پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:22:54 - شنبه 13 آذر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی به هیات نظارت بر برجام؛
اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام چه زمانی به وظایف قانونی خود عمل کنند؟
دانشجویان انقلابی بیم آن دارند که حب برجام چشم اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام را بر اقدامات مخرب دولت آمریکا بسته باشد و سبب شود تا با وجود نقض تعهدات مکرر طرف مقابل، ایران همچنان بر این خسارت محض متعهد بماند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛جنبش عدالتخواه دانشجویی با صدور نامه ای به کمیته هیات نظارت برجام خواستار اقدام متقابل ایران در رابطه به تحریم جدید آمریکا شد.

در بخشی از این نامه آمده است: آنچه که جنبش عدالتخواه دانشجویی از شما اعضای هیئت نظارت بر برجام انتظار دارند این است که با صدور بیانیه‌ای رسمی تمدید قانون تحریم ایران (داماتو) به هرصورتی را نقض صریح برجام اعلام نموده و اعلام کنید دولت وظیفه دارد تا در صورت بروز این اتفاق بند ۳ قانون مذکور را اجرایی کند.

متن این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی
جناب آقایان حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، علی‌ لاریجانی، محمدجواد ظریف، حسین دهقان، علی شمخانی، علی‌اکبر صالحی، سعید جلیلی و علی‌اکبر ولایتی و علی شمخانی
اعضای محترم هیئت نظارت بر اجرای برجام
سلام علیکم

همانطور که مطلع هستید طرح تمدید قانون تحریم ایران (داماتو) در کنگره و سنای آمریکا به اکثریت آرا تصویب شد. این طرح تنها یک گام دیگر به قانون شدن فاصله دارد. قانونی شدن مصوبه ی اخیر کنگره ی آمریکا، طبق گفته های محمدجواد ظریف، مسئول ارشد مذاکرات هسته ای، مغایر صریح برجام می باشد.

پرواضح است که در صورت قانون شدن طرح تمدید تحریم ایران، دولت به بند ۳ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام عمل کند و تکالیف مشخص شده در آن را اجرایی کند.

در بند ۳ قانون فوق‌الذکر آمده است: «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم ها یا بازگرداندن تحریم های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می باشد. دولت باید ظرف مدت چهار ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورای عالی امنیت ملی ارائه نماید»

اما باید اطلاع داشته باشید که این تنها باری نیست که شروط تعیین شده از نظام اسلامی نادیده گرفته شده و عملا نقض شده است. تصویب قانون ویزا در آمریکا، برداشت ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا و عدم لغو موثر تحریم‌‌ها در حوزه بانکی و مالی که در گزارش مجلس شورای اسلامی از اجرای برجام منعکس شده است، نمونه‌هایی از نقض شروط ابلاغیه رهبر معظم انقلاب و قانون مصوب مجلس است. نقض شروط و مصوباتی که شوربختانه با انفعال و سکوت هیئت نظارت بر برجام مواجه شده، و موجبات جسور شدن طرف آمریکایی، در نقض بیشتر تعهداتش را فراهم آورده است. نقض عهدهای طرف آمریکایی و عدم واکنش متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران، این سوال را در ذهن مردم و دانشجویان ایجاد کرده که مماشات هیئت نظارت بر برجام با اقدامات مخرب دولت آمریکا تا کجا ادامه خواهد داشت؟ و اعضای آن هیئت چه زمانی قرار است به وظایف قانونی خود عمل کنند؟

دانشجویان انقلابی بیم آن دارند که حب برجام چشم اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام را بر اقدامات مخرب دولت آمریکا بسته باشد و سبب شود تا با وجود نقض تعهدات مکرر طرف مقابل، ایران همچنان بر این خسارت محض متعهد بماند.

آنچه که جنبش عدالتخواه دانشجویی از شما اعضای هیئت نظارت بر برجام انتظار دارند این است که با صدور بیانیه‌ای رسمی تمدید قانون تحریم ایران (داماتو) به هرصورتی را نقض صریح برجام اعلام نموده و اعلام کنید دولت وظیفه دارد تا در صورت بروز این اتفاق بند ۳ قانون مذکور را اجرایی کند.

و من الله توفیق
به امید ظهور عدالت گستر گیتی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi