پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

6:14:53 - یکشنبه 30 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس جمهور گفت، ما نشنیدیم! مملکت مدیر می خواهد نه نوکر/گشایش تدبیر درفیشهای میلیونی مدیران جلوه کرد
معلوم نیست چندین هزار فیش حقوقی منتشر نشده نزد مدیران دولتی وجود دارد که سالهاست پول بیت المال به بهانه کارانه و پاداش به حسابهایشان واریز می شود.

به گزارش “دانشجوآزاد”  ماجرا از انتشار چند فیش حقوقی چند ده میلیونی معاونان بیمه مرکزی در فضای مجازی آغاز شد و به دنبال آن تاییدیه و تکذیبیه هایی بود که جهت رد یا قبول این فیش ها منتشر می شد! اما واقعیت را نمی توان پنهان کرد، این پرداختی ها وجود دارد؛ تازه بعد از آن نوبت به انتشار فیش های حقوقی در وزارت بهداشت رسید که چند صد میلیونی بودند!

گفتنی است طبق قانون مدیریت خدمات کشوری سقف حقوق ماهانه مدیران دولتی نباید از هفت برابر حداقل حقوق کارمندان بیشتر باشد. اخیرا محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفته بود: حداقل حقوق باید ۹۰۰ هزار تومان و حداکثر آن می تواند ۷ برابر این رقم باشد.
نتیجه اظهارات نوبخت این است که هیچ حقوقی نباید از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تجاوز کند. او البته با اشاره به اینکه “طبق قانون تجارت شرکت هایی که تابع این قانون هستند می توانند به هیئت مدیره هایشان اجازه دهند تا به میزان سود خالصشان پاداش دریافت کنند” نتیجه گیری کرده بود “نباید هیچ دریافتی بیشتر از ۹ میلیون تومان باشد.”

اما به نظر می رسد این بیانات سخنگوی دولت تنها برای افکار عمومی جامعه است و در واقع در پرداخت های صورت گرفته به مدیران دولتی به هیچ وجه این مساله رعایت نمی شود! بطوریکه بعد از افشای حقوق ۸۰ میلیونی رئیس بیمه مرکزی و ۲۴۰ میلیونی مدیرعامل بانک رفاه، مسئولان دولتی نیز نسبت به این ماجرا واکنش نشان داده و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دستور رسیدگی به این پرداخت‌ها را صادر کرد.

اما حسن روحانی رئیس جمهور در دیدار کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب، با اشاره به موضوع پرداخت های نامتعارف برخی مدیران، گفت که “اگر در یک جایی فرد و یا افرادی، حقوق بالاتری برداشت کردند، آن را به عنوان یک مسأله ملی در جامعه تبدیل نکنیم.”

در پاسخ به این سخن رئیس جمهور باید گفت: اگر حقوق چند ده و چند صد میلیونی مدیران دولتی را به یک مساله ملی در جامعه تبدیل نکنیم، نظرتان چیست که پرداخت نشدن چندین ماهه حقوق ۸۰۰ هزار تومانی کارگران را به یک مساله ملی تبدیل کنیم؟ این کارگران نمونه های خاص و نادری نیستند و با نگاهی به اکثر واحدهای تولیدی و خدماتی می توان به این موضوع فراگیر پی برد.

جناب رئیس جمهور، بسیاری از واحدهای تولیدی کشور به دلیل نداشتن سرمایه راکد شده است و بسیاری از کارگران نیز در  تمام سالیان زندگی خود ۲۴۳ میلیون تومان حقوق یک ماه مدیر بانک را نمی‌بینند!

معلوم نیست چندین هزار فیش حقوقی منتشر نشده نزد مدیران دولتی وجود دارد که سالهاست پول بیت المال به بهانه کارانه و پاداش به حسابهایشان واریز می شود! این پولها در واقع صفرهایی است که به حقوق بیش از ۱۰ میلیون کارگر در طول سالیان افزوده نمی شود و در عوض سرازیر به فیش های حقوقی مدیران می گردد!

باشد ما چشم می بندیم به پرداختهای میلیونی به مدیران، افزایش ۵۷۰ درصدی حقوق وزرا، افزایش ۵۵۰ برابری حقوق معاونین رئیس جمهور نسبت به دولت قبل! اما جناب دکتر لطفا شما چشم نبندید به روی حقوق ۸۱۳ هزار تومانی کارگرانی که همان هم پرداخت نمی شود! لطفا شما ببینید زندگی کارگرانی را که توان پرداخت هزینه های خانوار ۴، ۵ نفره خود را ندارند و در دولت شما همین حق هم از آنها گرفته شده و دسته دسته تعدیل می شوند و اخراج!

البته دکتر حسن روحانی در سال ۹۱ زمانی که زمزمه های کاندیداتوری وی برای ریاست جمهوری به گوش می رسید طی یک سخنرانی به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک اعلام کرد: “مردم دلار نمی خواهند صداقت و برنامه می‌خواهند ما نیاز به نوکر نداریم نیاز به مدیر داریم.

شاید آن روز کسی معنی این سخن رئیس جمهور را به خوبی درک نکرده بود ولی امروز با فیش های نجومی حقوق مدیران می توان دریافت که مدیر یعنی چه؟! مدیری که حقوق چند ده میلیونی دریافت نکند که مدیر نیست! نوکر است! و طبق گفته آقای رئیس جمهور ما نوکر نمیخواهیم.

هاله اسدی

  1. واکنش مدیر عامل بانک رفاه ب   خرداد ۲۹, ۱۳۹۵  

    […] مملکت مدیر می خواهد نه نوکر/گشایش تدبیر درفیشهای … […]

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi