پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:08:46 - چهارشنبه 9 تیر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وزارت علوم هرگز مجوز برگزاری اردوی مختلط و کنسرت در دانشگاه‌ها نمی‌دهد
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: برای ما حفظ حریم‌ها در چارچوب مقررات یک اصل بوده است. البته من متوجه نمی‌شوم منظور از افطاری مختلط یعنی چه؟ اینکه در یک افطاری خانم‌ها و آقایان باشند آیا مختلط می‌شود؟

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از فارس:سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست خبری که صبح امروز در رابطه با برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ برگزار شد، گفت: وزارت علوم و دانشگاه‌ها به هیچ وجه برای برگزاری اردوی مختلط و کنسرت در دانشگاه مجوز نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه وزارت علوم به دنبال تحقق مطالبات مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: از نقد استقبال می‌کنیم ولی نباید سیاه‌نمایی شود.

هاشمی در زمینه نامه جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت پیرامون اردوهای مختلط گفت: حتما مسائلی که مطرح شده پیگیری می‌شود ولی ای کاش که دانشجویان مصداق‌ها را نیز بیان می‌کردند.

وی افزود: در سال گذشته شاهد رشد بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف فرهنگی در دانشگاه‌ها بوده‌ایم و طبق گزارشاتی که به ما رسیده مشخص شد که در این سال بیش از صد هزار فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها انجام شده است.

وی افزود: این برنامه‌ها شامل جلسات آزاداندیشی، برنامه‌های مناسبتی، برنامه‌های فرهنگی و علمی مختلف بوده که با نظارت همکاران ما انجام شده است.

هاشمی اضافه کرد: این حجم برنامه‌ها در حالی است که بودجه فرهنگی ما در وزارت علوم رقم بزرگی نیست، در سطح کشور بر اساس لایحه بودجه چیزی حدود ۴ هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های فرهنگی بودجه داده می‌شود که از این رقم چیزی در حدود ۱۵ میلیارد در اختیار ما قرار دارد و با توجه به این بودجه برنامه‌هایی که در سطح دانشگاه‌ها انجام گرفته قابل افتخار است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تأکید کرد: نزدیک به ۱۵ هزار مجموعه دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها فعال هستند و نگاه ما در رابطه با این مجموعه‌ها مشارکت‌جویانه است و فکر می‌کنیم با تأمین اعتبارات لازم زمینه برای مشارکت بیشتر دانشجویان فراهم خواهد شد.

هاشمی اظهار داشت: اگر زمینه جذب بودجه بیشتری فراهم شود می‌توانیم سطح بیشتری از برنامه‌ها را هم از بعد کمی و هم از بعد کیفی داشته باشیم.

وی افزود: ما در حوزه‌های مختلف فرهنگی با تلاش همکاران در طول عمر دولت یازدهم رشد خوبی را داشته‌ایم. در بحث قانون‌های فرهنگی وجود ۵۰ درصد در حوزه انجمن‌های علمی دانشگاه‌های مختلف بین ۳۰ تا ۷۰ درصد و در حوزه نشریات دانشجویی ۴۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی در دانشگاه‌ها در طول سال‌های اخیر ادامه داد: ما در حوزه کانون‌های فرهنگی سعی کردیم برنامه ها با نظم و ساماندهی خوبی انجام شود. همچنین در این دولت برنامه‌های ابتکاری فرهنگی خوبی داشتیم که مهم‌ترین آن برنامه نهضت رضوی بود که در سال ۹۴ ما ۱۶ جشنواره ملی را تحت عنوان جشنواره رضوی برگزار کردیم و بیش از ۴ هزار اثر از دانشجویان سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: جشنواره رضوی با مشارکت خوب دانشگاه‌ها در ۳۷ حوزه هنری فعالیت خود را آغاز کرد و روند خوبی دارد که در سال آتی به بار خواهد نشست.

وی تصریح کرد: در کنار این جشنواره‌ها ما بحث اردوهای رضوی را داشتیم که این اردوها با هدف تقویت هویت دینی و ملی دانشجویان انجام شد و طی آن دانشجویان به مشهد مقدس اعزام خواهند شد که در طول مسیر برنامه‌های فرهنگی خوبی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

هاشمی افزود: برای اینکه اردوهای حاشیه‌دار کنترل شود لازم است اردوهای هدفدار و جذاب طراحی شود که ما اردوهای رضوی را با این هدف راه‌اندازی کردیم.

وی اضافه کرد: در بحث راهیان نور نیز این اردوها با همکاری بسیج دانشجویی ساماندهی شد و در هر دانشگاه رئیس دانشگاه مسئول این اردوها خواهد بود و روند کمی و کیفی این اردوها آغاز شده که امیدواریم به نحو مطلوبی برسد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: زمینه‌ای را فراهم کردیم که همه دانشجویان درگیر برگزاری اردوهای راهیان نور شوند و در این زمینه آیین‌نامه‌هایی تصویب و سیاست‌گذاری‌هایی نیز انجام شده است.

هاشمی ادامه داد: در یک اقدام ابتکاری فرهنگی دیگر نیز اتاق‌های فکر دانشگاهی را راه‌اندازی کردیم که این اتاق‌ها در سطح دانشگاه‌های مادر تشکیل شده است و در سال گذشته بیش از ۲۰۰ جلسه کارشناسی در این زمینه انجام شده است و گزارشات بسیار ارزشمندی از این اتاق‌های فکر به مسئولان ارشد استان‌ها ارائه شده است.

وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با مباحث فرهنگی در دانشگاه‌ها افزود: بحث ولنگاری فرهنگی که از طرف مقام معظم رهبری مطرح شد یک بحث جدی است که این مسئله دغدغه ما نیز هست و امیدواریم با همکاری همه دانشگاهیان و همکاران با وضعیت بهتری در حوزه فرهنگی روبه‌رو شویم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: در این دوره حمایت ما از تشکل‌های انقلابی بیش از ۲٫۵ برابر شده است. از برخی اتحادیه‌های دانشجویی که تعداد تشکل‌های آنها در حوزه نقد بود حمایت کردیم تا بتوانند حد نصاب را تأمین کنند.

وی افزود: ما در حوزه تشکل‌های اسلامی ۱۵ درصد رشد داشتیم. در رابطه با انجمن‌های علمی نیز شاهد ۵۰ درصد رشد بوده‌ایم.

وی گفت: ما به طور مکرر اعلام کردیم که از هر تشکلی که در دانشگاه بخواهد کرسی‌های آزاداندیشی برگزار کند حمایت می‌کنیم. به مسئولان دانشگاه‌ها نیز اعلام کردیم که از چنین برنامه‌هایی حمایت کنند.

هاشمی افزود: در طول سال گذشته شاهد ۲۰ درصد رشد در کرسی‌های آزاداندیشی بودیم. البته مطالبه ما بیش از این‌هاست و باید تلاش کنیم به آن برسیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: برای افزایش بودجه فرهنگی چند پیشنهاد داشتیم که یکی از آنها بخش انجمن‌های علمی است که ایده ما مورد استقبال قرار گرفت و امیدواریم سال آینده شاهد رشد در این زمینه باشیم. در حوزه اردوها نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفته تا بتوانیم در این حوزه افزایش بودجه داشته باشیم.

هاشمی اظهار داشت: اعتقاد ما این است که دانشجویان و مجموعه‌های دانشجویی هم باید در این حوزه مشارکت کنند و افزایش بودجه نیز در این حوزه ضرورت است و می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تأکید کرد: حوزه قرآنی نیز از جمله بحث‌هایی بود که در آن با رشد خوبی روبه‌رو بودیم و به صورت مرتب جشنواره‌های سراسری، ملی و منطقه‌ای را داشته‌ایم و آمادگی داریم در صورتی که مطالبه وجود داشته باشد جشنواره قرآنی اساتید را برگزار کنیم.

هاشمی اظهار داشت: ما در دانشگاه‌ها در رابطه با برگزاری مراسم‌ اعتکاف با مشکلاتی مانند کمبود فضا روبه‌رو بودیم و با اهتمامی که مسئولان دانشگاه‌ها دارند تلاش می‌شود مساجد دانشگاه‌ها بازسازی یا ساخته شوند تا این مشکل برطرف شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات ما تدوین منشور حقوق دانشجویی بوده است که این منشور هم‌اکنون روی سایت وزارتخانه قرار دارد و در این زمینه بخشی از این هدفی که ما داشتیم محقق شده است.

وی افزود: ما از نقد و انتقاد استقبال می‌کنیم، از طرفی هم توصیه می‌کنیم از سیاه‌نمایی پرهیز شود. مسلما سیاه‌نمایی اقدامی انقلابی نیست و نشر و تولید اخبار کذب و شایعه هم حرام و خلاف مصالح نظام و انقلاب است. در عین حال توجه به مشکلات و انتقال آن به مسئولین بسیار خوب است.

وی افزود: نباید اخباری منتشر شود که درست نباشد. البته ما بنای برخورد نداریم و بنای ما گفت‌وگو است.

وی در رابطه با برگزاری اردوهای مختلف دانشجویی نیز گفت:‌ ما همواره تأکید کرده‌ایم هم‌اکنون نیز می‌بینیم که ما مجوز برگزاری هیچ اردوی مختلطی را ندادیم و نخواهیم داد و از سال گذشته که برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها ممنوع شده است هم مجوز هیچ کنسرتی داده نشده است.

* وزارت علوم برای برگزاری هیچ اردوی مختلطی در دانشگاه‌ها مجوز نمی‌دهد

هاشمی ادامه داد: آیین‌نامه فعالیت‌های موسیقیایی در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تصویب و ابلاغ شد و همان گونه هم عمل شده و می‌شود. آیین‌نامه‌ای که مورد تأیید شورای عالی فرهنگی است و توسط شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود باید مورد احترام همگان قرار بگیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: در این آیین‌نامه‌ها گفته شده است سفرهای علمی و فرهنگی نباید مختلط برگزار شود. ما نیز در چند نوبت این مسئله را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و تاکنون هم هیچ اردویی با مجوز دانشگاه یا وزارت علوم نبوده است. البته ممکن است یکسری دانشجویان برنامه‌های مختلطی را بدون هماهنگی با دانشگاه برنامه‌ریزی کنند که این خارج از برنامه‌های دانشگاه است و توصیه ما هم این است که چنین اقداماتی صورت نگیرد.

هاشمی اظهار داشت: اگر در این زمینه تخلفی صورت بگیرد حتما برخورد خواهیم کرد ولی در کل برنامه‌های فرهنگی به درستی انجام می‌شود و اگر مواردی هم تخلفاتی صورت گرفت برخورد لازم انجام خواهد شد. در گذشته نیز اگر مدیری غفلت کرده به آن تذکر لازم داده شده یا با آن برخورد کردیم.

وی تصریح کرد: سفرهای علمی آیین‌نامه خاص خودش را دارد و برخی از این سفرها جزء متن درس است ولی آنها نیز باید در چارچوب ضوابط انجام شود و ما تلاش کردیم ضوابط در این حوزه شفاف باشد.

وی تأکید کرد:‌ اگر در بین صد هزار برنامه دانشجویی تعداد انگشت‌شماری ایراد داشته باشد نباید کل تلاش‌ها را نادیده بگیریم، البته باید با همان تعداد برنامه‌های مشکل‌دار هم برخورد شود، باید منصفانه برخورد کرد و به دنبال سیاه‌نمایی نبود.

وی گفت: ما امروز در دانشگاه‌ها با مسئله آسیب‌های اجتماعی و مسائلی مانند اعتیاد، انزوا‌،‌ افسردگی و بی‌رغبتی برای تشکیل خانواده روبه‌رو هستیم. ما در این حوزه خودمان را مسؤول می‌دانیم و باید تلاش کنیم تا این مشکلات برطرف شود.

هاشمی در ادامه در رابطه با انتشار اخباری پیرامون برگزاری افطاری مختلط در یکی از دانشگاه‌ها تأکید کرد: برای ما حفظ حریم‌ها در چارچوب مقررات یک اصل بوده است. البته من متوجه نمی‌شوم منظور از افطاری مختلط یعنی چه؟ ما نباید کاری کنیم که مسائل مورد وهم قرار گیرند. اینکه در یک افطاری خانم‌ها و آقایان باشند آیا مختلط می‌شود؟ من بعید می‌دانم چنین باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه در رابطه با اردوی مختلط دانشگاه تهران نیز افزود: مسؤولان دانشگاه به شدت پیگیر این مسئله بودند، البته این برنامه اردو نبوده و فقط یک سفر علمی مختلط بود که یکسری بی‌احتیاطی‌ها نیز صورت گرفته ولی در کل اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی در ادامه در رابطه با نامه برخی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به وزیر علوم در زمینه اردوهای مختلط گفت: کاش مصداق‌ها هم بیان می‌شد ولی در کل ما حتما به این مسائل رسیدگی می‌کنیم و آن را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: ما از ابتدا هم تأکید داشتیم اردوی مختلط ممنوع است، از طرفی هم در سفرهای علمی خواستیم تا حد امکان اختلاط صورت نگیرد.

* آمارهای اعلام شده پیرامون اعتیاد در دانشگاه کمتر از دو درصد است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در زمینه سوالی در رابطه با آمار اعتیاد دانشجویان گفت: طبق آمارهایی که اعلام شده این مسئله کمتر از دو درصد است که البته این مقدار هم برای ما ناراحت‌کننده است. در مصرف قلیان و سیگار نیز آمارها تا ۱۵ درصد اعلام شده است که ما در این حوزه تلاش خود را انجام خواهیم داد.

هاشمی ادامه داد:‌ نگاه بدبینانه به دانشگاه و دانشجو غلط است و کسانی که بخواهند این نگاه را ترویج کنند، خودشان آسیب خواهند دید.

* خواستار شفاف‌سازی فیش‌های حقوقی مسؤولان هستیم

وی در خاتمه در رابطه با سوالی در زمینه شفاف‌سازی فیش‌‌های حقوقی مسؤولان گفت: این حرکت مبارکی است که دریافت حقوق مسؤولان شفاف و برجسته شود و ما از این اقدام استقبال می‌کنیم. اگر تخلفی هم وجود دارد باید مشخص شود و این مطالبه‌ای است که ما از اصحاب رسانه نیز داریم که این مسئله را پیگیری کنند.

انتهای پیام/

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi