است. به نتیجه نمیتوانیم برسیم.

علی باقری ادامه داد: بازهم می توانیم به مرجع دیگری شکایت کنیم. شورای امنیت سازمان ملل که ساختارش مشخص است. به محض اینکه ایران شکایت نقض برجام کند و به شورای امنیت برسد در مورد یک قطعنامه رای گیری می کند که برداشته شدن تحریم ها تداوم یابد یا نه، که اگر رای منفی بگیرد لغو تحریم ها ادامه نمی یابد و تحریم ها بر می گردد.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرشن ان کرد: این توافق در چهارچوب نظام تصویب شده است. مقام معظم رهبری خط قرمزها را بیان کردند. بعد توافق هم  شروط اجرای برجام را گفتند. یکی روشن بود توافق بود که شرمن در مورد تحریم ها واژه leave را بکار می برد که هم معنی تعلیق می دهد و هم معنی اتمام. ۳۰۰ مورد از این ها داریم.

وی مورد دوم را اینگونه بیان کرد: بحث تثبیت حقوق هسته ای، در برجام ۱۰۰ حق هسته ای از ما گرفته شد. اول اینکه مجلس حق داشته باشد درباره پروتکل های الحاقی نظر بدهد که اگر این اتفاقات خوب بعد از برجام نیفتاد مجلس بتواند نقض کند.

باقری گفت: برجام به گونه ای تنظیم شده است که این حق را از مجلس بگیرد. در برجام هست که ایران باید پروتوکل های الحاقی را قبول کند تا وقتی که مجلس تصویب کند. اگر تصویب نکند باز برجام تعهد داده که تا موقعی که مجلس تصویب کند اجرایش می کنیم.

این مقام همچنن موارد بعدی را اینگونه برشمرد:

۳٫ زمان لغو تحریم ها باید همزمان اقدامات ما باشد که نشد.
۴٫ تحریم ها باید کاملا لغو شود نه تعلیق نه هیچ چیز دیگر.
۵٫ تحریم ها، مشروط نباید لغو شود
۶٫ همه تحریم ها باید لغو شود. نه هسته ای( فقط اقتصادی، مالی، هسته ای به گفته خود دولت لغو شده). بر اساس برجام برخی از تحریم هایی که در چهار چوب اقتصادی، مالی، هسته ای بوده است لغو نشده. نفوذ راهش باز شده است. حفاظ امنیتی کشور باز شده است.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: امکان از بازدید از اماکن نظامی را دادیم. جاسوس ها را به عنوان کارشناس به ایران راه دادیم و کم کم پس از چند سال گزینه نظامی در دسترس می شود. ایران تنها کشوری است که در یک سند رسمی امریکا تهدید به حمله نظامی هسته ای شده است و در این حال  ما امکان بازدید از نواحی حساس را به امریکا داده ایم. پس از برجام مقام معظم رهبری طی صحبتی سه شرط عمومی دوشرط موردی و سه الزام برای برجام بیان کردند.

عضو شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین تاکیدکرد: یک شرط  عمومی این بود که رئیس جمهور امریکا طی یک نامه رسمی به ایران لغو تحریم ها را اعلام کند و یکی دیگر این بود که تبادل مواد تدریجی باشد نه دفعی. یک از شروط موردی این بود که برای فعالیت در راکتور اراک باید یک قرار داد قطعی و مطمئن انعقاد شود. یکی دیگر از شروط موردی این بود که باید پرونده PMD بسته شود.

باقری یادآور شد: در سال ۸۶ بخشی از اتهاماتی که به ایران نسبت داده می شد را به طور کامل حل کردیم اما الان از ۱۲ مورد اتهامی ۲ اتهام به نفع ایران، ۵ اتهام علیه ایران تصویب شده است و ۵ مورد دیگر بدون ارزیابی است در نتیجه پرونده PMD باز است. الزامات یکی ساز و کار دقیق برای نظارت بر برجام و دیگری طرح میان مدت توسعه هسته ای بوده است.

در ادامه، پرسش و پاسخ دانشجویان با وی را می‌خوانید:

پرسش: به نظر شما مرجع حل اختلافات در برجام چه نهادها و یا کشورهایی باید باشند؟
پاسخ: اولا اینکه باید قبول کنیم که این ساز و کار فعلی ذلت بار است حتی ظاهرش هم منصفانه نیست. زمان جنگ هم مشکل همین بود که در ابتدا آتش بس را قبول نکردیم. زمانی به سراغ شورای امنیت رفتیم که دشمن از کشور خارج شده بود و نه قبل از آن. اما اینجا دشمن از تحریم ها عقب نکشیده است و ما هم به سراغ آنها رفتیم.

پرسش: اگر برجام چیز بدی برای ماست چرا همه دشمنان واقعی ما مثل عربستان با آن مخالف هستند؟
پاسخ: بعد از توافق هسته ای ژنو از اوباما و جان کری همین سوالات را در اجلاسی پرسیدند. پاسخ این بود که اگر ما چیزی از ایران بخواهیم و انها بدهند و آن در فرهنگ ایران قابل پذیرش نباشد، این مسئله به طور کلی غیرقابل اجرا می شود. اوباما گفت که حتی میانه رو ها در ایران نیز قادر نیستند که از مردم بخواهند که هر چه امریکا و اسرائیل بخواهد اجرا کند. ما دیگر دو گزینه نظامی و تحریم را برای نابودی برای هسته ای ایران نداریم. گزینه نظامی در دسترس نیست و علم فیزیک نیز در اختیار دانشجویان در تمام دنیاست. در ایران هم جوانان در این چرخه هسته ای پیش رو هستند. آن چیزی که برای ما مهم است این است که انگیزه جوانان ایرانی را برای کار روی مسئله هسته ای از بین ببریم. جان کری می گفت قبل از توافق دو ساعت وجود داشت. یکی ساعت سرعت رشد هسته ای ایران و دیگری ساعت تاثیر تحریم ها بر ایران.

قبل توافق سرعت اولی بیشتر بود و بعد از آن اولی متوفق شد ولی دومی متوقف نشد.

ما باید نسبت به وقایع روشن گری کنیم و این مسئله صرفا در برجام نیست بلکه بحث اصلی پیرامون مبانی فکری که این اختلاف قبل از انقلاب وجود داشته است. بروید ببنید که در تاریخ انقلاب بین امام خمینی و بعضی از مراجع قم که ورود به حاکمیت را قبول نداشتند یا عنوان می کردند که عملی نیست، اختلاف مبنایی بود. اختلاف امام با بنی صدر و دولت موقت نیز در همین چارچوب و بر اساس اختلاف مبانی فکری بود.

اختلاف با دولت کارگزاران که می گفتند تکنوکرات هستیم و با ارزش ها کاری نداریم، نیز مبنایی بود و تا کنون اختلافاتی که با ولی امر ایجاد می شود این است که ولی امر خواستار ورود دین و حفظ دین در حاکمیت است اما طرف مقابل این چیز ها را درک نمی کند. حضرت اقا مسیر را تبیین فرمودند. قبل از توافق چندین مورد را به عنوان خطوط قرمز بیان کردند.

اینها برای این است که نشان بدهد که تفکر غیرانقلابی نمی تواند امنیت ملی را تامین کند. نمی تواند رفاه جامعه را تامین کند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi