به گزارش “دانشجوآزاد”
خبرنامه دانشجویان ایران: شاید بد نباشد که مدیران محترم آموزش عالی در کشور بدانند، در کنار موانع بزرگ برای زندگی و تحصیل سالم دانشجویان در دانشگاه و فضای سیال جامعه، موانع نامرئی دیگری هم وجود دارد که گاها، اثر بیشتری بر مدیریت تحصیلی دانشجویان میگذارند.
به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همه فکر میکنند که فقط آسیبهای اجتماعی و اخلاقی، موانع اقتصادی یا مثلا مسائل فرهنگی و از این دست مشکلات ممکن است باعث ایجاد خلل در دوران تحصیل یک دانشجو شوند اما غافل از اینکه بلاتکلیفی در برنامه تحصیلی یا تصمیمگیریهای کلان نسبت به ادامه یا انصراف از تحصیلی و حتی تغییر رشته و دانشگاه، سهم به مراتب بیشتری در کاهش سرعت حرکت دانشجویان در مسیر تحصیلی دارد.
یکی از جدیدترین دغدغههایی که دانشجویان زیادی را بلاتکلیف کرده، انتقال رشتههایی است که بین کشمکش وزارت علوم و وزارت بهداشت گیر افتاده اند و اخبار متناقضی که در این باره منتشر میشود، بیشتر از همه برای دانشجویانی دردناک و گیجکننده است که تکلیف روزهای پیش روی خود را نیز نمیدانند.
به عنوان مثال در واضحترین نمونه، رشته روانشناسی بالینی که زیر مجموعه علوم انسانی در وزارت علوم بود، طبق گفته علی فتحی آشتیانی، رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به زیر گروههای رشتهای در وزارت بهداشت منتقل شد.
آشتیانی حدود یک ماه قبل مدعی شده بود که کمیته رسیدگی به رشته های مشترک وزارتخانههای علوم و بهداشت، با انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موافقت کرده است.(اینجــــا)
اما هنوز جوهر حرفهای آشتیانی خشک نشده که محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با ایسنا تاکید کرد که هنوز درخصوص هیچ کدام از رشتههای مشترک تصمیمگیری نهایی حاصل نشده است و اینکه عنوان میشود رشته “روانشناسی بالینی” به وزارت بهداشت منتقل شده است، صحیح نیست. (اینجـــا)
با این حساب الین بلاتکلیفی در ماجرای انتقال رشتهها، سهم دانشجویان است؛ دانشجویانی که برای آینده تحصیلی، شغلی و حتی زندگی شخصی خود، حق برنامه ریزی دارند اما به واسطه اختلاف نظر میان مسئولین اموزش عالی در کشور، مخیر به انتخاب نیستند و باید منتظر بمانند و ببینند که طوفان پر طلاتم اختلاف نظر و سلیقه مدیران آموزشی کشور، قرار است آنها را به کدام سرمنزل برساند؟
طبیعتا خروج رشتههای مختلف از وزارت بهداشت و وزارت علوم، برای مشغول شدن در بازار کار و مراکز مختلف خدمات رسانی یا درمانی و … متفاوت است؛ دانشجویی که زیر مجموعه وزارت بهداشت است، برای آینده شغلی خود برنامه متفاوتی از دانشجویی دارد که زیر مجموعه وزارت علوم است.
حتی ممکن است به واسطه همین جایگاه فعلی، یک دانشجو تصمیم به ادامه تحصیل بگیرد و دانشجوی دیگر، بازار کار مناسبی را در نظر داشته باشد که فعلا نیازی به ادامه تحصیل ندارد.
با این اوصاف، تغیر یکباره و البته کش و قوسهایی که بیشتر به سبک جوابیه و تکذیب میان اظهارات مسئولین محترم رد و بدل میشود، چگونه میتواند زحمات طولانی مدت یک دانشجو برای ادامه تحصیل یا برنامه ریزی برای حضور در بازار کار مورد نظر را خدشهدار نکند!
مسئله از آنجایی بغرنجتر میشود که آشتیانی، رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، با اشاره به بی تدبیری دولت در انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: در زمانی که از گذشته دور تا کنون، در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای پیشرفته بر یکپارچگی نظام آموزشی تاکید می شود و در زمانی که علم جایگاه رفیع و بالایی در نزد فرهیختگان و دانشمندان دارد و در زمانی که رشته های تحصیلی در هر نظام آموزشی دارای تعریف و هدف مشخصی بوده و هریک دارای استقلال و ارزش ویژه ای هستند، یکباره و بدون بررسی ابعاد یک مساله، وزیری که طلایه دار نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تحت تاثیر اطرافیان خود نامه ای به رئیس جمهور نوشته و درخواست انتقال یک رشته از ورات خانه ای به وزارت خانه خود می کند. تا با این کار هم موجب دلخوشی اطرافیان و همقطاران شده و هم موجب دلخوشی جمعی دیگر که منافعشان با حضور متخصصان به تعبیر آنها رقیب، به خطر افتاده، فراهم شود.
فتحی آشتیانی افزود: بدتر از آن متاسفانه رئیس جمهور محترم نیز بدون دستور بررسی ابعاد مساله دستور می دهد این انتقال صورت گیرد ولی وقتی با اعتراض شدید دانشگاه ها، متخصصان، صاحب نظران رور برو می شود به منظور سرپوش گذاشتن بر این اعتراض ها، کمیته ای صوری تشکیل داده و در راس آن فردی را می گمارد که بدون توجه به جنبه های علمی، فنی، وضعیت جهانی، صرفا در راستای منویات ریاست جمهوری و با برگزاری تعدادی جلسات نمایشی حکم انتقال را تایید می کند. (متن کامل صحبتهای تاملبرانگیز آشتیانی را از اینجـــا بخوانید)
ماجرای دستور رئیس جمهور چه بود؟
حوالی تیرماه بود که به دستور رئیسجمهور و بنا بر درخواست قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رشتههای روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، روانشناسی خانواده درمانی، علوم ورزشی، ورزش درمانی و خدمات سلامت بهورزی، دارویاری، سلامت یاری، تغذیه ورزشی، مراقبت از زنان، مراقبت طبی سالمندان، مشاوره ژنتیک، ماساژدرمانی، بهداشت روان، مشاوره ورزشی و کایروپراکتیک از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شد.
محمد نهاوندیان رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاستجمهوری طی نامهای به فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد که « رشتههای مرتبط به سلامت باید در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز باشد.» (جزئیات بیشتر از اینجــــا)
حالا ظاهرا هنوز اختلاف نظرهایی میان مسئولین آموزش عالی وجود دار که این بار هم دانشجویان در حال پرداخت هزینه این اختلاف نظرها هستند؛ نسل آینده که قرار است در مسند همین مسئولین عالی رتبه آموزشی هم قرار بگیرند، آنقدر هزینه داده که در آستانه ورشکستگی است، اگر مسئولین حواسشان باشد!