پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:55:55 - چهارشنبه 5 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خبرگان و هیأت رییسه‌ای که خیلی هم خوب شد/ هیأت رییسه مجلس چه می‌شود؟
انتخاب آیت‌الله جنتی بیشتر از پیش ماهیت پوشالی جوسازی جماعتی را که مدعی پیروزی مطلق در انتخابات مجلسین بود، روشن کرد. امروز اما نگرانند؛ نگران ریاست مجلس!

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری دانشجو، «ترکیب هیأت رییسه‌ خیلی هم خوب شد.» این نخستین واکنش هاشمی رفسنجانی بعد از نشست روز گذشته‌ی خبرگان مردم بود. نشستی که با انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رییس، خاتمه یافت. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشتر اعلام کرده بود خیال ندارد این دوره نامزد ریاست خبرگان شود. شیخ ابراهیم امینی را پیش انداخت. روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز گذشته امینی را نزدیک‌ترین فرد به هاشمی رفسنجانی معرفی کرده بودند. حتی «آرمان» به نقل از یک منبع نزدیک به ایشان، از آنچه «خبرسازی برخی رسانه‌های اصولگرا، درباره‌ی رد پیشنهاد هاشمی» نامیده بود، انتقاد کرد. زنجیره‌‌ای‌ها روز سه شنبه حتی از احتمال اجماع خبرگان روی نماینده‌ی مورد حمایت هاشمی گفتند. گفتند و نوشته بودند ترکیب خبرگان پنجم «اعتدال‌گرا» است. گفته بودند لیست مورد حمایت هاشمی در مجلس خبرگان ۴۸ کرسی در اختیار دارد. جنتی اما ۵۱ رأی آورد!

چرا نامزد مورد حمایت هاشمی رأی نیاورد؟

فضاسازی‌ها سنگین بود. از مدتها مانده به انتخابات هفتم اسفند، یک جریان رسانه‌ای همنوا با تلویزیون سلطنتی انگلستان تلاش گسترده ای را برای حذف چهره‌های انقلابی خبرگان آغاز کرد. حضرات آیات مصباح، محمد یزدی و جنتی در رأس این حملات بودند. حذف «مثلث جیم» از مجلس خبرگان، ایده‌ی کثیفی بود که نخستین بار توسط اکبر گنجی و بی بی سی فارسی مطرح شد. لیست هاشمی را ترکیبی از اعضای جامعتین و برخی چهره‌های کمتر شناخته شده تشکیل می‌دادند. در نهایت اما هاشمی رفسنجانی توانست تنها دو تن از این سه بزرگوار را حذف کند. همین موضوع کافی بود تا مارش پیروزی بزند. در حالی که همان زمان بررسی منتخبین و گرایشات سیاسی آنان در کشور، شکست مُسلم جریانات غیرانقلابی را روشن می‌کرد. هاشمی رفسنجانی در خبرگان پنجم حتی از دور قبل تنهاتر شده بود. پروپوگاندا کردند؛ بلکه بتوانند شکستی را که پای صندوق‌های رأی خورده بودند، وارونه جلوه دهند. توهم اما تنها دستاورد این همه تبلیغات بود.

بیست و چهار نفر؛ بیشترین آرایی که هاشمی رفسنجانی در دور قبلی خبرگان، توانسته بود جمع کند. دیروز اما ابراهیم امینی نامزد مورد حمایتش تنها بیست و یک رأی آورد. بی‌خود نبود که کاندیدا نشد. هاشمی بهتر از هر کس دیگری از گرایشات منتخبین تازه‌ی مردم خبر داشت. حتی آن سیزده نفری که علیرغم تمام تخریب‌ها به جنتی رأی ندادند، ترجیح دادند به هاشمی شاهرودی رأی دهند. نیامد و امینی را پیش فرستاد. تا در صورت شکست هزینه‌ی سیاسی کمتری بپردازد. جنتی دور گذشته ۳۴ رأی آورده بود. دیروز اما و در مجلسی که گفته می‌شد «اعتدال‌گرا» است؛ ۵۱ رأی! همین حجم تنهایی هاشمی را روشن کرد. تنهایی هاشمی و جریانی که آرزو داشت با حذف «مثلث جیم» یک خبرگان غیرانقلابی تشکیل شود. جریانی که از فردای انتخابات مدام در بوق پیروزی دمیده بود. جریانی که تا حتی دیروز صبح از «اجماع» خبرگان روی نامزد مورد حمایت هاشمی خبر می‌داد.

شرکت در انتخابات هیأت رییسه‌ی خبرگان، خلاف میل باطنی آیت الله بود. اما درست به خاطر همین دسایس و تبلیغات پردامنه، جمع کثیری از خبرگان مردم، جنتی را برای شرکت در این نظرخواهی مجاب کردند. آنان به خوبی می‌دانستند انتخاب ایشان به عنوان رییس، خار چشم دشمنان مردم خواهد بود. دشمنانی که حتی چشم دیدن آیت الله جنتی را در میان نمایندگان مجلس خبرگان نداشتند؛ چه برسد به تماشای ایشان در قامت ریاست این مجلس!

واکنش‌های دیدنی جماعت «پیروز» در انتخابات

ناگوار بود؛ شکست نامزد مورد حمایت هاشمی در انتخابات ریاست خبرگان. برای کسانی که مداوماً چند ماه در معرض تبلیغات نه‌چندان حرفه‌ای زنجیره‌ای‌ها بودند. تبلیغاتی که جز پمپاژ توهم نتیجه ای نداشت. عصبانی شدند. کسانی که تا دیروز خیال می‌کردند «پیروز» انتخاباتند. نتایج روز سه شنبه اما توهمات آنان را پراند. توهماتی که از بمباران رسانه‌های به اصطلاح اصلاح‌طلب نشأت گرفته بود. روز گذشته شبکه‌های اجتماعی پر بود از واکنش‌های اموشنال و هیستریک مدعیان پیروزی در انتخابات. کسانی که ناباورانه تنها تماشاچی شکست پروژه‌ی «جیم» بودند. جماعتی که مأیوس از تغییر، علناً علیه گردانندگان لیست «امید» فحاشی می‌کردند. علیه کسانی که تا دیروز با دروغ کثیف پیروزی در انتخابات آنان را استحمار کرده بودند. هر چه می‌گذشت واکنش‌های برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، اشکال رادیکال‌تری به خود می‌گرفت.

بعضی از هواداران لیست امید از هم الآن تحریم انتخابات ۹۶ را کلید زدند. بعضی هم کسانی را که رأی داده بودند، شماتت می‌کردند. برخی دیگر هم تمسخر هاشمی و روحانی را وسیله ای برای عقده‌گشایی قرار دادند. رادیکال‌ترین مواضع را اما کسانی گرفته بودند که با راه انداختن یک #هشتگ توییتری، خواستار برگزاری رفراندوم بودند. در این بین بازنشر تصویر یک توییت قدیمی از آقای رییس جمهور، آتش معرکه را بیشتر شعله‌ور کرد. حتی برخی کانال‌های اسم و رسم‌دار اصلاح‌طلب هم گرفتار این بازی شدند. هرچند خیلی زود ماجرا رو شد. کانال‌های تلگرامی به اصطلاح اصلاح‌طلب هم ناگزیر از پوزش شدند.

با انتخاب آیت‌الله جنتی، خبرگان انقلابی ماند

علیرغم تمام دسایس؛ بصیرت مردم روشن شد. ریاست آیت الله جنتی نمودار روشنی از شکست جریان «نفوذ» در خبرگان بود. آیت الله حسینی بوشهری نماینده‌ی مردم بوشهر در مجلس خبرگان در این باره به خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، گفت: «آیت الله جنتی، از ابتدا از چهره‌های انقلابی بودند و سالیانی است که به عنوان دبیر شورای نگهبان معتمد نظام اسلامی هستند. با توجه به سوابق انقلابی ایشان امیدواریم دغدغه کسانی که نگران انقلابی بودن مجلس خبرگان بودند برطرف شده باشد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، مجلس خبرگان انقلابی بماند.» آیت الله موسوی اصفهانی نماینده‌ی مردم همدان در مجلس خبرگان هم در این باره گفت: «نمایندگان مجلس خبرگان باید بین خود و خدا کسی را انتخاب کنند که از نظر فکر و عمل نزدیک‌ترین فرد به امام و رهبری باشد. فردی باید برای ریاست خبرگان انتخاب شود که هم در حرف و هم در عمل نشان داده باشد که پیرو رهبری است و شجاعت بیان واقعیت را نشان داده باشند. به نظر می‌رسد این شاخص‌ها در آقای جنتی بیشتر از سایرین وجود دارد.»

آیت الله احمد خاتمی هم به فارس گفت: «قبل از اینکه مجلس خبرگان تشکیل شود به رسانه‌ها گفتیم که مجلس خبرگان پنجم اگر انقلابی‌تر از چهار مجلس گذشته نباشد، کم‌تر از آن هم نیست. با توجه به انقلابی بودن آیت‌الله جنتی در قبل و بعد از انقلاب و از زمان آغاز نهضت حضرت امام(ره) اعضای خبرگان ایشان را به عنوان شخصی که همواره ولایتی بوده و هستند، انتخاب کردند.»

خبرگان انقلابی ماند. انتخاب حضرت آیت الله جنتی بیشتر از پیش ماهیت پوشالی جوسازی این جماعت را روشن کرد. جماعتی که مدعی پیروزی مطلق در انتخابات مجلسین بود. امروز اما نگران است؛ نگران انتخابات ریاست مجلس. چرا که احتمالاً مدعای کسب اکثریت کرسی‌های بهارستان هم مانند مجلس خبرگان باشد!

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi