پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:49:13 - پنجشنبه 6 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشجویانی که تکلیف‌شان معلوم نیست!
دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع آموزش عالی را دارند، کم و بیش با مشکل عجیب تصمیم‌گیری‌های ناگهانی مسئولین مواجه می‌شوند و برایشان دردسر ایجاد می‌شود.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تصمیم‌های ناگهانی برای نتایج آزمون‌های سراسری، در سالهای اخیر حسابی برنامه‌ریزی دانشجویان و داوطلبان را به هم ریخته است؛ از ماجرا قبولی در آزمون دکتری را می‌شود مثال زد تا همین انصراف چند روز قبل دانشگاه تهران از پذیرش دانشجوی ارشد رشته معماری.

اتفاقا تمام این تصمیم‌ها بعد از برگزاری آزمون اتخاذ و اعلام شده است، هرچند که اعلام این خبر در روزهای پیش از آزمون نیز تفاوتی به حال داوطلبان نداشت؛ مثلا دانشجویان علوم‌پزشکی که قرار بود سال گذشته در آزمون دستیاری شرکت کنند، به یکباره با خبر تغییر منابع آزمون از سوی وزارت بهداشت مواجه شدند. هرچند این خبر در روزهای پیش از آزمون منتشر شد اما دانشجویان معترض مدعی بودند که زمان کافی برای تغییر منابع مطالعاتی را ندارند.

این اتفاقات که گویی تمامی ندارد این بار از ابعادی وسیعتر و در قالب «تعطیلی دادخواهی در هیئت عالی تجدیدنظر» سر بر آورده و دانشجویان را حسابی به خود درگیر کرده است.

در حالی که برخی از دانشجویان علوم‌پزشکی همچنان بلاتکلیفند، هیئت تجدید نظر وزارت بهداشت هنوز جلسات خود را تشکیل نداده است تا تکلیف داوطلبین آزمون‌های پیش روی علوم پزشکی مشخص شود و بیم آن می‌رود که باعد از تشکیل، تصمیمات خلق‌الساعه‌ای گرفته شود و باز هم برنامه ریزی دانشجویان به یکباره مجبور به تغییر برنامه ریزی شده و با مشکل مواجه شوند.

ماجرا چیست؟
به موجب مصوبه شماره ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۲/۶/۸۷، دادخواهی‌های علمی – پژوهشی، از صلاحیت مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری خارج  و رسالت حاضر در صلاحیت نهادی موسوم به «هیئت عالی تجدیدنظر»، قرار داده شده و در ادامه مصوبه شماره ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای عینیت بخشی به فعالیت هیئت‌های عالی تجدیدنظر، در مورخه ۱۷/۳/۹۴، مصوبه «تشکیل هیئت عالی تجدیدنظر موضوع تبصره ماده واحده مصوب جلسه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی»، از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشته است.

نکته قابل ذکر در ارتباط با مصوبه حاضر، آن است که علیرغم مساعی مسئولین محترم امر در جامه عینیت و واقعیت پوشاندن بر چهره هیئت‌های عالی تجدیدنظر و تاسیس عملی این نهاد، متاسفانه شاهد هستیم که در تبصره ۴ مصوبه مورد بحث، تصویب شیوه نامه نحوه رسیدگی به تجدیدنظر خواهی از آراء و تصمیمات، به تشکیل شدن اولین جلسه هیئت عالی تجدیدنظر، موکول گردیده است، لیکن، علی‌رغم انقضای قریب به یک سال از تاریخ تصویب مصوبه نامبرده، متاسفانه، هیئت عالی تجدیدنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون و به هر دلیل ممکن، موفق به تشکیل جلسه نگردیده و به عبارت دیگر، دادخواهی در هیئت عالی تجدیدنظر وزارت بهداشت، در انتظار تشکیل شدن جلسه اول هیئت عالی تجدیدنظر و با دستور کار  تصویب شیوه‌نامه تجدیدنظرخواهی در آن نهاد است.

موضوع در حالی است که، به قرار اطلاع، بیش از ۵۰ شکایت و اعتراض مرتبط با وزارت بهداشت، به دبیرخانه و اداره حقوقی این وزارت واصل شده، لیکن همه این پرونده‌ها، در انتظار تشکیل شدن اولین جلسه هیئت عالی، جهت تصویب شیوه‌نامه تجدیدنظرخواهی است.

جلسات تجدید نظر وزارت علوم برگزار شده است
در همین راستا، اخبار منتشره حکایت از برگزار شدن دومین جلسه هیات عالی تجدیدنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته، به نحوی که با تصویب شدن شیوه نامه تجدیدنظر‌خواهی در این وزارتخانه، روند رسیدگی به پرونده‌های شکایت واصله به وزارت علوم نیز، آغاز گردیده است.

توضیح آن که، زمان برای شاکیان موضوعیت داشته و به سرعت در حال عبور است؛ بدین معنا که موکلین، بایستی از وضعیت و نتیجه اعتراض خود، در مدت متناسبی پیش از برگزاری آزمون‌های دوره‌های آتی، مطلع گردند تا امکان برنامه‌ریزی و آماده شدن جهت شرکت در آزمون‌های دوره‌های بعد، برای نامبردگان میسر گردد.

موضوع در حالی است که شنیده شدن اعتراض شاکیان [و البته ده‌ها پرونده دیگر که به وزارت بهداشت واصل شده]، در گرو تشکیل شدن جلسه اول هیئت عالی تجدیدنظر به منظور تصویب شیوه‌نامه تجدیدنظرخواهی در آن هیئت است.

نامه وکیل حقوق دانشجویان به وزیر بهداشت
وکیل حقوقی جمعی از دانشجویان معترض نیز اخیرا با ارسال نامه‌ای به وزیر بهداشت تشکیل نشدن جلسات هیئت عالی تجدیدنظر وزارت بهداشت و معطل ماندن پرونده‌ها و شکایات، به دلیل تشکیل نشدن جلسات این هیئت را، یادآوری کرده است و در نامه‌ای جداگانه خطاب به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی‌، خواستار ورود این کمیسیون به موضوع  «هیئت عالی تجدنظر وزارت بهداشت» شده‌ که متعاقب آن رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات وقت مجلس، طی نامه‌ای، خطاب به وزیر بهداشت، خواستار پیگیری و رسیدگی به موضوع شده‌ است. لیکن علی‌الظاهر تاکنون اقدام بایسته‌ای در راستای جامه عینیت پوشاندن به موضوع از سوی وزارت بهداشت به عمل نیامده و تشکیل شدن جلسات هیئت عالی تجدیدنظر وزارت بهداشت و رسیدگی به تظلم‌خواهی  شاکیان از این وزارتخانه، کماکان در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi