پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:58:02 - دوشنبه 19 مهر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در نشست رسانه ای پیرامون جمع آوری قلیان مطرح شد؛
جمع آوری قلیان جزو سیاست های بهداشتی جهت جذب توریست و اشتغال جوانان است
در نشست رسانه ای پیرامون جمع آوری قلیان رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر جمع آوری قلیان جزو سیاست های بهداشتی جهت جذب توریست و اشتغال جوانان دانست و معاون دارو وغذای دانشگاه علوم پزشکی کرمان خواهان اجرای مصوبات یازدهگانه ی استانداری در جهت جمع آوری قلیان شد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از  زنان کویر ، در حال حاضر۱/۴ میلیارد نفر از جمعیت جهان مصرف کننده دخانیات هستند و بیش از حدود ۶ میلیون مرگ ناشی از استعمال دخانیات وجود دارد، بهتر است بدانیم مرگ بیش از ۶۰۰ هزار نفر در سال بدلیل مواجهه با دود دست دوم دخانیات مثل سیگار و قلیان است.

و این رقم متاسفانه پیش بینی شده تا از ۶ میلیون مرگ به میزان ۸ میلیون تا سال ۲۰۳۰  که ۸۰ درصد آن در کشورهای در حال توسعه صورت می گیرد در حالیکه بسیاری از کشور ها توانسته اند این مساله را کنترل کنند.

جالب است بدانیم که نگرش سطحی و ساده انگاری جامعه نسبت به دخانیاتی چون سیگار و قلیان سبب شده تا افراد به عوارض و مشکلات بعد از آن بی توجه باشند در حالیکه قلیان چون جرقه ای است که در خرمن زندگی می افتد و زمینه ساز گرایش به سایر مواد دخانی را فراهم می آورد.

به گزارش ” زنان کویر ” مجتمع رسانه ای کویر در نشستی پیرامون مضرات قلیان و جمع آوری آن در کرمان با حضور دکترسید وحید احمدی طباطبایی معاون دارو وغذای دانشگاه علوم پزشکی و ماه بانو معصوم زاده عضو کمیسیون بهداشت شورای شهر به بررسی و تحلیل آن پرداخت هر چند که بعضی از مسئولین اجرایی از حضور در این نشست امتناع ورزیدند.

پرسش خبرنگار- وضعیت شیوع مصرف دخانیات و علی الخصوص قلیان در کشور  و کرمان چگونه است؟

طباطبایی – طبق آخرین بررسی های انجام شده در سال ۱۳۹۰ حدود ۵/۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال مصرف کننده سیگار بصورت روزانه هستند.اگر بخواهیم افرادی را که سایر مواد دخانی را مصرف می کنند به آن اضافه کنیم ، حدود ۵/۱۲  هستند در واقع چیزی حدود سه درصد از جمعیتمان علاوه بر سیگار چیزهای دیگری نیز به صورت روزانه استفاده می کنند.

بر اساس یک طرح کشوری که توسط وزارت بهداشت انجام شده متاسفانه ۵/۳ درصد از جمعیت اعتیاد به قلیان دارند و روزانه استفاده می کنند که حدود ۷/۴ درصد در مردان و ۳/۲ درصد در زنان است و متاسفانه ظرف دو سال آمار مصرف روزانه قلیان ۵۰ درصد افزایش داشته است و اگر بخواهیم که افرادی را تفریحی قلیان مصرف می کنند حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد به آن اضافه می کنیم.

اگر در نظر بگیریم که ۵۰ میلیون نخ مصرف سیگار داشته باشیم سالانه چیزی حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه ی خواهد داشت و چیزی حدود بیست تا سی هزار میلیارد تومان هزینه ی درمان خواهد بود و اگر برنامه ریزی نداشته باشیم در کشور این اپیدمی دخانیات که متاسفانه در کشورهای ایران، مصر، پاکستان بسیار زیاد است تا ۴۰ سال آینده بیشترین مصرف کنندگان دخانیات این کشورها خواهند بود.

معصوم زاده- طبق آمار کرمان رتبه ی دوم را مصرف قلیان دارد و ۵/۴۲ درصد از دانشجویان حداقل یکبار مصرف قلیان داشته اند.۲۸ درصد پسران و ۱۰ درصد از دختران به مصرف مدام قلیان روی آورده اند این آمار نگران کننده است.

پرسش خبرنگار- آیا الزام قانونی برای اجرای طرح جمع آوری قلیان در کشور وجود دارد؟

معصوم زاده- کنوانسیون کنترل دخانیات مصوب سال ۲۰۰۳ مجمع جهانی بهداشت و مصوب مجلس شورای اسلامی در تیر ماه ۱۳۸۴، قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب سال ۱۳۸۵، آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات سال ۱۳۸۶،  مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات؛ تعهدات کشور در کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۲۰۲۵ نزد سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۱ و سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مصوب شورای عالی سلامت  سال ۱۳۹۴ از جمله الزامات قانونی بوده است که باید اجرا شوند.

طباطبایی-  استان کرمان نیز به تبعیت از قانون و به همراه سایر شهرهای کشور در اجرای این قانون تلاش کرده است تا آنجا که در تاریخ ۸/۴/۹۵ جلسه ای در استانداری کرمان برگزار شده و بدین وسیله مصوبات یازدهگانه ای توسط آقای ذکا اسدی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ابلاغ شده است.

در این سیاست های یازده گانه ، بند اول ممانعت جدی و قطعی عرضه ی قلیان در کلیه ی رستورانها، سفره خانه ها و مراکز عرضه ی قلیان در سطح استان است.

مسئولین اجرایی این مصوبات اصناف، دانشگاه علوم پزشکی، اماکن، میراث فرهنگی، دادستان، صنعت معدن تجارت و فرمانداری بوده اند.

بند دوم ؛ برخورد قانونی با کلیه ی واحدهای چایخانه و قهوه خانه که پس از بخشنامه ی وزیر صنعت معدن تجارت  اقدام به عرضه ی قلیان کرده اند.

در این مصوبات نامی از شورای شهر برده نشده است چرا که شورای شهر یک واحد نظارتی است که تاکنون به نام شورای شهر تمام شده است.

پرسش خبرنگار- از دیدگاه شما چه دلیلی برای جمع آوری قلیان ها وجود دارد  در حالیکه بعضی مخالف این طرح هستند؟

طباطبایی- سلامتی مردم مهمترین دغدغه ی هر پزشکی است طبق تحقیقات انجام شده و در نتایج نمونه برداری از تنباکوهای وارداتی در خردادماه ۹۵ کلیه ی تنباکوهای وارد شده و صادر شده و تولیدات داخلی در غربالگری آروماتیک (بنزن، تولوئن، نفتالن، زایلن، آنتراسن) که مواد سرطان زایی هستند همه نتایج مثبت بوده است.

غربالگری سموم (دیازینون، مالاتیون، پاراتیون، کلرپریفوس)؛ غربالگری وجود قارچ های بیماریزا (آسپرژیلوس، رایزوپوس، آلترناریا)؛ غربالگری وجود باکتری های  بیماریزا و همچنین فلزاتی مانند جیوه، سرب و کادمیم مثبت بودند بنابراین به عنوان یک پزشک نمی توانیم نسبت به سلامت اعضای جامعه بی تفاوت باشیم.

معصوم زاده- از دیدگاه شورای شهر کل شهر دارای ارزش است هویت یک شهر بسته به منابع درآمدی و فرهنگی آن شهر دارد . درآمد زایی عمده شهرها در قرن آینده باید از صنعت توریست باشد بنابراین توریست ها برای شهر دارای اهمیت زیادی است.

همانطور که مالزی و ترکیه خیلی روی این موضوع تحت عنوان توریست های اسلامی و یا حلال کار می کنند و ما در شهر کرمان این توانایی را می بینیم که بتوانیم در این زمینه گام برداریم و بتواند مشکل استغال شهر را به طور عمده برای ما حل بکند پس ارزشمند است تا بتوانیم موانع را از سر پای برداریم.

آنچه که مهم است برای رسیدن به این هدف تدوین یک پیوست الگوی اسلامی برای طرح های شهری مهم است و در این زمینه خلق سیاست های جدید چه بهداشتی و چه شهری را لازم می بینیم و از تمام مسئولین باره خواسته ایم و این بار نیز می خواهیم.

افزایش خطوط هوایی در این زمینه تعریف می شود تا بتواند توریست های بیشتری را به شهر بیاورد و باید موانع از بین برود وقتی که گفته می شود طبق آمار کرمان رتبه ی دوم را مصرف قلیان دارد و ۵/۴۲ درصد از دانشجویان حداقل یکبار مصرف قلیان داشته اند.۲۸ درصد پسران و ۱۰ درصد از دختران به مصرف مدام قلیان روی آورده اند این اتفاق سبب می شود تا مردم سایر شهرها مخالفت کنند تا فرزندانشان در کرمان دانشجو شوند چه برسد به این که توریست جذب کرمان شود.

این که می گوییم مضرات قلیان فقط به استعمال کننده نمی رسد حتی اگر فردی در کنار استعمال کننده رد شود برای او نیز زیان بار خواهد بود بنابراین ما اجازه نداریم حقوق شهروندی را زیر پا بگذاریم و مثلا در پارک مدعی شویم که قلیان کشیدن من ربطی به دیگران ندارد سوال اینجاست سایر افرادی که در کنار شما هستند چه؟

بنابراین مهم است که در نگاه اول در اماکن عمومی برداشته شود؛ قوانین هم اینگونه تعریف کرده اند؛ قانون هشت آئین نامه جامعه کنترل دخانیات اشاره می کند به این که مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و سایر اماکن مندرج در قانون مدیران و متولیان اماکن مربوطه است.باید بدانیم که قوانین مصوبات مجلس هستند و مجلسیان هم از میان مردم هستند بنابراین چیزی نیست که فردی به طور شخصی بگوید من اجازه ی اجرای این قانون را نمی دهم.

پرسش خبرنگار- دلیل افزایش مصرف قلیان را چه می دانید و چرا تاکنون این طرح آنچنان که باید موفق نبوده است؟

طباطبایی- دسترسی آسان از مسائل مهم است متاسفانه قباحت مصرف دخانیات از بین رفته است. دختر بچه به راحتی قلیان می کشد. قلیان مساله ی عادی نیست ولی در جامعه عادی گرفته شده است.تحقیقات نشان می دهد که کسانی که قلیان می کشد احتمال اعتیاد به سایر مواد مخدر چندین برابر افزایش پیدا می کند.

مهم ترین دلیل افزایش استفاده از مواد دخانیات قبح شکنی و عدم توجه والدین به عواقب مصرف قلیان است.هنچار شدن یک ضد ارزش چنین پیامدهایی به دنبال دارد.

جالب است بدانید در کرمان سال ۸۸ چیزی حدود ۴۰ مرکز قلیان عرضه می شد و در حال حاضر ۱۸۷ مرکز رسیده است. آن هم به دلیل داشتن سود بالا برای عرضه کنندگان قلیان است، هزینه ی تنباکو و زغال برای عرضه کنندگان قلیان بسیار پایین است بنابراین خیلی از رستوران داران در مقایسه با غذایی که عرضه می کنند سود را در قلیان می بینند آن هم بدون نظارت بهداشت و درگیریهای جانبی…

طمع قلب اکثر مخالفت ها است، هر جا که مخالفتی وجود دارد بدانید که طمعی پشت پرده است. سازمان جهانی بهداشت هم این گونه دیده که آموزش به تنهایی کافی نیست و همیشه داشتن آگاهی منجر به تغییر رفتار نمی شود بهترین مثال در این زمینه پزشکان سیگاری است.

البته متاسفانه مسائلی پشت پرده است و کسانی در پشت پرده از این شرایط ماهی می گیرند و بهره مند می شوند به واقع مافیایی پشت پرده است که سلامت مردم را تهدید می کند.

معصوم زاده- نکته ی مهم این است که ما نسل دیگری را نیز پیش رو داریم نسل بعد از ما چه خواهد شد.فرض کنید کودکی زیر ۱۴ سال در کنار پدر و مادر به رستوران رفته تا غذا بخورد و در چنین شراطی فردی قلیان می کشد ، چیزهایی که برای فرزند جذابیت دارد مثل قل قل قلیان و دودی که بیرون می آید حس و فرم نشستن و لم دادن قلیان کشیدن می تواند نگرش منفی را در نسل آینده ایجاد کند و تمایل آنها را به مواد مخدر بیشتر کرده و می کند.

اگر عضو خاصی مخالف است و یا ارگانی کم کاری می کند عملا نقض ارگان های نظارتی است، قوانین باید انجام شوند و ما می توانیم با انجامشان به شهری زیبا و سالم برسیم.

در طرح مبارزه با قلیان تصمیم جمعی بر این شد طرح اصلی از مقام ارشد شهر باشد و فرمانداری به عنوان مجری و همه ی ارگانها پشتیبان باشند و انشاءالله آن را پیش خواهیم برد.

پرسش خبرنگار- خانم معصوم زاده در این چند وقت که طرح جمع آوری قلیان مطرح شده است ، صاحبان چایخانه ها و رستوران ها و… آن را طرح مصوب شورای شهر می دانند و شما را در این امر دخیل می پندارند، چه توضیحی دارید؟

بیش از هشت ارگان دور هم نشستند و بر روی پروتکل کشوری مشورت کردند و شورای شهر یک ارگان نظارتی است و قدرت اجرایی ندارد اگر رسانه ای بیان می کند بنا به اجرا و درخواست شورای شهر و یا درخواست دانشگاهها جمع آوری قلیان اتفاق افتاده است صحیح نیست ما قدرت های اجرایی نیستیم بلکه ناظرین بر اجرا هستیم .

آنچه مهم است فرمایش امام علی(ع) است که دو نعمت است که انسان ها ارزش آن را نمی دانند تا زمانی که آن را از دست دهند ، جوانی و تندرستی.

مسئولین موظف هستند تا سلامتی مردم از بین نرود، دانشگاه علوم پزشکی و بنده به عنوان یک پزشک شاید احساس مسئولست بیشتری را احساس می کنیم و مطمئن هستم که اگر پزشک دیگری در شورای شهر بود بازهم با همین قدرت این موضوع را پیگیری می کرد.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi