پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:16:16 - چهارشنبه 5 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نقدی بر وزارت پرمدعا
وزارت علوم تحقیقات و فناوری سال گذشته پذیرای ۴۸۴ هیات خارجی از کشورهای فرانسه، ژاپن، ایتالیا، آلمان، سوئیس، اتریش و… بود و تفاهم نامه های بسیاری نیز به امضا رسانید اما در حال حاضر جز جوهری بر روی یک کاغذ هیچ گونه سودی برای دولت تدبیر نداشته است.

به گزارش “دانشجوآزاد” پس از سخنان هفته پیش امام خامنه ای در مورد توقف شتاب علمی کشور و نقد این حرف که بعضی ها ثبات در رتبه علمی کشور را قابل قبول می دانند و به دنبال آن کری خوانی های وزیرعلوم و تحقیقات کشور برای مجلس شورای اسلامی، لازم دانستم نقدی مختصر بر نحوه ی عملکرد سه ساله ایشان داشته باشم.

وزارت آقای فرهادی که در چند سال اخیر به طور کامل مطیع سیاست های کلی دولت تدبیر بوده و بین المللی شدن و غرق شدن درنظام جهانی را در دستور کار خود قرار داده توانسته در داخل کشور نیز کارهای مفیدی انجام دهد که از جمله آنها می توان به سند آمایش آموزش عالی اشاره کرد که پس از شش سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده که البته با توجه به اینکه با اطلاعات ۱۰ سال پیش تهیه شده برای اجرا با مشکلاتی روبروست. از دیگر فعالیت های مهم آقای فرهادی می توان به ابلاغ آیین نامه راه اندازی شرکت های دانش بنیان توسط دانشگاهها اشاره کرد که با اجرای آن در دانشگاه شاهد پیشرفت مناسبی در دانشگاهها خواهیم بود.

اما در راستای سیاست های دولت تدبیر، وزارت علوم تحقیقات و فناوری سال گذشته پذیرای ۴۸۴ هیات خارجی از کشورهای فرانسه، ژاپن، ایتالیا، آلمان، سوئیس، اتریش و… بود و تفاهم نامه های بسیاری نیز به امضا رسانید اما در حال حاضر جز جوهری بر روی یک کاغذ هیچ گونه سودی برای دولت تدبیر نداشته است.

از دیگرفعالیت های وزارت علوم ابلاغیه آیین نامه ارتقای اساتید به دانشگاهها است که در کنار ساعات مفیدی که در مورد ساعات کار در شرکت های دانش بنیان برای آن ها در نظر گرفته شده است می تواند مقدمات افزایش سطح علمی دانشگاهها را فراهم کند.

یکی از مشکلاتی که وزارت تدبیر با آن دست و پنجه نرم می کند بدهی ۱۵۶۰ میلیارد تومانی این وزارت خانه به اشخاص و سازمان ها است. در این مورد تدبیر وزارت تدبیر بر این است تا با خصوصی سازی دانشگاهها این بدهی را جبران کند، در حالیکه خصوصی سازی بیش از این موج اختلاف طبقاتی فاحشی دربین اقشار جامعه را بوجود خواهد آورد. البته با تغییر ساختار تامین مالی دانشگاهها می توان با این مشکل به شیوه مناسب مقابله کرد.

از دیگرتدبیر های وزارت دولت تدبیر می توان به نداشتن برنامه مدون برای کاهش شتاب علمی کشور در چند سال اخیر اشاره کرد، تا باز هم دولت امید بعد از کم کاری فاحش در بحث حقوق های نجومی نشان دهد که از همه توان خود برای عملی شدن سخن امام جامعه استفاده نمی کند.

البته در این متن بنده به دیگر تدابیر آقای فرهادی مانند: ضعف در تولید علمی و بومی حوزه علوم انسانی، سهم ۲ درصدی مقالات علوم انسانی در حالی که ۴۵ درصد دانشجویان در این حوزه در حال تحصیلند و پیگیری نکردن مشکلات دانشجویان بورسیه اشاره کافی نکردم و شما را به تحقیق بیشتر در این موضوع دعوت می کنم.

 

عرب مقدم

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi