پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:11:43 - یکشنبه 30 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بررسی خصوصیات حرفه ای استاد در تدریس
دانشجویان استادی را خلاق و تدریسش را خلاقانه می دانند که دارای قدرت بیان و توانایی انتقال مطالب را داشته باشد.

به گزارش “دانشجوآزاد” سمانه پیرمرادی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان کرمان در یک تحقیق میدانی به ارزیابی خصوصیات حرفه ای اساتید در تدریس پرداخته است. در ادامه نتیجه این گزارش را می خوانیم:

فن بیان استاد یکی از ویژگی های یک تدریس خلاق از دید دانش آموزان است. آنها معتقدند که یک استاد باید توانایی انتقال مطالب را به دانش آموزان داشته باشد. دانشجومعلم ورودی۹۱ در این باره گفت:«معلم خوب باید قدرت بیان داشته باشد.درس را به گونه ای توضیح دهدکه دانش آموزان ۸۰ درصد مطالب را بفهمند.» و دانشجو معلم دیگری گفت: معلم باید سواد و فن بیان داشته باشد، باید برای دانش آموزان وقت و انرژی بگذارد. وقتی صدای معلم می گیرد ، این برای دانش آموز ارزشمند است و کلام شیوا است که تاثیر می گذارد .

از یافته های این قسمت می توان دریافت که دانش آموزان معلمی را خلاق و تدریسش را خلاقانه می دانند  که دارای قدرت بیان و توانایی انتقال مطالب را داشته باشد. پژوهشگران براین باور هستندکه دانش آموزان شرقی  ترجیح می دهند شنونده خوب و فعالی باشند. البته آنها به همان میزان که نسبت به معلم منفعل به نظر می آیند در درون ذهن خودشان فعال و پر جنب و جوش هستند.

لزوم پویایی معلم: در کلاسی که سرزندگی و و پویایی وجود دارد ، اغلب تحرک و پویایی زیادی بین اعضای کلاس مشاهده می شود و وقایع تازه ای در کلاس به وجود می آید و در محیط های سرشار از شادمانی ، افراد کلاس احساس راحتی و آرامش دارند.

دانش آموزی در این زمینه بیان کرد: کلاس ها باید به گونه ای باشد که حوصله مان سر نرود . نشستن و بی حرکت بودن از طرف برخی از معلمان  در کلاسها ما را از درس زده می کنند.

روش تدریس یکنواخت استاد باعث می شود ما سر کلاس چرت بزنیم

دانش آموز دیگری اظهار داشت: خیلی از معلمان روش تدریسشان یک نواخت است و ما بیشتر چرت می زنیم و خوابمان می‌برد. بهتر است که روش های دیگر را هم امتحان کنند.

لزوم ایجا کلاس مفرح: مطالعه ای نشان داد که لزوم درآمیختن کلام و انتقال پیام با شوخی و مزاح می تواند موجبات اثر گذاری بیشتر کلام و گفتار گردد. اما هشدار می دهد که گاهی افراط و شوخی مانع درک صحیح پیام می شود. معلم هر اندازه دارای رفتار انسانی مطلوب باشد، ولی از نظرعملی ضعیف و ناتوان تلقی شود، مورد قبول فراگیران نیست. شخصیت متعادل همراه با تسلط عملی تدریس معلم را از نظر شاگردانش با اعتبار و ارزش می سازد.

دانش آموزی عنوان کرد: «معلمی داریم که با لحن خیلی صمیمانه در کلاس تدریس می کند. با این که در آن درس باید جدی باشیم ، اما با فضای شادی که با مثال های متنوع  حاصل از تجاربشان می زنند کلاس را جذاب می کند در عین اینکه درس را توضیح می دهد، شوخی هم می کند که متوجه نمیشویم آن ساعت چگونه می گذرد.»

تسلط علمی استاد بر محتوا:تسلط بر محتوا به مفهوم دانش ،مهارت ها و توانایی های شناخته شده رسمی است که استاد آن را حیطه انتخابی و واسطه آموزش ،تجربه و کارآموزی  به دست می آورد.

دانش آموزی بیان کرد: « بعضی از معلم های ما از نظر علمی خیلی خوب هستند، رزومه خوبی دارند. معلمی خوب است که نکات جدید درس را یاد دهد. معلم هایی هم هستند که وقتی سوال می پرسیم می گویند: بگذارید بعدا جواب می دهم.»

تسلط علمی معلم یکی از ویژگی های مد نظر دانش  آموزان در ارزشیابی از یک تدریس خلاق است. در تایید این یافته می‌توان یادآورشد که متخصصان توانمندی علمی را به عنوان مصادیق صلاحیت معلم بیان  کردند.

لزوم کم کردن فاصله قدرت معلم و دانش آموز: مدرسان باید با کلاس به مثابه یک خانواده برخورد کنند و بر جنبه های روابط بین فردی و عاطفی تاکید نماید. بنابراین، می توان آموزش مهارت های ارتباطی را به عنوان یکی از اصول آموزش در همه رشته ها در نظر گرفت و آنها را در کارگاهها ی راهکارهای تدریس موثر به کار برد.

دانش آموز سال اول متوسطه عنوان کرد: «در کلاس ایشان دانش آموز ارزشمند است و رابطه عاطفی خوبی با بچه ها دارندو به راحتی می توان هر مساله ای را با ایشان مطرح کرد و شرایط ما را درک می کنند»

ترس از استاد مانع از طرح سوال از جانب دانش آموزان می شود

دانش آموز سال دوم اظهار نمود: «در کلاس بعضی از معلمان نمی توان نظر داد یا سوال پرسید، نوعی ترس وجود دارد.این بخاطر رفتار معلم ها است. بعضی وقت ها فکر می کنیم که اگر سوال بپرسیم  وقت کلاس گرفته می شود.»

یکی از الزامات تدریس خلاق، وجود رابطه متقابل و اثر بخش بین معلم و دانش آموز است. این رابطه متقابل و عاطفی به عنوان یکی از عوامل تسهیل کننده تدریس خلاق محسوب می شود.

داشتن قاطعیت در برخورد با دانش آموز: دانش آموز گفت:«معلم باید توانایی کنترل کلاس را داشته باشد.بعضی از معلمان می گویند شما چی دوست دارید. من دانش آموز که نمی دانم باید چکار کرد. معلم باید گاهی هم سخت گیری کند تا دانش اموز برای درس خواندن انگیزه داشته باشد.» دیگری بیان کرد: «وقتی معلم سخت می گیرد ،ما فکر می کنیم که درس و دانش آموز برایش ارزشمند است و وقت می گذارد.»

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi