پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:31:57 - دوشنبه 29 شهریور 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
با شعار شیعه علی بودن نمی شود پاپس کشید و آواز سازش سر داد/ولایت پذیری یعنی شناخت فتنه هرچند به بزرگی جمل باشد
ولایت پذیری یعنی شناخت فتنه، هر چند این فتنه به بزرگی جمل باشد و سران آن به بزرگی و سابقه ی طلحه و زبیر و عایشه، همسر رسول خدا(ص).

به گزارش “دانشجوآزاد” غدیر نامه ای برای نسل غدیریان امروز در سراسر جهان است که قدرت درک و وقت تفکر دارند تا عصاره غدیر را با تمام وجود بچشند ان شاءالله.

معنای غدیر لغت نامه نمی خواهد! غدیر ما از متن قرآن است و قرآن در غدیر معرفی شده است. اسلام پوسته ای دارد و هسته ای، بی شک غدیر هسته ی اسلام است. یعنی اسلام بی غدیر پوسته ای است بی مغزو بی هسته! باظاهری خشک و خالی، جسمی بی جان، جنگ جویی بی سلاح ، گوینده ای جمود و گنگ وخانه ای بی پی و بنیان! غدیر یعنی اختصاص ولایت به محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و یازده امام علیهم السّلام از فرزندانشان.

معرفت به مقام چهارده معصوم علیهم السّلام ، درک معنای غدیر در عمیق ترین گونه ی آن است. غدیر اعتقادی است که ولایت همه‌ی خلایق را به دست «او» می داند غدیر بیعت با ولی است آنچنانکه گوش فرادهی به آنچه مولایت می پسندد.غدیر هر آن چیزی است که از سکوت علی باید نهیب آن را شنید.غدیر درد دل شیعه ازپس دلسوختگی تاریخ و انتخابیست که بر سر آن شیعه می آموزد منتظر بماند.

واقعه غدیر از عظمت و ضرورت ولایت و ریشه ‏ای بودن این مسئله خبر می‏دهد.  غدیر خم منافقان را فلج کرد و مانع اجرای نقشه‏ها و توطئه‏ های شیطانی‏شان شد. آنچه می‏توانست همه نقشه‏ های منافقان را یکجا خنثی و اسلام را در چنان برهه حساسی حفظ کند، تعیین جانشین پیامبر و اعلان رسمی آن بود، چنان که حضرت زهرا(س) در این‏ باره می‏فرمایند: «پیامبر در روز غدیر، عقد ولایت را برای علی علیه السلام محکم کرد».

«غدیر» عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی و واقعه ‏ای به بلندای تاریخ است؛ غدیر ثمره نبوت و میوه رسالت است غدیر تعیین کننده خط‏ مشی مسلمانان تا آخرین روز دنیاست. غدیر دریایى از معارف است غدیر ماجرایی سرنوشت‏ ساز است که «خطبه غدیر» شاخص‏ترین و زنده ‏ترین سند آن است.

ولایت پذیری یعنی شناخت فتنه ای هرچند به بزرگی جمل

ولایت پذیری یعنی: نادیده گرفتن هر کس که در مقابل مولا و ولی امر است، با هر سابقه و جایگاه و ادعا و مرید و هیاهو و تحمل عدالت علی(ع) ولو برادر و یا نزدیکترین افراد به او باشی. ولایت پذیری یعنی: شناخت فتنه، هر چند این فتنه به بزرگی جمل باشد و سران آن به بزرگی و سابقه ی طلحه و زبیر و عایشه، همسر رسول خدا(ص). ولایت پذیری یعنی درک شرایط علی(ع) درامان دادن به عایشه و فهم دلیل حفظ حرمت همسر پیامبر(ص) توسط علی(ع) ،حتی پس از ارتکاب فتنه ی بزرگ جمل. ولایت پذیری یعنی: تشخیص قرآن ناطق از قرآن های بر سر نیزه. یعنی برگشتن مالک با دستور علی(ع) از نزدیکی خیمه ی معاویه و ناتمام گذاشتن کار، بدون چون و چرا.

با شعار شیعه علی بودن نمی شود پاپس کشید و آواز سازش سر داد

بنابراین مقاومت و ایستادگی ویژگی بارز ولایتمداران و غدیریان است. به عبارتی نمی‌شود کسی ادعای ولایت‌پذیری علی علیه‌السلام را داشته باشد و درعین حال به مقلدان خود توصیه کند که در مجالس بزرگداشت غدیر حرفی از شهید و شهادت نزنند. یا جور در نمی‌آید که فردی یا گروهی شعار شیعه علی بودن سردهد ولی به محض مواجه با کوچک‌ترین تحریم و سختی بلافاصله پا پس کشیده و آواز سازش سردهد. از این منظر امروز دیگر بحث غدیر و ولایت‌پذیری مولای متقیان فقط به شیعیان و یا حتی مسلمانان محدود نمی‌شود بلکه تمام آزادیخواهان جهان دریافته‌اند که برای نیل به اهداف والای خویش باید مقاوم بوده و ایستادگی کنند.

عید سعید غدیر خم به یقین بزرگ‌ترین عید رسمی اسلام و شریف‌ترین روز سال است، چرا که شجره رسالت در این روز به بار نشست و میوه اسلام و بیست‌وسه سال جهاد رسالت به جامعه اسلامی ارزانی شد و همانگونه که رسول حقیقت و مصداق اتَمّ و اکمل همه پیامبران و دین آن‌هاست، ولایت نیز جوهر و تمام و ثمره دین نبی‌اکرم(ص) است.مفهوم غدیر، یعنی تداوم ولایت الله و ولایت رسول با ولایت مؤمنان. طبیعی است فرد افضل و سیدالمسلمین و امیرالمؤمنین و یعسوب الدین و قائد غرّ المحجلین است که باید این عنوان را احراز کند تا اسلام منحرف نشود و آن همه خسارت وارد نشود.ثمره شیرین این رخداد عظیم ولایت پذیریست.

سید محمدصادق تقوی دبیر شورای مشورتی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi