پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:46:26 - سه شنبه 25 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
افسردگی و اختلال های روانی دست آورد فضای مجازی برای افراد/ آموزش ارزشها تنها راه جلوگیری از آسیب های شبکه های اجتماعی
عضو مرکز مشاوره دانشگاه آزاد کرمان گفت: افسردگی و اختلال های روانی دست آورد فضای مجازی برای افراد است.

میترا کامیابی در گفتگو با “دانشجوآزاد” در رابطه با تاثیرات شبکه های اجتماعی گفت: امروزه بیشتر وقت افراد با وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی می گذرد و هر روز به تعداد و تنوع آنها افزوده می شود که این نوآوری هم مثل هر نوآوری دیگری یکسری دگرگونی ها و تغییرات و مثبت و منفی به زندگی افراد وارد می کند.

عضو مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان افزود: باید توجه داشت وقتی با شبکه های اجتماعی در ارتباط باشیم ناخواسته تحت تاثیرات مثبت یا منفی آنها قرار می گیریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به معضلات شبکه های اجتماعی تشریح کرد: اولین مساله این است که این شبکه های اجتماعی از یک فرهنگ دیگر وارد کشور ما شده اند ازکشورهایی که تفاوت فرهنگی فاحشی با جامعه ما دارند.

وی ادامه داد: مسلما وقتی یک وسیله وارد یک جامعه می شود باید یکسری فرهنگ سازی صورت گیرد که تکنولوژی وارد شده با فرهنگ ملی ما هماهنگ شود و این فرهنگ سازی با محدودیت متفاوت است یعنی ما به هیچ وجه نمی توانیم افراد را در استفاده از تکنولوژی محدود کنیم بلکه راه حل این است که روی افراد سرمایه گذاری کنیم بدین معنی که از دوران کودکی تشخیص خوب و بد و ارزشها را به افراد آموزش دهیم.

کامیابی در رابطه با انگیزه مدیران سایتها و کانالهای غیراخلاقی اظهار داشت: گاهی انگیزه های پنهانی وجود دارد که می خواهند در قالب یک سایت یا کانال خواسته ای را به جامعه تحمیل کنند یا بر افکار عمومی تاثیر بگذارند.

عضو مرکز مشاوره دانشگاه آزاد کرمان عنوان کرد: افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند معتقدند ارتباطات در فضای مجازی بایستی آزاد باشد و محدودیتی را در این زمینه نمی پذیرند اما همین افراد اگر بخواهند ازدواج کنند این نوع آزادی را به هیچ وجه برای همسر خود نمی پذیرند این مساله نشان می دهد که ما هنوز به فرهنگ ملی خود پایبند هستیم هرچند که تغییراتی در شکل جامعه و ارتباطات بوجود آمده است.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: درجامعه ما افراد دچار دوگانگی شده اند از طرفی جذب فرهنگ غرب شده اند و از شبکه های اجتماعی غربی استفاده می کنند و از سوی دیگر هنوز پایبند ارزش های ملی و دینی خود می باشند؛ پس ما می توانیم در این زمینه سرمایه گذاری کنیم با افراد صادق بوده به آنها آگاهی بدهیم و فرهنگ سازی کنیم.

وی با اشاره به برگزاری کلاسهای آگاه سازی از سوی نیروی انتظامی بیان کرد: نیروی انتظامی در حرکتی شایسته کلاسهای آموزشی برای کودکان جهت آگاه سازی انها در زمینه آسیب های فضای مجازی برگزار می کند؛ اینگونه کلاسها بایستی برای خانواده ها نیز برگزار شوند و همه ارگانهای مربوطه اعم از شهرداری، نیروی انتظامی و… اقدامات موثری جهت آگاهسازی خانواده ها انجام دهند.

افسردگی و انزوای اجتماعی اولین آسیب شبکه های اجتماعی است

میترا کامیابی در رابطه با آسیب ها و مشکلات شبکه های اجتماعی توضیح داد: اول باعث افسردگی و انزوای اجتماعی افراد می شود و یک نوع در خود فرو رفتن ایجاد می کند؛ این افراد در جمع شرکت نمی کنند و بیشتر ترجیح می دهند بیشتر در شبکه ها باشند تا در روابط  اجتماعی واقعی شرکت کنند.

تغییر سبک زندگی و اختلال های روانی دست آورد فضای مجازی برای افراد

عضو مرکز مشاوره دانشگاه آزاد کرمان ادامه داد: متاسفانه شبکه های اجتماعی برخی عادات و سبکهای زندگی اشتباه را رواج می دهند مثلا زمان خوابیدن افراد تغییر می کند و سلامتی افراد به خطر می افتد؛ مورد بعدی اینکه وابستگی به این شبکه های اجتماعی باعث می شود افراد به سمت بی هدف بودن حرکت کنند یعنی مدیریت زمان ندارند و زندگیشان مفید نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در بعضی موارد این شبکه ها باعث اضطراب و استرس می شود چون در فرهنگ ایرانی-اسلامی ما خیلی از رفتارها پسندیده نیست ولی در شبکه های اجتماعی خیلی به روابط باز تاکید می شود این باعث میشود افراد ناخواسته با دیگرانی که نمی شناسند ارتباط برقرار کنند اطلاعات و بعضا عکسهایی را با آنها به اشتراک بگذارند که ترس از انتشار این موارد باعث اضطراب می شود و گاهی افراد را به سمت اختلال های روانی پیش می برد.

وی افزود: در برخی موارد فضای مجازی باعث رواج الگوهای اشتباه می شود و همین طور که در جامعه می بینیم کودکان ما از وازگان اشتباهی استفاده می کنند که در این شبکه رایج است.

آموزش ارزشها تنها راه جلوگیری از آسیب های شبکه های اجتماعی

کامیابی با اشاره به برخی راه حلها جهت رفع معضلات شبکه های اجتماعی تصریح کرد: وظیفه ما این است که ارزشهای ملی و دینی جامعه را از دوران کودکی به افراد آموزش دهیم و شکافی که بین نسل جوان و نسل قبل افتاده پر کنیم تا افراد با خود کنترلی مدیریت شبکه های اجتماعی را بر عهده بگیرند نه با اجبار بیرونی.

عضو مرکز مشاوره دانشگاه آزاد کرمان در پایان خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم جلوی ورود تکنولوژی را بگیریم اما نیاز به یکسری زیرساختهای فرهنگی داریم تا افراد تکنولوژی جدید را با آگاهی استفاده کنند و پرورش تفکر انتقادی افراد اجازه ورود سبک زندگی غربی را ندهیم.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi