پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:02:07 - دوشنبه 29 شهریور 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نقد و بررسی مستند «خیال پرست» با حضور کارگردان و دبیران اتحادیه‌های دانشجویی؛
شبکه‌های خارجی گفتند صدای رهبری را از مستند حذف کن تا چندبرابر قیمت بخریم +عکس
نشست نقد و بررسی مستند «خیال پرست» با حضور دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های بزرگ تهران و همچنین کارگردان این اثر در دفتر «خبرنامه دانشجویان ایران»، برگزار شد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این جلسه، دانشجویان نقطه‌نظرات خود را پیرامون این مستند و نقاط و قوت و ضعف آن و بازخورد چنین موضوعی در دانشگاه و فضای کف جامعه اظهار کردند و کارگردان این اثر نیز دیدگاه‌های خود را در تهیه و تولید این اثر عنوان کرد.

نعمتی: خیلی‌ها اصلا این حرف‌های رهبری را تاکنون نشنیده بودند و باورشان نمی‌شد!
محمدهادی نعمتی، کارگردان مستند «خیال پرست» در ابتدای این نشست خبری گفت: از این کار حنایت نشده است و این نشان می‌دهد که دغدغه مسئولین ما، مسائل جاری و به‌روز در جامعه نیست.

وی با بیان اینکه ساخت این اثر حدود دو سال به طول انجامید، خاطرنشان کرد: هیچ نهاد و سازمانی از ما حمایت نکردند و حتی هیچ رسانه‌ای هم آن را پخش نکرد.

این فعال فرهنگی و هنری با تاکید بر اینکه برای بررسی محتوای اثر و تعیین و تدوین آن، به سراغ مصادیق رفتیم، اظهار داشت: برای مثال اتحادیه‌هایی که در حوزه تولید و توزیع پوشاک بودند، اصلا اولویتشان این نبود.

نعمتی همچنین گفت: نه تنها انگار هیچ فرد و مسئولی به مشکلات کف جامعه کاری ندارد بلکه انقدر به من و تیم سازنده این اثر طی دو سال و نیم گذشته فشار آمده است که دیگر دوست نداریم در حوزه داخلی کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه از شبکه‌های خارجی و  ضدانقلاب با بنده تماس گرفتند، خاطرنشان کرد: به گفتند که بخش‌های صوت رهبر انقلاب را از مستندت حذف کن، ما آن را به قیمت خوبی از تو می‌خریم و پخش می‌کنیم اما این کار را نکردم.

این کارگردان جوان با ابراز اینکه می‌توانستم دو سال اخیر را در سوریه و عراق مستندسازی کنم، گفت: اما به توصیه آقایان ماندم و به مسائل داخلی پرداختم.

نعمتی که کارگردانی مستند «آرامش شام» را نیز در پرونده خود یدک می‌کشد تاکید کرد: همین مسئولینی که اثر من را قبول نمی‌کنند و می‌گویند پول نداریم، حاضر برای برخی از برنامه‌ها و اثرهای بی فایده سیاسی، بیش از دو برابر این هزینه را بپردازند!

این فعال فرهنگی و هنری با اشاره به اینکه دلیلی برای لغو این اکران فیلم ندارند، گفت: می‌گویند دلیلی نداریم این مستند را اکران کنیم.

کارگردان مستند «خیال پرست» درباره دلیل ساخت این اثر گفت: دنبال ساخت آتش توپخانه‌ای بودیم تا یکسری بیایند در آن مستقر شوند و این خط ادامه پیدا کند اما فعلا که درب این توپخانه تخته شده است.

وی درباره بخش‌هایی از این مستند که حاوی صوت رهبر انقلاب بود نیز خاطرنشان کرد: برخی باورشان نمی‌شد که اینها صدای خود رهبری است و فکر می‌کردند که تقلید و شبیه‌سازی کردیم.

نعمتی یادآور شد که به واسطه این مستند، برخی از صحبت‌های خاص رهبری که به گوش عموم یا بخشی از جامعه که نمی‌رسد، به گوششان می‌رسد و از این جیث نیز می‌تواند مورد اهمیت باشد.

وی هزینه تهیه این مستند را مجموعا ۴۵ میلیون تومان برآورد کرد و گفت که هیچ ارگان و نهادی دولتی و غیر دولتی، کمک و حمایتی نکرده است.

این کارگردان جوان همچنین کار جدیدش تحت عنوان «who is hossein» را معرفی کرد و گفت: این کار به زبان انگلیسی و فقط برای مخاطبان خارجی است که از کشورهای مختلف اروپایی و غربی شناسایی شده و قرار است پس از ساخت برای آنها اکران شود.

دبیر تشکیلات جامعه اسلامی دانشجویان: مسئولین درک درستی از کف جامعه ندارند
در ادامه این نشست خبری، مسعود رشید، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: تا مسئولین دغدغه نداشته باشند، ورود به مسائل و چالش‌های جامعه نمی‌کنند.

رشید با تاکید بر این مسئله، مثال زد: یک مقام مسئول می‌داند سیگار یا بدحجابی بد است، اما تا وقتی فرزند و خانواده‌اش درگیر سیگار نشده و حجابش خوب است، دیگر این دغدغه را پیدا نمی‌کند و همین نشان می‌دهد که درک صحیحی از فضای کف جامعه ندارد.

دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان همچنین با تاکید براینکه مستند «خیال پرست»، برش‌های کوتاهی از مشکلات جامعه است، گفت: این نوع کنار هم گذاشتن برش‌های کوتاه در بدنه جامعه، تاثیر چندانی ندارد.

این فعال دانشجویی درباره طرح مسئله ازدواج سفید در این مستند، گفت: این موضوعی است که وجود آمده در جامعه و بنده به عنوان یک دانشجو آن را در بین دانشجویان نیز می‌بینم.

دانشجوی دانشگاه فردوسی همچنین خاطرنشان کرد: مخاطب بدحجاب در جامعه با این مستند اقناع نمی‌شود.

رشید با اشاره به هیجان این مستند، تاکید کرد: در برخی از قسمت‌ها آنقدر هیجان مستند بالا بود که به نظر می‌رسد محتوای اثر از بین برود و دیده نشود.

وی در پایان گفت: غرب به دنبال ایجاد شکاف فرهنگی در سطح جامعه است تا از گل‌آلودی آب حاصل از آن استفاده کرند؛ مثلا وقتی موضوع کنسرت‌ها مطرح می‌شود، با ایجاد یک شکاف ساده فرهنگی بین مردم، تفاوت دیدگاه‌های سیاسی و سلایق مختلف و متفاوت بلافاصله خود را نشان می‌دهند و فضا ناآرام می‌شود.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: مخاطب در این مستند گم شده است
ابوالفضل مظاهری، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در نشست نقد و بررسی مستند «خیال پرست» گفت: این حجم از مسائل جنسی که در مستند آمده، نیاز به بعد معنوی هم دارد.

مظاهری با تاکید به خواست رهبر انقلاب مبنی بر ورود عموم مردم به مباحث و فعالیت‌های فرهنگی، گفت: ادارات و نهادهای دولتی، بعید است خطر کنند و مستقیما وارد این مسئله و مصادیق اینچنینی شوند.

وی ضمن اشاره به کارهای فرهنگی خودجوش، ابراز عقیده کرد که در این زمنه، یا دانشجویان در قالب مطالبه‌گری هستند که ورود می‌کنند و یا مستندسازی‌ها و کارهای رسانه‌ای است که بر حسب احساس وظیفه و تکلیف از سوی عزیزانی چون آقای نعمتی و همکاران ایشان صورت گرفته است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اینکه در این زمینه خوب داریم پیش‌رویم، تاکید کرد که داریم به سمت بیداری می‌رویم و این مسیر باید ادامه پیدا کند.

این فعال دانشجویی همچنین خاطرنشان کرد که دیگر مسئولین نمی‌توانند مشکلات و معضلات جامعه را کتمان کنند و خودشان نیز حتی اذعان می‌کنند که باید در این زمینه‌ها کار شود.

وی با اشاره به کارهای خوبی که در این زمینه انجام شده است، تاکید کرد: در جلسه با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی، معلوم شد که آنها هم به آسیب‌ها و معضلات واقفند و معتقدند که باید در این زمینه کار شود.

مظاهری، ضعف مستند «خیال پرست» را در مخاطب سنجی آن دانست و عنوان کرد: مخاطب در این داستان گم شده است. مستند «پشت صحنه» یا فیلم سینمایی «در مدت معلوم» که قبلا در این زمینه ساخته شده‌اند، در حوزه مخاطب، قوی‌تر عمل کرده‌اند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل همچنین گفت: آن آثار را می‌رشد برای جوانان، یا والدین نوجوانان و پدر و مادرهای بچه‌مدرسه‌ای‌ها پخش کرد اما «خیال پرست» این قابلیتش کم است.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه در بعضی از قسمت‌ها، این مستند خیلی باز است، ابراز عقیده کرد: به این آسیب‌ها در جامعه واقفیم اما نباید طوری شود که خود ما حتی ناخواسته، ترویج دهنده چنین فرهنگ‌هایی باشیم.

مظاهری گفت: آهنگ‌های متن، زوم تصاویر و برخی از صحنه‌ها قابل هضم و پخش در دانشگاه نیست؛ معتقدم در برخی از بخش‌ها اگر کاری از دستمان بر نمی‌آید، بانی ترویج نشویم.

وی نقطه قوت این مستند را بخش‌هایی عنوان کرد که مسئولین و علمای حوزه علمیه قم، حرفی برای گفتن نداشتند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل همچنین تاکید کرد: کسی را نداریم که در بحث جوانان وارد شود.

این فعال دانشجویی با اشاره به معاونت زنان ریاست جمهوری گفت: وقتی دغدغه این نهاد دولتی می‌شود حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی یا دوچرخه سواری بانوان، دیگر نمی‌شود انتظار ورود به چنین مسائل مهم و کلیدی را داشت.

مظاهری در پایان با تاکید بر اینکه نباید تعارف داشته باشیم، شهوت به مسئله مهمی در بین جوانان تبدیل شده است، گفت: مستند «خیال پرست» نشان داد که خیلی وقتها می‌شود مسائل مهم و پیچیده را که تبدیل به معضل شده است، می‌توان با گفت و شنود و استدلال ساده، حل و فصل کرد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت: بهتر بود به تعهد و مسئولیت بیش تر پرداخته می‌شد
محمدحسین قائدشرف، دبیر دفتر تحکیم وحدت در این جلسه گفت: به واقع ۵۲ دستگاه و نهاد مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با این موضوع هستند، زمانی که به تهران آمدم از پایین شهر تا بالای شهر را رفت و آمد داشتم بعضا برخی از سکانس های مستند برایم مرور شد.

قائد شرف با بیان اینکه بهتر بود به تعهد و مسئولیت بیش تر پرداخته می‌شد، تصریح کرد: هر چند که در برخی از این مستند خوب به این موضوع اشاره شده است.

این فعال دانشجویی ضمن یادآوری استفاده و بکارگیری از تصاویر و فیلم‌های خارجی در این مستند، تاکید کرد: این کار به خوبی انجام گرفته بود.

دانشجوی دانشگار امیرکبیر یکی از نقاط مثبت و قوت این مستند را رفتن به حوزه علمیه عنوان کرد و افزود: البته یکی از ایرادات اساسی را در این زمینه به تصویر می‌کشد.

وی جدی ترین خلا در این فیلم و مستند را مفهوم و جایگاه خانواده و نظارت خانواده‌ها دانست و خاطرنشان کرد: من از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نا امید شدم، نکته‌ای که در مستند به آن اصلا اشاره نشد اینکه خانواده‌ها هم خودشان را از اصل قضیه کنار کشیدند.

قائدشرف گفت: اگر خانواده‌ها به موقع ورود نکنند به اصل ماجرا، قطعا در سال های آینده دود آن به چشم همه خواهد رفت.

دبیر دفتر تحکیم وحدت همچنین هشدار داد: فرهنگ و این موضوعات اگر دغدغه اول کشور نباشد قطعا جز سه دغدغه اصلی کشور باید باشد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: به واقع ۵۲ دستگاه و نهاد مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با این موضوع هستند؛ زمانی که به تهران آمدم از پایین شهر تا بالای شهر را رفت و آمد کردم و بعضا برخی از سکانس های مستند برایم مرور شد.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی: این آسیب در شهرستان‌ها بیشتر است
سیدسعید نجیبی، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در این نشست نقد و بررسی دانشجویی گفت: در مستند «خیال پرست» به دانشگاه‌ها به شکل ویژه نپرداختید، در حالی که در شهرهای کوچک این مسائل بیشتر به چشم می‌خورد.

نجیبی با اشاره به جمله معروف امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه اگر دانشگاه اصلاح بشود جامعه هم اصلاح می‌شود، گفت: اگر این جمله امام را به کار بگیریم و نقش واقعی محیط دانشگاه را بشناسیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: برای مثال خیلی از دانشجویانی که از شهرستان به شهرهای بزرگ می‌آیند باید به آن‌ها در این زمینه آگاهی داد و از وقوع یک اتفاق بزرگ نظیر همین وقایع مستند جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد که پیشنهاد ما این است که در موضوع عفاف و حجاب میزگردی تشکیل شود و با دعوت و حضور از تشکل‌ها و افراد مختلف و متخصص دیدگاه‌های مختلف بررسی شود و امثال این مستند هم دوباره در آن مورد بررسی قرار بگیرند.

نجیبی تاکید کرد: عجیب است نکته‌ای در مستند بود مبنی بر اینکه در برخی از کشور های اروپایی مجازات تعیین شده برای  افرادی که با تن فروشان خواهان ارتباط هستند اما در کشور ما کارت بهداشت برای تن فروشان توسط وزارت بهداشت صادر می‌شود! بعد میگویند آزادی نیست، آزادی از این بیشتر؟!

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد: باید فرهنگ سازی کنیم
حسین قادر، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد درباره مستند «خیال پرست» گفت: صرفا یک پیشنهاد دارم برای مستند‌های احتمالی بعدی، اگر میخواهیم در رابطه با ازدواج موقت صحبت کنیم باید بتوانیم ابتدا فرهنگ سازی کنیم.

این فعال دانشجویی گفت: بدون فرهنگ سازی قطعا آسیب‌ها و ابهاماتی برای جامعه به وجود می‌آید، اما امثال این مستند در این زن=مینه، کمک شایانی می‌کنند.

قادر با اشاره اینکه چرایی و اصل قضیه باید به صورت فرهنگ نهادینه بشود، خاطرنشان کرد: نباید این طور القا شود که انتخاب بین بد و بدتر قرار است صورت بگیرد.

گفتنی است که پیش از برگزاری جلسه نقد و بررسی، مستند «خیال پرست» برای حاضرین اکران شد.

برای دریافت نسخه کامل این مستند، «اینجــــا» کلیک کنید.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi