پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:13:44 - چهارشنبه 2 تیر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بودجه پژوهشی سازمانهای دولتی صوری است و به مرحله اجرا نمی رسد/ حرکت انقلابی و فوق عادی جامعه دانشگاهی لازمه خروج از رکودرشد علمی است
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنرکرمان عنوان کرد:بودجه پژوهشی سازمانهای دولتی صوری است و به مرحله اجرا نمی رسد.

محمود بابایی در گفتگو با “دانشجوآزاد” در رابطه با رشد علمی کشور گفت: رتبه علمی ایران از سال ۱۹۹۸ تا امروز ارتقا خوبی داشته  و ما ۳۳ پله رشد داشتیم یعنی از جایگاه ۵۲ در جهان در رتبه ۱۹ جهان قرار گرفتیم؛ این جهش علمی بسیار قابل توجه بوده ولی سرعت رشد علمی از سال ۲۰۱۲تا امروز مطلوب ارزیابی نمی شود.

ایران جایگاه رشد علمی خود در جهان را از دست داده است

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان افزود: رشد علمی کشور در این ۱۵ سال قابل مقایسه با جهان نیست در طی ۱۵ سال درصد رشد علمی جهان ۴۹ درصد بوده و درصد رشد علمی ایران بیش از ۲۰۰۰ درصد؛ اما چند سال اخیر شاهد این مساله هستیم که رشد به حالت سکون و رکود رسیده جایگاه رتبه علمی خودمان را داریم اما جایگاه رشد علمی را از دست داده ایم.

وی در رابطه با دلایل کاهش سرعت رشد علمی کشور اظهار داشت: به طور کلی میتوان ۴ دلیل اصلی را بررسی کرد:  ۱- مدیریتهایی که صورت می گیرد، ۲- ساختار علمی کشور ۳- بودجه علمی کشور ۴- اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه؛ ما در بخش مدیریت علمی کشور درجهت گیری ها مشکلات فراوانی دارد و همیشه کارشناسان به این بخش نقد دارند.

گره نخوردن ساختار علمی با صنعت ضعف بزرگ جامعه دانشگاهی است

این استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد: در ایران به دلیل فاصله بسیار زیادی که بین صنعت و دانشگاه وجود دارد ساختار علمی کشور با صنعت گره نخورده است و علیرغم شرکت جامعه علمی کشور در همایش ها و کنفرانسهای متعدد ملی و بین المللی خروجی چندانی نداریم.

بودجه پژوهشی سازمانهای دولتی صوری است و به مرحله اجرا نمی رسد

بابایی با اشاره به تصویب بودجه پژوهشی سازمانهای دولتی اذعان کرد: در بحث بودجهای مصوبات خوبی در مجلس داشتیم اگرچه توقعات جامعه دانشگاهی را به طور کامل برآورده نمی کرد اما در صورت اجرایی شدن تاثیرات مثبتی خواهد داشت؛ اینکه ادارات و سازمانهای دولتی موظف هستند ۲ الی ۳ درصد از بودجه خود را به بحث پژوهش اختصاص دهند اما متاسفانه سازمانهای دولتی به هیچ وجه این قانون را اجرا نمی کنند و هیچ نظارتی بر این اجرا صورت نمی گیرد و در حد یک مساله صوری باقی مانده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در خصوص نقش تاثیرگذار اساتید در افزایش سرعت رشد علمی کشور تشریح کرد: انقلابی بودن اساتید از مولفه های بسیار تاثرگذار است نکته ای که رهبر انقلاب همواره به همه اقشار جامعه گوشزد می کنند.

حرکت انقلابی و فوق عادی جامعه دانشگاهی لازمه خروج از رکودرشد علمی است

وی در ادامه گفت: برای خروج از رکود سرعت رشد علمی کشور نیاز به کار جدی و خارج از روتین می‌باشد یعنی یک کار فوق عادی و فوق مادی باید صورت گیرد.

بابایی در پایان خاطرنشان کرد: رسیدن به حالت آرمانی مطلوب است اما ماندن در حالت آرمانی مطلوبتر است ما به حالت آرمانی رسیدیم ولی برای حفظ آن بایستی با عملی شدن نقشه جامع علمی کشور و نزدیکی صنعت به دانشگاه جایگاه خود را حفظ کنیم.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi