پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:04:52 - چهارشنبه 26 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی؛
نبرد تکنولوژی در کتاب‌های چاپی و الکترونیک؛ کدام بهترند؟!
گرچه امروزه کتاب های دیجیتال و چاپی هر دو به آسانی در بازار به چشم می خورند اما سوالی که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد آن است که آیا کتاب های دیجیتال نسل کتاب های چاپی را منقرض خواهند کرد؟

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هفته کتاب و کتابخوانی رو به پایان است اما شاید کسی به فکر این نباشد سرانه بیمار مطالعه کشورمان چه درمانی دارد و راهکارهای بهبود سرانه مطالعه در کشور به ویژه نسل جوان چیست؟

یکی از راه‌های افزایش جذابیت مطالعه در کشور که چند سال است مورد توجه قرار گرفته، استفاده از کتاب‌های الکترونیک است.

کتاب‌های الکترونیک به علت قابلیت نمایش در وسایل الکترونیکی روز دنیا، روز به روز محبوبیت بیشتری کسب می‌کنند و سازگاری آنها با پیشرفت تکنولوژی به علاوه ویژگی‌هایی از قبیل حجم و راحتی جابجایی و همچنین قابلیت انتشار سریع و کم هزینه به هر نقطه از جهان، مخاطبان بیشتری را برای استفاده از آن جذب می‌کند.

اما آیا واقعا کتاب‌های الکترونیک از کتاب‌های چاپی بهترند؟
گرچه امروزه کتاب های دیجیتال و چاپی هر دو به آسانی در بازار به چشم می خورند اما سوالی که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد آن است که آیا کتاب های دیجیتال نسل کتاب های چاپی را منقرض خواهند کرد؟

در این زمینه سوال‌های زیادی وجود دارد و به نظر می‌رسد که نگرانی پیرامون کتاب‌های الکترونیکی بسیار زیاد است چرا که برخی همیشه از پیشرفت تکنولوژی هراس داشته‌اند و مایل نیستند حقیقت را باور کنند که کتاب‌های الکترونیکی و چاپی می‌توانند همیشه در کنار هم وجود داشته باشند و کتاب‌های دیجیتال نسل کتاب‌های چاپی را منقرض نخواهند کرد.

اما در مقابل هم بعضی از ویژگی‌های کتب چاپی، همچنان نسبت به منابع الکترونیک برتر است؛ یکی از مهمترین تفاوت‌های کتب چاپی و الکترونیک، سازگاری بیشتر منابع چاپی با چشم است. نگاه کردن طولانی مدت و مداوم به صفحه نمایش وسایل الکترونیک، باعث خستگی چشم و کلافگی می‌شود در حالی انسان می‌تواند ساعت‌ها به صورت ممتد کتاب‌های چاپی را مطالعه کند، بدون اینکه مشکلی به وجود بیاید.

منابع الکترونیکی بدون وجود برق یا منبع انرژی مثل باتری، قابل استفاده نیستند، در حالی که کتاب‌های چاپی را می‌تواند در هر زمان و مکان و با هر شرایطی استفاده کرد.

با این وجود اما پیشرفت تکنولوژی و افزایش محبوبیت منابع الکترونیک از جمله کتاب‌های الکترونیک می‌تواند زمینه بهبودی سرانه مطالعه کتاب در کشور را اکنون طبق منابع رسمی، کمتر از یکساعت در روز اعلام شده است، فراهم کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های میان کتابهای چاپی و الکترونیک، ماندگاری است. اطلاعات دیجیتالی دچار فرسودگی نمی‌شوند اما امکان از بین رفتن لحظه‌ای آنها در برابر ویروس‌ها یا هک رایانه‌ای و دیجیتالی وجود دارد. در حالی که این امکان در کتاب‌های چاپی کاملا برعکس است. منابع چاپی در بلند مدت ممکن است دچار فرسودگی شوند و به مرور از بین بروند اما هیچ احتمالی برای پاک شدن اطلاعات و نوشته‌های موجود در انها به دلایل نارسایی‌های موجود در سیستم‌های رایانه‌ای یا هر چیز وابسته به تکنولوژی وجود ندراد.

با این حال به سبب پیشرفت تکنولوژی است که به مرور اشتیاق ما پس از مدتی نسبت به بسیاری از پدیده ها فروکش می کند. هنگامی که در قرن پانزدهم کتاب های چاپی بوجود آمدند بسیاری از افراد نگران از بین رفتن مطالب دست نویس بودند و همچنین در دهه ۱۹۲۰ با وجود آمدن نسل جدیدی از فیلم ها مردم برای فیلم های بی صدای قدیمی دلتنگ شده بودند. همچنین اتفاقاتی مشابه این موارد به هنگام تبدیل عکاسی آنالوگ به دیجیتال، بوجود آمدن سی دی ها، و همچنین به هنگام تبدیل تلویزیون های سیاه و سفید به نوع رنگی آن ها وجو داشت. هم اکنون نیز این نگرانی ها پیرامون کتاب های الکترونیکی وجود دارد.

اینگونه نگرانی‌ها ادامه خواهند یافت چراکه تکنولوژی به صورت مداوم در حال دگرگونی و پیشرفت است و انسان‌ها از تغییر نفرت دارند. اما تا زمانی که چیزی از دست نرود نمی‌توان به پیشرفت و اختراعات جدید دست یافت.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi