پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:58:30 - چهارشنبه 17 خرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
با بررسی مورد به مورد صورت گرفت؛
۱۲ ماموریت رهبری به تشکل‌های دانشجویی محقق شد؟
حضور فعال در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، افزایش حساسیت ها و حضور فعال نسبت به تصمیم گیری های «ابهام آمیز» مسئولان دولتی در قراردادهایی همچون، «FATF» که با برگزاری همایش های «خسارت محض» همراه بود، «کرسنت»، قرارداد «یونیت»، سند آموزشی موسوم به «۲۰۳۰»، و… از مهمترین مصادیقی است.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان سال ۹۵ بود که جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. دیداری که جدای از مسائل حاشیه ای و عاطفی که داشت، ۱۲ ماموریت رهبری به تشکل های دانشجویی بود که بازخوانی این فرمایشات پس از گذشت یک سال و تطبیق آن با عملکرد تشکل های دانشجویی«انقلابی» می‌تواند موفقیت و عدم موفقیت عملکرد این تشکل ها را نشان دهد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حضور فکری در مسائل اصلی کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم، تبیین و قانع کردن دلها، افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی، تداوم و توسعه اردوهای جهادی در روستاها و مناطق محروم از جمله مهمترین این ۱۲ ماموریت بودند که رهبری «یک به یک» به تبعین آن به تشکل های دانشجویی پرداختند. مواردی که سعی شده در ادامه به صورت خلاصه عملکرد تشکل ها با آنها بررسی شود.

* «حضور فکری در مسائل اصلی کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم»، «دفاع صریح و بدون تقیّه از نظام اسلامی»، «تقویت گفتمانهای اصلی انقلاب از جمله عدالت، اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی، پیشرفت اسلامی ایرانی و شتاب علمی» و «نگاه راهبردی به انقلاب و تفکر درباره آینده»
بررسی عملکرد تشکل هایی دانشویی با این چهار مورد تاکید رهبر انقلاب که همپوشانی نیز در بین هم دارند، میتوان  گفت که تشکل های انقلابی توانسته اند نمره قبولی را دریافت کنند.

حضور فعال در برگزاری  کرسی های آزاد اندیشی، افزایش حساسیت ها و حضور فعال نسبت به تصمیم گیری های «ابهام آمیز» مسئولان دولتی در قراردادهایی همچون، «FATF» که با برگزاری همایش های «خسارت محض» همراه بود، «کرسنت»، قرارداد «یونیت»، سند آموزشی موسوم به «۲۰۳۰»، و… از مهمترین مصادیقی است که نشان از حضور فعال تشکل های دانشجویی در گذاره های چالش برانگیز کشور در یکسال اخیر می دهد.

برگزاری همایش های «خسارت محض»

12 ماموریت رهبری به تشکل‌های دانشجویی محقق شد؟

****

تجمع دانشجویی در اعتراض به قراردادهای ابهام آفرین

تجمع اعتراضی دانشجویان پیرامون قراردادهای نفتی

****

برگزاری نشست های تخصصی درقرارداد «یونیت»

12 ماموریت رهبری به تشکل‌های دانشجویی محقق شد؟

**********

* تبیین و قانع کردن دلها، اقزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی، هم افزایش تشکل های انقلابی از طریق تکیه برنقاط مشترک
این سه مورد گرچه رهبری طی سال های اخیر بیشترین تاکید را به آن داشتند، اما عملکرد تشکل های دانشجویی نشان از عملکرد نصفه و نیمه ای را در درون دانشگاه ها میدهد. برگزاری اردوهای آموزشی، حضور فعال و چهره به چهره در کف دانشگاه و برگزاری جلسات مشترک برای عملیاتی کردن و تقسیم وظایف ماموریت های درون دانشگاهی برای تاثیرگذاری گفتمان انقلاب اسلامی در بدنه دانشجویان از مواردی بود که به نظر می‌رسد با توجه به «سنگ اندازی» برخی از مسئولین دانشگاه ها با نقص هایی روبرو بوده است.

البته در این میان برگزاری اردوهای آموزشی و «نخبه پروری» سیاسی توسطاتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و بسیج دانشجویی را می‌توان از نمونه‌های نسبتا «موفق»  نام برد.

12 ماموریت رهبری به تشکل‌های دانشجویی محقق شد؟

* توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی، در اندیشه و عمل
انتشار و حمایت از تولیدات در این حوزه که بیشتر در قالب مستند و فیلم طی یکسال گذشته بوده است، را می توان یکی از نقاط مثبت تشکل های دانشجویی نامید. مستندهای «فراموش شده ها»، «داد»، «شب نامه»، «فرشته‌ها هنوز در راهند…»،  «کمی آن طرف تر»،  «سفارش خدا»، «من تکنوکرات هستم» و… از جمله آثاری است که نگاهی نقادانه به مسائل اجتماعی و سبک زندگی پرداخته است. که نمایش این مستندها در طی یکسال گذشته با استقبال خوب دانشجویان مواجه شد.

البته برگزاری میزگردها و همایش های فکری و اندیشه ای از مواردی بود که به دلیل شرایط خاص خود مورد توجه قرار نگرفت.

* توسعه مخاطبان دانشجو
این مورد یکی دیگر از مواردی بود که رهبری درباره این وظیفه می گویند: “اخلاق، حوصله، تحمل شنیدن حرف مخالف و تسلط بر مطالب ارائه شده، از پیش نیازهای عمل به این وظیفه است”. البته ایشان در جای دیگر از توسعه مخاطبان در شبکه های مجازی تاکیداتی داشته اند.

در این بار قطعا نظرات کارشناسی زیادی باید مورد توجه قرار گیرد، اما در مجموع و با اذعان خیلی از فعالین این عرصه، تشکل های دانشجویی «انقلابی» توانسته اند عملکرد حداقلی روبه جلو داشته باشد. افزایش کانال های تلگرامی، حضور فعال در اینستاگرام و توئیتر شاهدی بر این تحلیل است.

12 ماموریت رهبری به تشکل‌های دانشجویی محقق شد؟

*  تداوم و توسعه اردوهای جهادی در روستاها و مناطق محروم
اما این گذاره  را میتوان به عنوان موفقترین ماموریت تشکل های دانشجویی دانست. برگزاری اردوهای جهادی طی یک سال اخیر با افزایش چشمگیری روبرو شده است، بطوری که برگزاری این اردوها در نوروز ۹۶، فعالیت جهادی در ۲۰ کیلومتری مرز افغانستان و حضور دانشجویان پزشکی در مناطق محروم توانست بازخورد خوبی در بدنه اجتماعی داشته باشد.

تعطیلات نوروز دانشجویان جهادی در کنار مردم مناطق محروم هرمزگان +تصاویر

* تشکیل یک جبهه واحد ضد آمریکایی  – ضد صهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام
این ماموریت نیز یکی از موارد بود که رهبر انقلاب درباره آن به دانشجویان فرمودند: “می توان با وسایل پیشرفته ارتباطاتی و در فضای مجازی، کمپین‌های عمومی دانشجویان مسلمان را بر اساس مخالفت با سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی شکل داد تا در مواقع لازم، میلیونها جوان دانشجوی مسلمان با موضع گیری خود، حرکتی عظیم را در جهان اسلام بوجود آورند”. که به نظر می رسد در این حوزه فعالیت قابل توجه صورت نگرفته است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi